חדשות    

רמת גן מפחיתה זכויות בתמ"א 38

הההשלכה של הטיוטה הזו היא הקפאה מידית של כל תוכניות התמ"א ברמת גן

עיריית רמת גן מקדמת בשבועות האחרונים מסמך מדיניות חדש לתמ"א 38 במסלול של הריסה ובנייה. זאת לאחר עצירת הפרויקטים לחלוטין כדי לאפשר להנהלת העיר החדשה ללבדוק את הדברים.

שנים רבות רמת גן הובילה בקידום ואישור פרויקטי התחדשות עירונית במסלול תמ"א 38, אבל  עקב תלונות התושבים בדבר העומסים הכבדים שיצרו הפרויקטים על התשתיות, הפחיתה העירייה ממאוד את מספר האישורים.כנראה  העירייה צפויה להמשיך במדיניות זו, ולצמצם את היקף זכויות הבנייה – דבר שיקטין את הכדאיות הכלכלית של היזמים להיכנס לפרויקטים של התחדשות.

מי שמוביל את מסמך המדיניות החדש הוא יו"ר הוועדה המקומית וסגן ראש העיר קניגסברג. ממצגת שהציג לאחרונה לחברי מועצת העיר עולה כי עקרונות המדיניות החדשה נגזרים במיוחד מרוחב הכביש שעובר ברחוב בו מבוצע הפרויקט. ברוחב כביש של 10-8 מטר תותר בנייה של עד שבע קומות בלבד; ברוחב עד 12 מטר אפשר יהיה להגביה את הבניין עד 8 קומות, ברחובות שרוחב הכביש בהם מעל 12 מטר תתאפשר בנייה של עד 9 קומות. במדיניות הקודמת התאפשר לבנות עד עשר קומות ברוב המקרים.

עוד הצהיר שבמגרשים שגודלם עד 600 מ"ר – המרחק של הבניין מגבולות המגרש יהיה לכל הפחות 3.6 מטר, זאתת לעומת המדינות הנוכחית המאפשרת להתקרב עד 3 מטרים מגבול המגרש. באומדן מדובר בהפחתה נוספת של כ־70 מ"ר משטח הבנייה בכל פרויקט. המרכיב השלישי שכוללת המדיניות החדשה הוא צמצום צפיפות הבנייה, כלומר כמות הדירות שמותר לבנות. בבניין טיפוסי בן 8 קומות תתאפשר בנייה של עד 21 קומות, בעוד היום אפשר לבנות בבניין כזה 24 דירות.

מארגון הקבלנים נמסר: "מרבית רחובות העיר הם ברוחב 12-10 מטר, ומכאן שהמדיניות החדשה חותכת שתי קומות לעומת המדיניות הנוכחית". .

לפי קניגסברג  פרויקטים שקיבלו את אישור הוועדה המקומית יוכלו להתקדם, אך פרויקטים שכבר הוגשו והוועדה טרם דנה בהם יצטרכו להתאים את עצמם לכללים החדשים.  לא ברור מה יהיה על 150 בניינים שהוגשו להם תוכניות לפי המדיניות הקודמת.

המדיניות החדשה הזו מתווספת לשורה של הליכים המגבילים את תחום התמ"א 38 בכלל וברמת גן בפרט. מאז הממשלה אישרה את תמ"א 38 היא עברה ארבעה תיקונים, שהרחיבו את זכויות הבנייה, במיוחד במסלול של הריסה ובנייה מחדש. לפי הרשויות התוכנית מוסיפה זכויות, אך אינה מאפשרת להן להגדיל את שטחי הציבור בהתאם ואינה מניבה להם די הכנסות.

בענף השמאות אומרים כי הההשלכה של הטיוטה הזו היא הקפאה מידית של כל תוכניות התמ"א ברמת גן. אם התוכנית תתקבל, היזמים ייאלצו להשקיע הרבה מאוד כסף ויצטרכו  לתכנן הכל מחדש. זה יפגע בעיקר ביזמים הקטנים. נוסף על כך וגם הרבה פרויקטיםלא יהיו רלוונטיים  בשל חוסר כדאיות כלכלית.

מהם התיקונים לתמא 38 ומה עוד צריך לדעת

מהו התיקון הרביעי לתמא 38 ולמה לא יצא לפועל

תמא 38/2 – התוכנית הפופולארית; מה מקבלים הדיירים?

הרצליה אמרה לא לתמא 38 – היא צודקת