משפט    

מי עדיין משתמש בפקס? חוק הפקס ועוד

מעודכן ל-02/2020

פעם פקס היה החידוש הגדול של הדור, כבר לא היה צריך לחכות לדואר כמה ימים והמכתב הגיע מיד, אם הקו לא היה תפוס. עם כניסתם של האינטרנט והמייל לחיינו הפקס הפך לניג'וס, שרק גופים ממשלתיים משתמשים בו, מסיבה כלשהי.

כך למשל נישום ברשות המסים רעננה סיפר שביקש לשלוח או לקבל מייל נענה: "אם אשלח לך מייל, אצטרך לשלוח לכולם" לא ברור עד היום מה הבעיה בזה.

חוק הפקס

אלא שגם משרדי הממשלה והגופים הנתמכים כבר מחויבים להיפטר מהפקס, או לפחות להציע תקשורת חלופית. כבר לפני כשנה וחצי אישרה ועדת המדע והטכולוגיה של הכנסת לקריאה ראשונה הצעת חוק ממשלתית שלפיה גופי הממשלה יחויבו לאפשר לאזרחים, הלקוחות שלהם, לבצע את התקשורת אתם גם באמצעות המייל.  הוא אושר סופית לפני כשנה וחצי, ונכנס רשמית לתקוף ב-26.7.19 – שנה מיום אישורו בכנסת.

ההצעה הייתה במסגרת חוק ממשל זמין. יוזמי הצעת החוק הם הח"כים דוד ביטן ושרן השכל (הליכוד).

החוק חל על משרדי ממשלה, עיריות, תאגידים ששייכים לרשויות (כמו תאגידי המים), בתי חולים, קופות חולים, צה"ל, בתי המשפט, המשטרה, שירותי כבאות, בתי הסהר, בית הנשיא, כנסת, ומשרד מבקר המדינה. חלק גדול מהגופים האלה כבר עובד באופן אלקטרוני, אך על פי החוק, כל אלה חייבים לאפשר לכם לפנות אליהם "בפשטות מכל מקום, באמצעות האינטרנט, לרבות באמצעות דואר אלקטרוני, וכן לצרף לפנייה קבצים".

בשנים האחרונות השתפר המצב ויותר גופים  מאפשרים לשלוח אליהם טפסים מקוונים או במייל, אך בהתחשב בכך שחזון ממשל זמין קיים כבר עשורים זה קצת מאוחר מדי.

התפיסה בהרבה רשויות היית שמיילים הם מסוכנים מדי. עם היכולת של גופי הממשלה לשמור על מסמכים אפשר להבין את זה, אך אימפריית הסייבר תוכל להתמודד עם זה אם תשמור על הכללים.

עם זאת, בתקשורת דווח שבלא מעט מקרים גופים ובהם עיריית עפולה, משרד הרישוי ואפילו המשטרה לא אפשרו תקשורת במייל.

איך לשלוח פקס

יש כמה שירותים המאפשרים לשלוח פקס,  בהם מייפקס המאפשר שליחת פקס לתקופה קצרה בחינם, אך רק בקובצי וורד ואקסל. כמו כן אפשר בהגדרות של המחשב לשנות את המדפסות לפקס רלוונטי.

מי מוכר פקסימיליות

מעניין לציין כי למרות  היעלמותה של הפקסימיליה מהבתים עדיין נמכרות פקסימיליות ולא במחירים נמוכים במיוחד, של 800-1500 ש"ח. המובילים ביצרנים הם קאנון ובראד'ר, יצרניות המדפסות. למי שתוהה מה יעשה כעת עם פקס, תמיד אפשר להשתמש בו כמכונת צילום.

איך לשלוח ולקבל פקסים בחינם באמצעות האינטרנט?

החזר מיסים ברכישת פקס