אחזקת דירה    

מחירי הפירות והירקות גבוהים? איך לגדל גינה בבית

פעם גינה הייתה משהו לחובבים מושבעים, אחר כך  הצטרפו חובבי האקולוגיה ואז חובבי הפירות האורגניים שרצו להימנע מהריסוס הכימי. אבל כולנו יכולים להרוויח מגינה בחצר, במרפסת או בגג ולחסוך הרבה על פירות וירקות.

היתרון הוא שגם במרפסות קטנות אפשר לגדל ירקות מסוימים. לשם כך צריך מקום חשוף לשמש, כלי קיבול, לדאוג להשקיה בצינור או במזלף, אדמה איכותית ודשן. כל אדמה שנקנתה במשתלה תציג תוצאות טובות.  לא חייבים לקנות עציצים. אפשר לגדל בבקבוקי פלסטיק שיש בכל בית. אם יש לכם גינה תוכלו להשתמש גם בצמיגים, כן כמו בגינות שגידלנו בגן כשהיינו ילדים. עוד כלי קיבול שזמין בכל בית הוא קופסת שימורים. אין סוף ליצירתיות.

מה הפירות והירקות שאפשר לגדל בבית

הענבים, שיש להם זנים המגיעים גם ל-40 שקל לקופסה, לא גדלים רק ביקבים ואפשר לגדל אותם בבית. לשם כך העדיפו חדר חמים, זני ענבי מוסקט  אלכסנדרוני או זן אחר שפירותיו קרובים לגזע. עציץ של 20 ליטרים יספק  כ-14 אשכולות ענבים. הקפידו שכלי הקיבול יהיה מנוקב כהלכה ומתחתיו חצץ ההשקיה צריכה להתחיל באביב ולהתרחש מדי שבוע.

גם בצל ירוק קל מאוד לגדל בבית. את זה אפשר לעשות כשחותכים את החלק הלבן מהבצל. כאן מספיק לשים את החלק  הלבן בכוסו תעם מעט מים ולהחליף כל יום. לא לשכוח לשים את הכוסות באור. עלי הבצל גדלים מהר אך אל תמהרו להוציא את הגבעולים.

גם עגבניות מתאימות מאוד לגידול ביתי, ולמי שאין הרבה מקום יכול לגדל את הגאווה הישראלית שרי. כלי הקיבול כמובן מתאים לזן, שרי לא יצטרכו כלי קיבול גדול לעומת עגבניות. אבל בעגבניות רגילות תצטרכו 20 ליטר לפחות. הקפידו על חלון חמים.
כאשר מופיעה פריחה, יש לעזור לפרחים לפזר את האבקנים שלהם. כאשר הם מוצבים בחוץ הם נעזרים בחרקים השונים, אך בתוך הבית יש לפתוח את החלון, לנער קלות את השתיל או להניח לידו מאוורר על עוצמה נמוכה.

גם שום, התבלין הטעים והבריא, ניתן לגדל בבית. ניתן להנביט עלי שום משן השום – פשוט הניחו את שן השום בכוס עם מעט מים.  לחובבי גזר גם  עלי גזר צומחים מקצות הגזר. פשוט הניחו אותם בקערה עם מעט מים בחדר המואר היטב או על אדן החלון..

ירקות ופירות נוספים המתאימים לגידול בבית: חציל, סלרי, באק צ'וי, חסה. בפינת התבלינים גם בזיליקום וכוסברה קל לגדל בבית. בגזרת הפירות: תות, פטל ואננס גדלים בבית. עגבניות ומלפפונים טובים לכל עונות השנה.

כמה עולה להקים גינה בבית

העלויות משתנות כמובן בהתאם לירקות ולפירות שאתם מגדלים ולמספרם, אם אתם מעדיפים מערכית השקיה או רק לשפוך מים, האם אתם משתמשים בנבטים קיימים או קונים זרעים ועוד..

בגדול, מערכת השקיה פשוטה עולה 350-450 שקל. אם אתם בוחרים באדנית ולא בכלי קיבול, עלות אדנית 80  ס"מ בין 35 ל-65 שקל. תערובת זרעים עולה בין 7 שקלים ל-20.אך כאמור בלי מערכת השקיה ועם כל י קיבול יצירתי תחסכו הרבה יותר.

גינה לגג – איך מקימים וכמה זה עולה

דשא לגינה, סינתטי או רגיל, מה עדיף ומה המחירים?