חדשות קרנות נאמנות    

מיטב דש: "פדיון שבועי כבד של כ-4.2 מיליארד שקל בתעשיית קרנות הנאמנות"

מיקי סבטליץ, מנהל קשרי יועצים של מיטב דש, בסיכום שבועי: הפודות הבולטות: קרנות אג"ח כללי עם 1.7 מיליארד ₪ וקרנות מניות בארץ ובחו"ל עם 0.9 מיליארד ₪

מיקי סבטליץ, מנהל קשרי יועצים של מיטב דש, מפרסם סיכום שבועי של נכסי תעשיית קרנות הנאמנות  ומדווח כי המפולות בשוקי המניות על רקע החששות מהאטה בסין, מביאות לפדיון שבועי כבד של כ-4.2 מיליארד שקל בתעשיית קרנות הנאמנות.

הפדיונות מתחלקים לפדיון של כ-3.7 מיליארד שקל בקרנות המנוהלות וכ-0.5 מיליארד שקל בקרנות המחקות. כמו כן, הקרנות הכספיות רשמו ירידה משמעותית בקצב הפדיונות לאחר איבדו השבוע כ-70 מיליון שקל בלבד. הפודות הבולטות: קרנות אג"ח כללי עם 1.7 מיליארד שקל וקרנות מניות בארץ ובחו"ל עם 0.9 מיליארד שקל.

הקרנות המחקות מחקו את הגיוסים המצטברים מתחילת החודש ועברו לפדיון של כ-430 מיליון שקל. זאת, בהובלת קרנות מחקות על מדדי מניות בארץ ובחו"ל (200 מ' שקל) וקרנות מחקות על מדדי אג"ח חברות (100 מ' שקל). כ-60% מהפדיונות בקרנות המסורתיות השבוע (2.6 מיליארד שקל) התנקזו ליום הירידות הגדול, יום שני, ה-23.8.

שבוע המסחר התאפיין במגמה שלילית שהתבטאה בירידות שערים חדות במדדי המניות על רקע המפולת בבורסות באירופה ובארה"ב בעקבות פרסום נתונים המעידים על האטה בכלכלה הסינית. כמו כן, נרשמו השבוע מימושים גם במדדי אגרות החוב הקונצרניות. זאת, אל מול עליות במדדי אג"ח ממשלתי שסיפקו מקלט בטוח למשקיעים. הקרנות המסורתיות סיכמו את השבוע עם פדיון של כ-4.15 מיליארד שקל – אחד השבועות עם הפדיונות הכבדים ביותר מאז 2008. מתחילת החודש הקרנות המסורתיות רשמו פדיונות של כ-4.4 מיליארד שקל, המתחלקים לפדיונות של כ-3.95 מיליארד שקל בקרנות המנוהלות ופדיונות של כ-0.45 מיליארד שקל בקרנות המחקות. כך, עפ"י אומדנים והערכות שבוצעו ע"י כלכלני מיטב דש.

קרנות אג"ח כללי, בדגש על קרנות מעורבות עם חשיפה מנייתית1, קרנות 10/90 וכו', רשמו השבוע פדיונות של כ-1.7 מיליארד שקל – הפדיון השבועי הכבד ביותר מאז דצמבר 2014. מתחילת החודש קרנות אג"ח כללי, שהיו בראש טבלת הגיוסים עד לפני השבוע האחרון, רושמות פדיון של כ-1.1 מיליארד שקל.

ירידות חדות במדדי המניות: מדד ת"א 25 ומדד ת"א 100 רשמו השבוע נפילות של עד 5.8% ובהמשך לכך ירידה  של 4% גם במדד ת"א 75. סך נכסי הקרנות המנייתיות1 ירד השבוע ב-7% או לחלופין ב-1.6 מיליארד שקל, מתוכם כ-0.93 מיליארד שקל התאדו עקב בריחה המונית של המשקיעים מהקרנות המנייתיות1, שאר ההתכווצות בנכסים נבעה מהירידה בערכם. מתחילת החודש הפדיונות בקרנות המנייתיות1 מסתכמים בכ-0.7 מיליארד שקל, 2/3 מתוכם נפדו מקרנות מניות בחו"ל.

אגרות החוב הקונצרניות נסחרו השבוע במגמה שלילית – מדדי התל-בונד 20,40,60 רשמו ירידות שערים של עד כ-0.6%. בהמשך לכך, מדד קונצרני כללי התממש ב-0.7%. קרנות אג"ח קונצרני רשמו השבוע פדיונות של כ-360 מיליון שקל ובכך מחקו גיוסים של 240 מיליון שקל שהצטברו ב-3 השבועות הראשונים של החודש ועברו לפדיון של כ-120 מיליון שקל.

אגרות החוב הממשלתיות בשבוע חיובי: מדד ממשלתי כללי רשם השבוע תשואה חיובית של כ-0.3% בהובלת אג"ח ממשלתי צמוד מדד שעלו ב-0.8%. למרות התשואות מתחילת החודש באפיק הממשלתי, קרנות אג"ח מדינה המשיכו לאבד נכסים בקצב הגבוה ביותר מ-70% לעומת השבוע הקודם. הפדיונות הסתכמו השבוע בכ-720 מיליון שקל וכ-2 מיליארד שקל מתחילת החודש.

מגמה שלילית באפיק השקלי: הקרנות הכספיות רשמו השבוע פדיונות של כ-70 מיליון שקל – ירידה חדה בקצב הפדיונות לעומת השבוע הקודם. הקרנות השקליות הן קבוצת הקרנות היחידה שרשמה גיוס חיובי מתחילת החודש המסתכם בכ-70 מיליון שקל, זאת למרות פדיונות של כ-190 מיליון שקל בשבוע החולף.

למרות הפיחות החד שנרשם השבוע בשקל אל מול הדולר והאירו והעליות שנרשמו במדדי אג"ח ממשלת ארה"ב, קרנות אג"ח בחו"ל המשיכו השבוע לאבד נכסים שהסתכמו בכ-160 מיליון שקל  וכ-440 מיליון שקל מתחילת החודש.

תעשיית הקרנות מנהלת נכון ל-27.08.15 כ-240.8 מיליארד שקל. הקרנות המסורתיות (בנטרול הקרנות הכספיות) מנהלות כ-210 מיליארד שקל והקרנות הכספיות שמנהלות כ-30.8 מיליארד שקל.