חדשות    

מכונית חדשה בת שנה וחצי – משרד התחבורה מעוניין להאריך את תוקף ההגדרה

משרד התחבורה מעוניין לשנות את התקנות כך שהרכב הישן יהיה חדש. כלומר, המשרד נותן היתר ליבואנים למכור מכונית כחדשה במשך 18 חודשים מיום הייצור. המהלך נמצא לפני מהלכי חקיקה אחרונים והוא ככל הנראה ייכנס לתוקף במהלך החודשים הראשונים של שנת 2020.

 כך רכבים ששהו במחסנים ובמגרשי הרכב  יוצגו כחדשים, והצרכנים לא יקבלו מידע על כך.  התיקון יוביל למצב שבו כלי רכב שישוחררו ממכס בדצמבר 2019, יוכלו להמתין במחסני היבואן עד המחצית הראשונה של 2021, ורק אז הם יעלו לכביש ויירשמו כשנת מודל 2021 – אף על פי שיוצרו שנה וחצי קודם לכן, ב־2019.לעומת המצב כיום שבו מכונית חדשה מוגדרת כ-12 חודשים מיום הייצור.

לפני החוק, עלה לראשונה ב-2007, היבוואנים יכלו למכור רכבים לאחר שנים במחסן. למרות שמד הנסיעות של המכוניות הללו הציג אפס קילומטרים, רכיבים אחרים ברכב הזדקנו ופגעו בערכו. המצב החדש מאפשר ליבואנים שוב למשוך זמן.

במשרד התחבורה טוענים כי ההיתר הוארך עקב שיפור באיכות החומרים. היבואן הגיב לטענה זו. בענף לא מקבלים את הטענה ואומרים שהמטרה היא לבוא לקראת היבואנים.

בענף הרכב אומרים שהמטרה היא להקל על יבואני הרכב, שחוו חוקים ורגולציות קשום ובהם מתווה מס ירוק באפריל 2019 (שמקנה הטבות לכלי רכב לא מזהמים, ומייקר את כלי הרכב המזהמים), שינוי שיווי השימוש ברכב וכן עליית מס הקניה על מכוניות היברידיות בינואר 2020. המטרה היא גם להיטיב עם היבואנים הקטנים.

לאחר עליית המסים יבואני הרכב יוכלו לשלוט על קצב המכירות ובהמשך למכור את המכוניות  הישנות במחירים של מכונית חדשה. המעבר לשיטה שבה רכב נחשב חדש במשך 18 חודשים,יכול לפגוע בחברות בליסינג שנהנות ממכירת מכוניות יד שנייה ללקוח.

השינוי האמור תקף לא רק לרכבים בייבוא ישיר, אלא גם נוגע לרכב ביבוא מקביל. כיוון שכך הוא יאפשר לסוכנים קטנים לייבא מכוניות שעמדו במלאי של הסוכן בחו”ל במשך זמן רב, מה שגם כן יפגע בצרכנים.

הבעיה העיקרית היא  שיבואני הרכב אינם מחויבים למסור ללקוח מידע בסיסי על מועד היצור של המכונית. במקרים מסוימים ניתן לבדוק את מועד היצור באמצעות אתר יצרן הרכב, על ידי הזנה של מספר השלדה. אבל רק לאחר שהרכב נקנה..

משרד התחבורה מסר: “מדובר בהצעה הנמצאת בהליכי שימוע ציבורי. טרם נתקלה כל החלטה סופית בנושא”.