תיירות    

שדה התעופה רמון – כמה יעלו הטיסות לאילת? האם השדה ישמש לטיסות בינלאומיות? וכל מה שצריך לדעת על שדה התעופה רמון

צילום: ויקיפדיה Oyoyoy

מעודכן ל-02/2019

הטיסות הראשונות התחילו  לפעול בפברואר 2019 יום אחד בשבוע, כמה זמן ייקח להגיע לאילת וכמה זה יעלה, כל התשובות

אחרי יותר מ–15 שנה של תכנונים נחנך באופן רשמי שדה תעופה חדש בישראל שדה התעופה החדש על שם אילן רמון ואסף רמון.

השדה גדול פי 100 משדה התעופה באילת. והנוסעים שיגיעו אליו יוכלו ליהנות במהלך מנוף מדברי , במבט דרך שמשות זכוכית ענקיות; וכן מהליכי נוסע נכנס ויוצא טכנולוגיים מתקדמים הדומים לאלה שבנתב"ג — ובהם בדיקת כבודה שלא בנוכחות הנוסע, צ'ק־אין עצמאי ומערכת בידוק ביטחוני עצמאי לטסים משדות התעופה הפנים־ארציים.

השדה הזה לא ייסגר בגלל מזג אוויר, כי זה שדה המבוסס על תהליכי מכשירים שיאפשר נחיתה גם בראות לקויה, סופות חול או גשם או כל מזג אוויר חריג".

הטיסות הפנים־ארציות הראשונות התחילו בפברואר 2019

. הטיסות הפנים־ארציות הראשונות החלו בשבוע הראשון של פברואר 2019, באופן הדרגתי של יום אחד בשבוע. באותו יום יופעלו טיסות לכמה שעות בלבד בשעות הערב ורק לאחר מכן יתחילו ימי טיסות מלאים.

שדה רמון נמצא כ–18 ק"מ מאילת על כביש 90,  והוא יחליף את שדה התעופה על שם יעקב הוזמן באילת — המיועד לפעילות פנים־ארצית של טיסות מאילת למרכז הארץ ולחיפה; וכן את שדה התעופה הבינלאומי בבסיס עובדה — הפעיל לאזרחים במהלך חודשי החורף עבור טיסות בינלאומיות מאירופה, בעיקר של חברות לואוקוסט.

שדה התעופה באילת צפוי להיסגר ב–18 ברץ, וב-19 במרץ תעבור כלל הפעילות הפנים־ארצית לשדה התעופה רמון. הפעילות הבינלאומית בשדה התעופה בעובדה תיפסק ב–2 באפריל. המאסה הקריטית של הטיסות הבינלאומיות תתחיל לפעול בשדה רמון רק בעונת החורף הבאה, 2019–2020.

שער הכניסה הדרומי החדש לישראל צפוי להכיל בשנים הראשונות לפעילותו כ–350 אלף תנועות נוסעים (הלוך וחזור) מהעולם ועוד 1.5 מיליון תנועות נוסעים בטיסות פנים ארציות — אך מבחינת הקיבולת התכנונית שלו הוא מסוגל להכיל כ–4.25 מיליון נוסעים (הלוך וחזור) לשנה.

מעתה הנוסעים שעד היום הגיעו באמצעות טיסות פנים־ארציות לאילת, ולמעשה נחתו ישירות במרכז העיר — יצטרכו לצאת   מהטרמינל, לעלות על כלי תחבורה כלשהו (אוטובוס, מונית או רכב פרטי) ולנסוע מינימום 20 דקות,  משדה רמון עד אילת. לכן  צופים שהעברת התעופה הפנים־ארצית מאילת לרמון תוביל לירידה של עד 10% בתנועת הנוסעים בחברות ישראייר וארקיע, השולטות בקו זה.

חברת האוטובוסים מיועדת להפעיל קו משדה התעופה רמון לאילת ובחזרה בכל 15 דקות, בעלות של 4.20 שקלים. יתר על כן יופעל קו אוטובוס של החברה שייצא מאילת, יעבור דרך שדה רמון ובאר שבע, ויגיע עד תל אביב. מאילת יוכלו הנוסעים לעלות לאוטובוסים ליעדים אחרים —ובהם ירושלים או ים המלח. לא יופעלו שאטלים מהשדה, אלא אם בתי המלון ייזמו זאת. כנראה המלונות אכן יפעילו שאטלים, בדומה לנהוג בעולם.

עבור נסיעה פרטית תשלמו 85 שקל עבור מונית (תעריף יום לא כולל מזוודות) לנסיעה מרמון לאילת, או תשכרו רכב באחת משלוש חברות להשכרת רכב שיפעלו בשדה התעופה. תוכלו גם להגיע עם רכב פרטי ולחנות בחניון שדה התעופה, שבחודשים הקרובים עדיין יהיה בחינם (ולאחר מכן יעלה 4 שקלים לשעה עד מקסימום של 20 שקל ליום חניה), אך לתושבי אילת הוא ללא עלות לחניה של עד 36 שעות.

גן מוניות השירות יצטרפו לפעילות מרמון, וכך הנוסעים שיגיעו במהלך השבת לא ישלמו הוצאה כספית גבוהה יותר עבור מונית.

עדיין לא ברור כמה זמן בפועל תימשך הנסיעה, וההערכות מדברות על נסיעה של 30–40 דקות בתנועה ערה.

שדה אלטרנטיבי לשעת חירום

שדה תעופה רמון עומד להיות שדה התעופה האזרחי הראשון שנבנה מאז קום המדינה. מתחם שדה התעופה משתרע על פני יותר מ–5,500 דונם, וכולל את מבנה בית הנתיבות בשטח של כ–45 אלף מ"ר; ומסלולי המראה ונחיתה תוכננו באורך של 3,600 מטר (במקום 3,100 מטר בתכנון המקורי), כך כל סוגי המטוסים, כולל מטוסי ג'מבו גדולים, יכולים להמריא ולנחות ברמון מכל שדה תעופה בעולם. הוחלט גם להאריך את מסלול ההמראות והנחיתות של שדה התעופה רמוןכך, השדה החדש ישמש כשדה אלטרנטיבי נוסף של מדינת ישראל לשעת חירום.

עוד  נסללו כ–60 רחבות מטוסים המשרתות מטוסי סילון צרי ורחבי גוף; משני צדי הטרמינל הוקמו שני אזורי תמך בשטח כולל של 40 אלף מ"ר, כולל מגדל פיקוח המתנשא לגובה 45 מטר ומרכז תיאום . בנוסף, הוקמה גדר ביטחונית בגובה 35 מטר בגבול עם ירדן, המגנה על המטוסים בשדה הבינלאומי בפני ירי טילים.

 

אולמות המתנה משותפים לנוסעים הבינלאומיים והפנים ארציים

הנוסעים הבינלאומיים והפנים־ארציים באולם ההמראות יחלקו אולמות המתנה ומסחר משותפים. המסחר הוא מרכיב מרכזי בתמהיל ההכנסות של שדה התעופה, אבל בשדה החדש צומצמו והשטחים האלה.

בטרמינל קיימת מגבלת עומסים. אולם הנוסעים הנכנסים (נוחתים) הבינלאומי יכול להכיל עד 300 נוסעים בו־זמנית. לפיכך, בטיסות הבינלאומיות תהיה הפרדה של 20 דקות בין נחיתה לנחיתה של מטוסים צרי גוף או הפרדה של חצי שעה בין שני מטוסים רחבי גוף. לעומת זאת, בטרמינל הנוסעים הנכנסים (נוחתים) הפנים־ארצי אין מגבלה של מספר נוסעים — ויהיה ניתן לתכנן נחיתות של עד חמישה מטוסים בשעה.

 

בטרמינל מצפים  (המראות) לאלף נוסעים בשעה, כש–400 מהם בטיסות פנים־ארציות והיתר בטיסות בינלאומיות. שדה תעופה רמון נחשב לפרויקט קטן יחסית בקנה מידה של תחום התעופה, אם משווים אותו למשל לפעילות של שדה תעופה כמו נתב"ג, ובו עברו 23 מיליון נוסעים ב-2018.הוא מיועד בעיקר למטרות תיירות ולא עסקים.

האם שדה רמון כדאי

 בענף התעופה חוששים כי שדה התעופה החדש יהפוך עם השנים ללא רלוונטי. מבחינת הפעילות הפנים־ארצית, ההערכות הן כי עלולה להיות ירידה של כ–25% אם שדה דב אכן ייסגר, ופעילותו תעבור לנתב"ג. גם מכיוון הפעילות הבינלאומית יש חששות, שכן רק בספטמבר־אפריל יש תנועת נוסעים בינלאומית משמעותית לעובדה, ובשאר השנה שדה התעופה רמון צפוי להיות פעיל רק עבור הטיסות הפנים־ארציות.

בנוסף, התנועה הבינלאומית צמחה בשנים האחרונות בזכות סבסוד שניתן לחברות התעופה. משרד התיירות יצר נוהל שלפיו חברת תעופה תקבל 60 יורו על כל נוסע שהיא תנחית בשדה התעופה עובדה או אילת.  בזכות הנוהל חברות התעופה קיבלו בעונת החורף שעברה סכום כולל של 8.3 מיליון יורו עבור הנוסעים שנחתו בעובדה.

הסבסוד הזה התאפשר, בין היתר, בזכות תקציב השיווק הגבוה של משרד התיירות בסך 455 מיליון שקל.  אם שר התיירות הבא או זה שאחריו יבטל את הנוהל ויפסיק את הסבסוד, לא בטוח שחברות התעופה שמפעילות כיום קווים לשדה התעופה ימשיכו את פעילותן.בשלוש השנים הראשונות חברות התעופה שינחתו בשדה התעופה רמון יהנו מפטור מאגרות תעופה. וזה יביא לכ–3,000 דולר לטיסה למטוסים הקריטיים הנוחתים ברמון, אם פטור זה יבוטל וחברות התעופה יצטרכו להתחיל לשלם אגרות, הכדאיות הכלכלית של הקו עלולה להישחק — ושדה התעופה עלול להישאר עם פעילות דלה מצד חברות תעופה בינלאמיות.

עדכון:  שבועיים לאחר חנוכת שדה התעופה הבינלאומי "רמוןאילת", ע"ש אילן ואסף רמון, החלו בפברואר להמריא ולנחות טיסות מסחריות פנים ארציות בשדה התעופה רמון. לרשות הנוסעים יעמדו שירותי הסעה לרמון מנמל התעופה הישן באילת, ללא תשלום, החל משעתיים וחצי לפני מועד ההמראה המתוכנן, בתדירות של 15 דקות. ההסעות לנמל התעופה רמון יועמדו לרשות הציבור במגרש החנייה הסמוך לנמל התעופה אילת (בין הטרמינל לתחנת הדלק). ההסעות מנמל התעופה רמון לאילת יצאו ממגרש החנייה הסמוך לאולם מקבלי הפנים.

תושבי אילת יהיו פטורים מחנייה למשך 36 שעות ב"רמון". חברת "אגד" תפעיל ארבעה קווי תחבורה ציבורית מאילת לנמל התעופה רמון ובחזרה, בתעריף מוזל במיוחד הזהה לתעריף העירוני של אילת, 4.20 שקלים.

קו 31 מהשכונות הצפוניות וקו 32 מהשכונות הדרומיות, יפעלו בשעות הבוקר אל שדה התעופה ובערב חזרה לעיר לטובת תושבי אילת. קו 30 (קו ישיר) מהתחנה המרכזית וקו 50 מטאבה, דרך אזור המלונות, אל שדה התעופה, יפעלו ברוב שעות היום בתדירות של שתי נסיעות לשעה בכל קו. בחלק מהשעות תגדל התדירות בהתאמה ללוח הטיסות של השדה.

קו 397 של אגד מאילת לבאר שבע יכנס לשדה התעופה ויאפשר הגעה משדה רמון למרכז הארץ. בחודשים הקרובים יפתח קו חדש מאילת למצפה רמון, הכולל כניסה אל תוך השדה כדי לעודד את פיתוח התיירות בציר זה. נבחנת אפשרות עתידית לפתיחת קו חדש גם למלונות ים המלח.

הטיסות המסחריות יועתקו מנמל התעופה הישן באילת לשדה החדש ברמון בהדרגה עד לסגירתו המלאה של נמל אילת הישן ב- 18 במרס 2019. ב-31 במרס 2019 יופסקו גם כל  ההמראות והנחיתות של הטיסות האזרחיות הבינלאומיות בנמל התעופה עובדה ויועתקו לנמל "רמון".  

הטיסות הבינלאומיות המסחריות בנמל  התעופה הבינלאומי "רמון" יופעלו גם הן באופן מדורג. ב- 4 ו-11 למרס ינחתו וימריאו מרמון שתי טיסות בינלאומיות של חברת "Ryanair" לפוזנאן ופראג. ב- 2 באפריל 2019 תועתק כל פעילות הטיסות הבינלאומיות מעובדה לרמון.

"שמי אילת והנגב נפתחים לתחרות ומצטרפים למדיניות 'השמים הפתוחים', שהובילה לתחרות ולהוזלה דרמטית של מחירי הטיסות, לגידול עצום במספר הנוסעים, יותר מ- 22 מיליון נוסעים בשנה החולפת, לעומת כ- 10 מיליון נוסעים בלבד בשנת 2009, והיעד לשנה הנוכחית הוא 25 מיליון נוסעים", אמר השר כץ והוסיף – "נמל רמון יהיה אבן שואבת ליצירת אלפי מקומות עבודה בתעשיית התיירות והנופש, התחבורה והשירותים. לדבריו, מדובר בתנופת פיתוח משמעותית לאילת ולכל דרום הארץ.  נמל התעופה "רמון" הוא הנמל האזרחי הבינלאומי הראשון שנבנה מאז קום המדינה. הנמל שנבנה בסטנדרטים גבוהים של בטיחות, ממוחשב לחלוטין וכולל מערכות טכנולוגיות מהמתקדמות בעולם.

"חברות התעופה שינחתו בנמל רמון יהיו פטורות מתשלום אגרות נחיתה, במטרה לעודד את החברות לנחות בשדה החדש. עלות הקמת השדה נאמדת ב- 1.8 מיליארד שקלים. הקמת נמל התעופה רמון מומנה במלואה מתקציב רשות שדות התעופה".

ב-1 ביולי עומד להיסגר שדה דב, ישראייר וארקיע עדיין ממשיכות לשווק כרטיסים ממועד זה