חדשות    

מחיר למשתכן – ביטול במודיעין; דחייה בקריית אונו

שלש שנים מאז השקתה של תכנית מחיר למשתכן, תכנית הדגל של שר האוצר כחלון, ממשיכה התכנית להתקל בקשיים וחלק מהזוגות הצעירים המנסים את מזלם במסגרת התכנית, ממשיכים לצפות בעיניים כלות בהבטחה המתרחקת. בימים האחרונים התבשרו הזוכים בהגרלה במודיעין כי בוטלה זכייתם במכרז. בקרית אונו הקפיאה הוועדה המקומית את היתרי הבניה.

תכנית מחיר למשתכן היא תכנית אשר על פיה יזמים המעוניינים לזכות במכרז לפתבניית פרוייקט, מתחרים על המחיר הסופי של הדירה. הזוכה הוא היזם המציע את המחיר הסופי ביותר לדירה על פי התנאים שנקבעו במכרז. לאחר שזוכה הקבלן במכז לביצוע הפרוייקט נערכת הגרלה בין הזכאים להשתתף במסלול והזוכים בהגרלה מקבלים את הזכות לרכוש דירה אשר מחירה נמוך לעיתים ב-20% עד 30% ממחירה הריאלי.

נכון להיום זכו בהגרלות מחיר למשתכן 48,391 משקי בית מתוך 125,238 משקי בית אשר נרשמו כזכאים. בתהליך של הגרלה נמצאות היום 4268 דירות נוספות.

 חדשות רעות קיבלו השבוע זוכי הגרלה מספר 384 והגרלת ההמשך 453 בפרוייקט מחיר למשתכן במודיעין. 75 זוכי המכרז קיבלו הודעה כי בעקבות החלטת ועדת המכרזים ברשות מקרקעי ישראל, שהתקבלה ב2.7.2018, לבטל את זכייתו של הקבלן פפושדו פרוייקט 3 בע"מ במתחם 48421, בוטלה ההגרלה בה זכו. לזוכים נמסר כי בכוונת רשות מקרקעי ישראל לפרסם מכרז חדש בנוגע למתחם זה ובשל כך עלול לחול עיקוב בלוח הזמנים לקידום הפרוייקט במתחם.

במקביל, מתאפשר לזוכים לגשת להגרלות אחרות הפתוחות לרישום מבלי לוותר על זכייתם, במידה ולא ייזכו בהגרלה הנוספת. במידה ויירשמו להגרלה אחרת וייזכו, יוסר שמם מרשימת הזוכים בהגרלה המקורית ללא אפשרות חזרה לרשימת הזוכים.

גם בקרית אונו נתקלת תכנית הדגל של שר האוצר כחלון בקשיים. הוועדה המקומית לתכנון ולבניה של קריית אונו החליטה להקפיא את הוצאת היתרי הבניה בשכונה החדשה "נאות אריאל שרון", שאמורה לכלול 1600 יחידות דיור. הוועדה מנמקת את ההקפאה בדחיית מועד סלילתם של שני כבישים מרכזיים, אשר אמורים להוות את התשתית התחבורתית לשכונה, למועד לא ידוע, האחד על ידי רשות מקרקעי ישראל והשני על ידי עיריית רמת-גן.

ההחלטה על הקפאת היתר הבניה עלולה להסב נזקים לקבלנים אשר כבר רכשו קרקעות בשכונה. הקבלן רמי שבירו, אשר זכה בשני מגרשים לבניית 433 יחידות דיור ביוני האחרון, ואשר כבר הוציא מאות מליוני שקלים, יאלץ להמתין להוצאת ההיתרים.

חברת קרסו נדל"ן אף היא תינזק קשות מההחלטה. החברה החלה בשיווק פרוייקט הכולל 742 יחידות דיור אשר 82 מהן כבר נמכרו ולגביהן התחייבה החברה ללוחות זמנים. בנייתם של חלק מהבניינים החלה ובסיום הבניה הם יעמדו ריקים ויחכו לכבישים שיסללו ולביטול הקפאת הוצאת ההיתרים.

עיכובים וצרות אלו בתוכנית מחיר למשתכן מתווספים לבעיות נוספות רבות אשר דווחו במהלך שלשת השנים מאז הושקה התכנית. באפריל האחרון דווח כי הזוכים  בפרויקט "בית בפארק" באור יהודה, אשר אמור להבנות על ידי גינדי החזקות, גילו שלא יוכלו לרכוש את הדירות. רוב הדירות הן דירות ענקיות בנות 6 חדרים ועלותן מרקיעה ל2.2 מליון שקל. סכום שהם אינם יכולים לעמוד בו. מאידך, הדירות הקטנות הן "דירות כלואות" ללא חלונות במטבח ובשירותים.

בינואר 2018 דווח כי מעל ל-800 זוכים בהגרלת מחיר למשתכן בגליל-ים הרצליה ביטלו את זכייתם. גם בפרוייקט זה נרשמו רוב הביטולים בשל בנייתן של דירות גדולות ויקרות אשר מחירן הגיע, לאחר הנחה משמעותית, לכ-1.8 מליון ש"ח. כמו כן התבשרו הזוכים בהגרלה זו, כי מכיוון שהשכונה אמורה לקום על קרקע לא מפותחת, ייתכן עיכוב משמעותי במסירת הדירות אשר ייתכן שיימסרו רק בשנת 2021, 5 שנים לאחר הזכייה בפרוייקט.

למדריכים קשורים:

מחיר למשתכן – כל מה שצריך לדעת!

מחיר למשתכן – ככה תקחו משכנתא