חדשות    

מחירי הדירות במרכז ירדו ירידה חריגה של 2% – איך זה קרה?

פרוייקט של קרד"ן נדל"ן בבאר יעקב

במחוז המרכז חלה צניחה של 2% במחירי הדירות שמשמעותה ירידה כוללת של 0.3% במדד מחירי הדירות של החודשים יוני-יולי, לעומת מאי-יוני. כך עולה מנתוני הלמ"ס. אם כחלון רוצה לקחת על זה את הקרדיט, נזכיר שבמהלך הקדנציה של כחלון כשר אוצר, מחירי הדירות עלו ברמה של 13.4%. בשנה האחרונה הם עלו ב-0.7%. עם זאת, עדיין פעולות כמו הרחקת המשקיעים ופחות מחיר למשתכן בלמו עליית מחירים מטאורית שראינו בשנים האחרונות.

הירידה האחרונה מגיעה,לאחר חמישה חודשים רצופים של עליית מחירים.  הסיבה לירידה היא הירידה במחוז המרכז המהווה כשליש מהדירות הנמכרות. קשה לתת סיבה מדויקת, ייתכן שהשוק הגיע למיצוי, ייתכן שהירידות האחרונות הובילו להזדמנויות השקעה אצל חלק מהרוכשים: מחוז תל אביב השכן רשם עלייה של 1.1%, מחוז הדרום – של חצי אחוז ואילו במחוזות צפון וחיפה נרשמו ירידות. בראשון של 0.7% ובשני של 0.4%; במחוז ירושלים לא נרשם שינוי.

המחוזות שניצבים בראש סולם עליות המחירים בשנה האחרונה הם מחוז חיפה, שבו נרשמו עליות של 2.6% ובצפון, שבו נרשמו עליות של 2.1% במחירי הדירות; גם בתל אביב מחירי הדירות בשנה זו עלו ברמה של 1.6%,  במחוז הדרום מחירי הדירות עלו ב-1.4%, ואילו במחוז ירושלים המחירים ירדו בשנה הזו ב-1.25% ובמרכז – ב-2%. כלומר אלמלא הירידה הגדולה מהחודש האחרון, מחירי הדירות במחוז היו נותרים באותה רמה כמו בשנה שעברה. לדעתי, בניגוד לעבר, עליות מחירים אפילו מינוריות מתחילות להרתיע את הקונים המחכים אפילו לירידה קטנה בשל חובות גבוהים, מינופי משכנתאות, והכנסה פנויה קטנה. כבר קשה לציבור לעמוד בעליות המחירים, אפילו קטנות.

מדד מחירי הדירות החדשות רשם ירידה שנתית של 3%,  בניגוד לציפייה שמחיר למשתכן תוריד את המדד הזה בהרבה יותר מזה, מה גם ששיעור הדירות במחיר למשתכן מגיע לרמות של 35% ומעלה מכלל העסקאות בדירות חדשות. אבל בסיטואציה שגם בשוק החופשי הציבור מנסה בימים אלה לחפש בעיקר דירות זולות, ההשפעה של מחיר למשתכן על מדד זה היא נמוכה יחסית. עם זאת, ייתכן שבעקבות מלחמת החורמה של כמה רשויות מרכזיות בתמ"א 38, כולל מס שבח גבוה בתל אביב, דירות יד שנייה הופכות פחות אטרקטיביות להשקעה ומכאן שרבים מעדיפים לקחת את הסיכון שבדירה חדשה.

מדד המחירים באוגוסט 2019 – עליה של 0.2%; מדד מחירי הדירות ירד ב-0.3%

תמ;א 38 עומדת להתבטל? בלי תוכנית חלופית יעלו מחירי הדירות

מחיר למשתכן לא תצליח בעיר, בין היתר מכיוון שמחירי הדירות בעיר נמוכים ממילא