תוכן ממומן    

מה הן חקירות כלכליות?

קרדיט לתמונה pixabay

בעוד שמרביתנו נוהגים לדמיין את עולם החקירות כרווי ב'אקשן' ולכל הפחות ככזה המתאפיין ברגעים מותחים ומסמרי שיער, הרי שאחד מן הענפים היותר נפוצים ופופולריים בקרב משרדי החקירות השונים הוא לא אחר מאשר החקירות הכלכליות.

אולם אל תטעו לשער כי מדובר בענף אפרורי או חסר כל היתקלות בנוכלים מיומנים. חקירות כלכליות יכולות להידרש במגוון רחב של מקרי בוחן שונים, ולא אחת ממצאי החקירה מציפים נושאים שבהחלט יכולים להרים גבה לנוכח יצירתיותם ועורמתם של רבים.

מתי נידרש לחקירה כלכלית?

ממקרים פרטיים ועד לצורך עסקי בקרב חברות גדולות וקטנות כאחד; חקירות כלכליות יכולות להידרש במגוון רחב של מקרי בוחן שונים, ולהלן הדוגמאות הנפוצות ביותר.

חשד להונאה כלכלית בהליך גירושין

הליכי גירושין הם בהחלט מבין מקרי הבוחן הבולטים שבהם לקוחות פרטיים ועורכי דין לענייני משפחה, עשויים להזדקק לשירותי חקירה של משרד חקירות מקצועי.

א' ובעלה ג' חיו יחדיו במשך עשרים שנים, גידלו את ילדיהם וטיפחו איכות חיים גבוהה. ברשותם דירה בבעלותם באזור נחשק במרכז הארץ. א' איננה עובדת וכל חייה תחזקה את משק הבית. לבעלה ג' חברת אחזקת מבנים שסיפקה את כל כלכלתם. הנישואין הלכו ונחלשו לאורך השנים עד היא ובעלה החליטו יחדיו לפרק את החבילה.

במסגרת הליך הגירושין, הופתעה א' לגלות כי בעלה מציג תמונת מצב עגמומית של העסק. כפי שנראה, העסק כלל לא סיפק הכנסות מספקות לאורך כעשור, וחלוקת הרכוש מציבה אותה בבעיה קשה שאיננה משקפת את הסטטוס הכלכלי הקיים.

שכירתו של חוקר פרטי בתחום הכלכלה סיפקה תמונת מצב שונה והוכיחה כי בעלה פעל להצגת מצג שווא; ג' רכש שתי דירות נוספות לאורך השנים ורשם אותן על שמם של ילדיהם המשותפים. בנוסף, עבודות רבות מטעם העסק שולמו ללא מתן חשבוניות.

חשד לאינטרס כלכלי שלילי בין שותפים עסקיים

אומרים שבין שותפים עסקיים מוטב שלא יהיו יחסי חברות, ואכן רבים פועלים על-פי הנחיה זו ובוחרים בשותפים עסקיים שכל מטרתם היא עסקית ותו לא, ללא כל עבר משותף.

עם זאת, מוטב להיות עם האצבע על הדופק, ואכן שותפים עסקיים רבים בוחרים לבצע מיפוי כלכלי מסוים אודות שותפיהם העתידיים.

ככלל, חקירה כלכלית מטרתה היא למפות את כל ההכנסות והנכסים של האובייקט למעקב, וזאת כדי להבין את נכסיו הפיננסיים השונים. במקרה של ד' חקירה כלכלית אודות שותפו העסקי העתידי י' העלתה ממצאים מחשידים – שותפו העסקי עבד בחברה מתחרה, פרט שלא עלה בכל שיחותיהם או בקורות חייו.

לאור מחדל זה באמינותו של י', והעובדה כי ייתכן והוא פועל במסגרת ריגול תעשייתי, ד' בחר שלא לממש את שותפותם העסקית.

חשד לניצול חוק חדלות פירעון לרעה

חוק חדלות פירעון נועד לאפשר לאלו שאינם מסוגלים לשלם את חובותיהם לנושים, לערוך הסדר נכון בריא יותר כלכלית, אשר יסלול את דרכם להבריא ולשוב ולעמוד על רגליהם.

עם זאת, ישנם מי שינצלו את החוק לטובתם, ובמקרה של ט', חקירה כלכלית העלתה ממצאים מחשידים. היה די בביצוע מעקבים אחר ט' כדי לגלות אורח חיים ראוותני שכלל הוצאות רבות במזומן כמו גם ביצוע עבודות מזדמנות שלא כללו מתן חשבוניות ודיווחים.

סיכום דבר

חקירה כלכלית אמנם איננה מתהדרת באותו הזוהר של תחומי חקירה מקבילים, אך היא טומנת בחובה שפע של מקרי בוחן וממצאים מרתקים.

באם מתעורר בכם החשד שמא אדם הנמצא אתכם בהתקשרות כלכלית, מבצע מעשה רמייה שנועד למנוע מכם הכנסות או לבצע פעולות זדוניות יזומות, מוטב יהיה להזמין שירות מקצועי שיאושש או לחילופין יפריך את החשדות.