רכב ותחבורה    

מהפכה שקטה בשוק היד שנייה: מחירים נשחקים, דגמים מוצפים – אבל גם לא מעט הזדמנויות

שוק הרכב המשומש בישראל עובר טלטלה. זה לא קורה ביום אחד, אבל השינויים המצטברים יוצרים סביבה חדשה – עם מאפיינים שלא הכרנו בעבר, סיכונים שקשה להתעלם מהם, אבל גם לא מעט הזדמנויות. מי שמצוי בפרטים, יכול למנף את המצב ולבצע עסקאות משתלמות, אם כי לא ללא סיכון.

ריבוי דגמים והנחות משמעותיות: מה שמתחיל בליסינג, גולש לשוק כולו

חברות הליסינג בישראל הן השחקן הדומיננטי בשוק היד השנייה. מדי שנה מתגלגלים דרכן בין 70 ל-90 אלף רכבים חוזרים מהשכרה ומחכירה, כאשר רובם מוצעים למכירה במגרשים או במסגרת טרייד אין. זה לכאורה לא חדש, אבל המצב של שוק הרכב החדש מייצר תופעה חריגה: עודף ניכר של רכבים שנרכשו על ידי חברות ליסינג בשנה-שנתיים האחרונות – במיוחד מדגמים שמיובאים על ידי קבוצות רכב שלהן יש קשרי בעלות עם חברות הליסינג.

הקשר הזה, שבשנים רגילות איפשר יעילות והנחות לרוכשים, הפך לבעיה. חברות יבוא רכב מתקשות כיום למכור רכבים חדשים בשוק הקמעונאי, ולכן הן "דוחפות" דגמים דרך חברות הליסינג שבשליטתן. התוצאה: מגרשים מלאים ברכבים שאינם מהסוג המבוקש – לרבות רכבים סיניים, חשמליים או פלאג אין, שעדיין לא ביססו לעצמם שוק יד שנייה יציב בישראל.

רכבים כאלה, רבים מהם בני שנה-שנתיים בלבד, נמכרים לעיתים קרובות במחירים של 15%-25% מתחת למחירון הרשמי. אלה הנחות חריגות במונחים של שוק הרכב, במיוחד כשמדובר ברכב עם קילומטראז' נמוך, אחריות בתוקף ולעיתים אף ציוד עשיר. עם זאת, יש סיבה למחיר הנמוך: חוסר ודאות משמעותי לגבי שמירת הערך בעתיד.

הרכב החשמלי נשחק: הפער בין דגמים חדשים לישנים גדל במהירות

מגמה נוספת שמעצבת מחדש את השוק היא ירידת הערך המואצת של רכבים חשמליים. בשנים 2022-2024 נמכרו בישראל מעל 140 אלף רכבים עם הנעה חשמלית, חלקם כבר הגיעו לשוק היד השנייה. אבל בזמן הזה, קרו כמה דברים – ובראשם ירידה חדה במחירי סוללות הליתיום, מרכיב מרכזי בעלות הייצור של רכב חשמלי.

אם בתחילת התקופה עלות הסוללה עמדה על כ-150 דולר לקוט"ש, הרי שכיום היא נעה סביב 100 דולר – וצפויה לרדת אפילו ל-60 דולר בשנה הקרובה. המשמעות: רכבים חשמליים חדשים, עם טווח גדול יותר, אבזור טוב יותר וטעינה מהירה יותר, נמכרים כיום במחיר נמוך משמעותית מהמחיר שבו נרכשו הדגמים לפני שנתיים-שלוש.

התוצאה הישירה: הרכב החשמלי המשומש הפך לפחות אטרקטיבי, גם כאשר מדובר בדגם איכותי, במצב טוב ועם אחריות. רכבים כמו דיפאל 05, ג'אקו 5 או טיגו 4 מוצעים כיום במחירים שמתחילים ב-140-150 אלף שקל, ולמרות המיסוי – הפער מול רכבי יד שנייה מתקזז. מי ששוקל למכור רכב חשמלי משומש בן שנתיים-שלוש, כדאי שיבחן לעשות זאת בהקדם, לפני שהשוק ייגרר למטה בגל נוסף של ירידת מחירים.

בדיקות חדשות לרכב חכם: לא רק קילומטראז' ומצב מכני

המעבר לרכבים חכמים מחייב שינוי בהרגלי הקנייה של רכבי יד שנייה. לא מספיק לבדוק מצב פח, תאונות וטיפולים. צריך להבין גם אם הרכב עודכן בתוכנה (OTA), האם יש לו אחריות פעילה על הסוללה ומה טיב התנאים בפוליסת האחריות.

לכאורה, רכבים חשמליים ופלאג אין בני שנה-שלוש נהנים עדיין מאחריות סוללה ל-8 שנים, אבל התנאים לא אחידים, ולא תמיד כוללים ירידה טבעית בביצועי הסוללה. בנוסף, אם הרכב לא טופל לפי הוראות היצרן, ייתכן שהאחריות תישלל.

עדכוני תוכנה הם פרק נפרד: יצרנים מסוימים מעבירים עדכונים תכופים לרכבים החשמליים שלהם – שמוסיפים יכולות, מאריכים חיי סוללה ולעיתים אף משפרים ביצועים. רכב שכבר אינו זכאי לעדכונים כאלה, עלול להיחשב פחות אטרקטיבי לקונה פוטנציאלי.

והקונים? ביניהם מסתובבים גם משקיעים

מעבר למשקי בית פרטיים שמחפשים עסקה משתלמת, הולך ומתרחב גם פלח הקונים שמבקשים למכור ברווח תוך זמן קצר. חלקם פועלים כמשקיעים לכל דבר – מזהים רכבים עם ירידת ערך מוגזמת, רוכשים במחיר מופחת, משקיעים בשיפוץ או שיווק מחדש ומוכרים לאחר חודשים ספורים. אחרים מייבאים רכבים משומשים (בעיקר מארה"ב) בתקווה לרווח מהפערים.

אבל מדובר במשחק שדורש הבנה עמוקה של השוק, מעקב אחרי מגמות מחירים, שליטה בפלטפורמות מכירה והשקעת זמן ומשאבים. במקביל, הרגולציה בישראל לא תמיד מגנה על הקונה כאשר מדובר ברכבים שהגיעו מיבוא אישי.

האם צפויה התייצבות? ייתכן, אבל לא בטווח הקרוב

ההערכות הן כי שוק היד השנייה יישאר תנודתי גם ב-2026, כאשר גל נוסף של דגמים חשמליים חדשים וזולים צפוי להגיע מסין ומאירופה. החידושים הטכנולוגיים מתקדמים מהר, ובמקביל עלויות הרכב החשמלי החדש יורדות – תהליך שמאתגר את שמירת הערך של דגמים ישנים יותר.

במילים אחרות, מי שמחפש רכב משומש, או מתכנן למכור, צריך להיות הרבה יותר מודע לסוגיות כמו טכנולוגיה, אחריות, תדמית דגם ומחזור חיים.

זה לא אומר שלא ניתן למצוא הזדמנויות – להיפך. אבל זו כבר אינה סביבה שמתאימה למי שנכנס לעסקה בלי לבדוק לעומק. המפתח הוא הבנה: של השוק, של הדגם, של מצב השוק החדש ושל מגמות המחיר בטווח של שנה-שנתיים קדימה.