אחזקת דירה    

מותר לתלות שלט בחירות בבית משותף?

הבחירות מתקרבות ויותר רוצים להביע את דעתם הפוליטית באמצעות שלטים. אף שזה מעצבן את בעל הדעה היריבה, בתנאים מסוימים בהחלט מותר לתלות שלט בבית משותף.

תליית השלט צריכה להעשות לפי חוק הדרכים (שילוט. מדובר בשלטים שאפשר לראות בנהיגה בדרך בין-עירונית. לרשויות המקומיות זכות לקבוע תנאים משלהן. תנאים אלו כוללים את גדול המודעה,החומר שממנו עשויה ואופן הצגתה.

בית המשפט העליון  קבע שיש לפרש את הסמכות של הרשות המקומית להטיל מגבלות על פרסום מודעות בתחומה כך שהיא חלה בעיקר בהקשרים העוסקים "בגודל המודעה, בצורתה, באופן הדבקתה ובמשך הזמן שתהא מודבקת. הרשות המקומית לא יכולה להגביל את התוכן.

מידע נוסף אפשר למצוא במשרד הפנים. בעל דירה לא יוכל להשתמש בקיר שאינו משויך לדירתו ללא הסכם שאר הדיירים וכן בתנאי שהשלטים אינם מהווים מטרד . הכלל מתייחס רק לדירות מגורים.

אם הקיר אינו שייך לאף אחד מבעלי הדירות, יש לוודא שהתקנון המשותף לבית לא אוסר על כך ושאין החלטת אסיפת דיירים הנוגדת את ההחלטה לתלות שלט. בכל מקרה אמורים להתקיים שני התנאים הבאים:

    • גודל השלט הוא סביר בהתחשב בחלקו של בעל הדירה ברכוש המשותף. כלומר, תואם את גודל שטח הדירה ביחס לכל השטחים.
    • הצבת השלט אינה מונעת מבעלי דירות אחרים בבניין להציב גם הם שלטים על קיר הבניין החיצוני שאינו משויך לדירותיהם.
אם בעלי הדירות לא הגיעו להסכמה יפנו למפקח על רישום המקרקעין כדי להכריע בנושא. החוק לא מתייחס לשוכר התולה את השלט, אך כיוון שבעלי הדירה הוא שחשוף לתביעות ולמגבלות העירייה, נראה שכדאי שהשוכר יבקש אישור מהבעלים.

ת. ההיתר לפרסום אינו חל על בניין משרדים, מרכז קניות וכדומה. לאור זאת, מותר יהיה לתלות שלט תמיכה במועמד, בתקופת הבחירות, על גבי קירות בית משותף פרטי – אם פרטי השלט וגודלו עונים על דרישות החוק.