חדשות    

מנהלת מערכות התשלומים בבנק ישראל פורשת

מעודכן ל-12/2019

עירית מנדלסון תסיים את תפקידה כמנהלת מחלקת חשבות ומערכות תשלומים וסליקה, בתום שמונה שנים ■ עיתוי הפרישה – בתקופה שבה נראים ניצנים לתחילתה של רפורמה בתחום התשלומים – והיא נחשבת למי שהניחה את התשתית לכך

עירית מנדלסון, המובילה את תחום מערכות התשלומים והסליקה בבנק ישראל, תסיים את תפקידה בסוף חודש מרץ בתום שמונה שנות כהונה ולאחר עשרות שנות עבודה בבנק המרכזי. היא פורשת בתקופה שבה נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, פועל לסגור את הפער בין ישראל למדינות מפותחות אחרות בתחום התשלומים.

מנדלסון כיהנה כמנהלת מחלקת חשבות ומערכות תשלומים וסליקה בבנק ישראל, מאז הקמתה כמחלקה ב-2012. לפי הודעה שפרסם בנק ישראל, מנדלסון ביקשה מהנגיד ירון לסיים את תפקידה. ההודעה מדגישה כי "תחת ניהולה הונחה התשתית להובלת מהפכה בתחום התשלומים בישראל, וננקטו צעדים לקידום התחרות, היעילות, החדשנות והנוחות בשימוש באמצעי התשלום לטובת כלל הציבור והגופים במשק, תוך חיזוק היציבות של תשתיות התשלומים והסליקה".

יש לציין כי חרף הצעדים שנעשו, ישראל עדיין מפגרת אחר העולם בפער ניכר בתחום התשלומים. הצרכנים הישראלים משתמשים עדיין בטכנולוגיה מיושנת לביצוע עסקות בכרטיסי אשראי, ואינם נהנים ממערכת תשלומים קמעוניים בזמן אמת הזמינה באופן נרחב או משירותי התשלום המתקדמים של חברות טכנולוגיה כמו גוגל ואפל.

מנדלסון עמדה בעבר בראש ועדה ממשלתית שדנה בקידום השימוש באמצעי תשלום מתקדמים. הוועדה המליצה על הקמת תשתית סליקה לאומית חדשה לתשלומים בזמן אמת – אבל המלצה זו לא קרמה עוד וגידים עדיין.  עם זאת, המלצות הוועדה שימשו תשתית לצעדים כמו החקיקה של חוק שירותי תשלום החדש, שהושלמה בכנסת לפני כשנה.

במסגרת תפקידה בבנק ישראל, הובילה מנדלסון את המעבר מסליקה מבוססת נייר של צ'קים, שחייבה העברה פיזית של צ'קים בין הבנקים, לסליקה אלקטרונית. כמו כן, בנק ישראל קידם בהובלתה את הטמעת ההגבלות החדשות על הסבה של צ'קים, שנכנסו לתוקף לפני כחמישה חודשים מכוח החוק לצמצום השימוש במזומן.

המחלקה שבראשה עומדת מנדלסון אחראית גם על מערכות החשבות והבקרה בבנק ישראל, לרבות על הפקת הדו"חות הכספיים של הבנק (בשיתוף פעולה עם משרד רואי חשבון פרטי). המחלקה מופקדת גם על פעילותו של בנק ישראל במתן שירותי בנקאות לממשלה ולמערכת הבנקאות.

חוק המזומן – ככה יראה השיק החדש

פתרונות הסליקה לבתי עסק יוזלו (ותודה לבנק ישראל)