זכויות לאוכלוסיות מיוחדות    חדשות    

הנכסים והכספים שאסור להוצאה לפועל לעקל

קרדיט: pixabay

מי שהגיע לפשיטת רגל מתמודד עם אתגרים לא פשוטים, ובראשם צווי עיקול. בשנים האחרונות יותר ויותר חוקים משנים את התפיסה שפושט הרגל הוא חייב עבריין, ומתחילים לראות בפושטי הרגל אוכלוסייה הצריכה שיקום.

כך למשל קובע חוק הוצאה לפועל רשימת נכסים שאסור להוצאה לפועל לעקל. עיקול של אחד מפריטים אלו הוא עבירה וניתן לערר על העיקול אצל רשם הוצאה לפועל. עם זאת, אם מדובר בעיקול הנובע ממזונות והנכסים נמצאים אצל צד שלישי אפשר לעקל אותם.

אז מה אסור לעקל?

נכסים

אסור להוצאה לפועל לעקל מזון לצורכי קיום החייב ומשפחתו למשך 30 יום, אם החייב לא השתמש בהם במשך 30 יום ניתן לעקלם. כמו כן אסור לעקל מערכות בגדים, מיטות, כלי מיטה, ציוד רפואי, תרופות, כלי אוכל, כלי מטבח כלי בית, בתנאי שכל אלה  חיוניים לצורכי הקיום של החייב.

גם תשמישי קדושה אסור לעקל, גם מבית כנסת או מבית תפילה אחר, אלא אם כן החוב נובע מרכישתם. הוצאה לפועל גם אינה יכולה לעקל בעלי חיים, ואסור לה לעקל מכשירים ומיטלטלים הנחוצים לחייב לצורך פרנסתו, כמו רכב לנהג או ציוד לימודי למורה. אם מדובר במכונות, אלו לא יהיו יקרות מ-5,000 שקל ובמיטלטלין  יותר מ-1,300 שקל.  אלו כוללים  רכבים, כלים, מכונות, מכשירים, בעלי חיים, וכיו"ב.   גם כאן אם החוב נובע מרכישת הרכוש, מותר לעקל אותו.

אסור לעקל גם ציוד השייך לנכה ומסייע לו עם נכותו, כמו כיסא גלגלים או מכשיר שמיעה. גם כאן מותר לעקל אם החוב נובע מהרכישה.

גם אסור לעקל אחד מהנכסים הבאים אם החוב לא נובע מרכישתם: מקלטי טלוויזיה ורדיו שמחירים אינם עולה על 500 שקל ו-150 שקל בהתאמה; מחשב ומדפסת שמחירים המרבי 1000 שקל ו-200 שקל בהתאמה; מכשיר טלפון במחיר מקסימלי של 150 שקל; מכונת כביסה במחיר מקסימלי 1000 שקל.

כספים וחשבונות

לצד נכסים יש גם כספים שאסור לעקל. אלו כוללים  סוגי כספים שנמצאים אצל צד שלישי:  מזונות המגיעים מצד שלישי אלא אם בית משפט הורה אחרת; חלק משכר העבודה לפי הטבלה הבאה

מצב משפחתי הסכום שיש להשאיר לעובד מתוך שכר העבודה החודשי הסכום שיש להשאיר לעובד בשכר יומי מתוך שכר העבודה היומי
יחיד/ה 2,195 ש"ח 87.78 ש"ח
שני בני זוג 3,292 ש"ח 131.67 ש"ח
שני בני זוג עם ילד 3,818 ש"ח 152.74 ש"ח
שני בני זוג עם 2 ילדים ומעלה 4,345 ש"ח 173.8 ש"ח
הורה עצמאי (רווק/ה, גרוש/ה, אלמן/ה וכו') + ילד 3,589 ש"ח 143.55 ש"ח
הורה עצמאי + 2 ילדים ומעלה 4,466 ש"ח 178.66 ש"ח

*מתוך אתר כל זכות

כך גם לגבי מי שאינו עובד ופנסיה תקציבית עד הפטור הניתן לעיקול.

כספי דיור

לא ניתן לעקל כספים המגיעים לחייב עבור רכישה או שכירה של דיור חלופי, אסור לעקל לו גם כספי סיוע שכר דירה, אלא אם מדובר בשכר דירה שהחייב לא משלם והנושה הוא הבעלים.

קצבאות וגמלאות

לא ניתן לעקל דמי ליווי לעיוור במשך 30 יום מהיום שהגיעו לחשבון הבנק. כך גם גמלאות וקצבאות של ביטוח לאומי. עם זאת, אם לא משך החייב את הסכום אחרי 30 יום ניתן לעקלו. יוצאי דופן הם תיקי מזונות. כך גם קצבאות ותשלומים שונים לניצולי שואה. כך גם כספי הבטחת הכנסה ודמי אבטלה.

קופת גמל

אסור להוצאה לפועל לגעת בכספי קופת גמל לקצבה או לפיטורים עד מועד המשיכה של החייב מקופת הגמל. ההוצאה לפועל עדיין תוכל לעקל את הכספים אם הגיע מועד משיכתם, גם אם החייב לא משך אותם בפועל. קצבת פנסיה ניתן לעקל רק באופן חלקי בדומה לשכר עבודה.

מה מותר לעקל

עיקול משכורת – למעט סכומים פטורים מעיקול לפי חוק כפי שפורט

עיקול חשבון בנק – למעט כספים שאינם ניתנים לעיקול כפי שפורט

עיקול רכב

עיקול מקרקעין

עיקול מיטלטלין

מה ההבדל בין הליך פשיטת רגל להוצאה לפועל

מהו תהליך פשיטת רגל ומי רשאי לבקש אותו

מישהו חייב לי כסף ופשט את הרגל – מה ניתן לעשות