חדשות    

מיליון אזרחים בגוש דן בבניינים ישנים ולא ממוגנים

כך אמר יו"ר התאחדות בוני הארץ בוועידת ישראל לנדל"ן של גלובס. וקרא לראשי הערים להחזיר את תמ"א 38. עוד דנו במחירי השכירות העולים ובהתחלות הבנייה המועטות

שחר זיו, מנהל בכיר בבי.די. או, אמר:" אנו רואים שחיקה בהתחלות הבנייה ולכן אנחנו מעריכים שלא תהיה ירידה במחירי הדיור ב-2019",את הדברים אמר בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס" .

"התובנות העיקריות שלנו הוא שהפתרון למשבר הדיור הוא בהיצע, הביקוש לא משפיע הרבה. אין מגבלה אמיתית על קרקע וזכויות בנייה.ההיצע בצד הממשלתי סובל מבעית תמריצים מובנית בין השלטון המרכזי לשלטון מקומי", הוסיף זיו.

אחריו דיבר בכנס אורי יוניסי, מנהל זרוע המשכנתאות וסגן מנהל החטיבה הקמעונאית במזרחי טפחות. "אנחנו רוצים לגעת בארבע נקודות אליהן הממשלה צריכה לתת את הדעת, ומהר", לדבריו. "אני לא רואה איך מחירי הנדל"ן יורדים כשאנחנו במחסור. צריך לעורר את הבנייה, וזה לא קרה. צריך להתייחס גם לשוק השכירות. כ-40% מהשוכרים יכולים לקחת משכנתא, אבל בוחרים לא לעשות זאת. מחירי השכירות עולים בהתמדה. בהיצע, רק 8,000 דירות נבנות במסגרת החברה הממשלתית 'דירה להשכיר'. אנחנו אומרים לממשלה שצריך לעשות יותר ולבנות יותר באזורי ביקוש".

"תוכנית מחיר למשתכן היא החלום ושברו", אמר על תוכנית הדגל של שר האוצר. "142 אלף זכאים לדירה במסגרת התוכנית, 65 אלף דירות נפתחו להגרלות, אבל רק 20 אלף קיבלו היתרי בנייה. רק 12 אלף דווחו לרשות המיסים. אנחנו שואלים מדוע? במקומות בהם יש היצע מאסיבי יש ירידה מחירים, אבל באזורי ביקוש יש פחות היצע, ולכן לא צפויה ירידה. ברגולוציה, אנחנו רואים שבנק ישראל מנסה לצנן את הביקוש. ב-2012 הייתה משכנתא ממוצעת של 499 אלף שקל, וב-2018 הייתה משכנתא בהיקף 717 אלף שקל, אבל שיעור המימון ירד. הסיבה היא שההורים מכניסים את היד לכיס ועוזרים לילדים. אנחנו רחוקים ממשבר הסאב-פריים, עם שיעורי מימון שנמוכים מחצי. הסיכון בשוק פחת, המשק נמצא במצב מקרו טוב יחסית, הבנקים פועלים באופן אחראי ושיעור הפיגורים בהחזר ירד".

גם נושא הרקטות על גוש דן לא נעלם מבאי הכנס:

ראול סרוגו, נשיא התאחדות בוני הארץ,אמרר. "אי אפשר שלא להתייחס למה שקרה ביום חמישי האחרון, כאשר מיליון אזרחים שמתגוררים בגוש דן בבניינים ישנים ולא ממוגנים, היו חשופים לפגיעה. אני קורא לראשי הערים, שהקפיאו את פרויקטי תמ"א 38, ואומר להם שהחיים קודמים לאיכות החיים, ומאיץ בהם לאפשר פרויקטים של תמ"א 38 המצילים חיי אדם.

"לגבי מצב הענף ועתידו – הרווח הקבלני בתוך מחיר הדירה מהווה 15% בלבד, לפני מסים. הנתח של המדינה ממכירת הקרקע וממסים הוא 60%. מכאן ברור מי אחראי למחירי הדיור. הגירעון בהתחלות בנייה מגיע, לפי ההערכות שלנו, ל-165 אלף. יש פער של 20 אלף יחידות דיור מדי שנה. הקיפאון במחירים הוא זמני, השוק עדייין לוהט בגלל המחסור".

"ההשקעה בתשתיות היא למען הדורות הבאים", אמר. "יש צורך בהשקעה אדירה כדי לסגור את הפער מהעולם. אני רוצה להתייחס לביקורת שהוטחה בישראל כ"ץ, שר התחבורה. זה נכון שישראל עדיין מפגרת, אבל בתקופתו של כ"ץ פותחו תשתיות כפי שמעולם לא נבנו בישראל. יוצאים לדרך פרויקטים שרק דיברו עליהם בעבר. הביצוע של קבלני התשתית ובוני הארץ מעורר גאווה. לפחות התקרבנו. אני אומר לשר כ"ץ, נגרם לך עוול. יש להמשיך בדרך הזאת.