אחזקת דירה    

מעוניינים להעסיק עוזרת בית? – כל מה שצריך לדעת

מעודכן ל-12/2019

עוזרת בית חרוצה ואמינה היא נכס לכל משפחה, ואחרי שמוצאים אחת (או אחד, יש גם מנקים ממין זכר) – עושים הכול כדי לשמר את היחסים אז איפה מחפשים מנקה יסודית שתישאר אתכם לאורך זמן? כמה נהוג לשלם ואילו תנאים סוציאליים עליכם להעניק לה? כל זאת ועוד במדריך שלפניכם

עובדת משק בית, עוזרת, מנקה – לא משנה איך תכנו את העיסוק הזה, במקרים רבים פשוט מדובר במי שמחזיקה את הבית שלכם במצב שפוי, וכשהיא יוצאת לחופש אתם מרגישים קצת אבודים. ומכיוון שהעוסקות במלאכה מודעות לכך, מסתבר שלא רק למעסיקים יש דרישות אלא גם להן, ולא כולן מוכנות להתפשר.

ראשית נסייג שלמרות הכינוי הרווח "עוזרת בית", מנתוני אתר ozeret4u.co.il (מקבוצת דפי זהב) ניתן ללמוד שיש לא מעט גברים המתפרנסים מעבודות ניקיון – 11.5% מהרשומים באתר הם גברים, כשמרביתם בשנות העשרים לחייהם (45%). לאחר שהבהרנו זאת נמשיך להשתמש במדריך זה בלשון נקבה, מטעמי נוחות בלבד.

חשוב לזכור שאף שהעוזרת עובדת אצלכם שעות מועטות מדי שבוע, היא עדיין עובדת לכל דבר, וחלים עליכם כל החובות של מעסיק. לשם כך תוכלו להיעזר במדריך זה.

השלב הראשון – איך מוצאים עוזרת בית?

מי שהחליט להוציא כסף על ניקיון, יתקשה למצוא מיד מנקים אמינים, שלא יעלימו חפצים וגם שלא ייעלמו בעצמם או יבריזו בכל פעם שמתחשק להם.

  • אם אתם גולשים ברשתות החברתיות, ודאי גם אתם נתקלים אחת לכמה ימים בפוסט עם בקשה נרגשת של גולשת נואשת שמחפשת מנקה. מן הצד השני, מפעם לפעם מתפרסמות גם המלצות חמות מצד לקוחות מרוצות שלמנקה שלהן התפנה יום או אפילו פוסטים של עוזרות המפרסמות את עצמן.

ברגע שהתמזל המזל ואותרו המנקים האידיאליים איך נוכל להבטיח שאלו לא מחטטים לנו במגירות בזמן שאנחנו בעבודה או מתמהמהים מול הטלוויזיה במקום להבריק את הבית? את נושא המעקב אחרי המטפלת זוגות רבים פותרים בהצבת מצלמות. אך במקרה של מנקה, לא מעשי להיכנס להוצאות מעקב באמצעות מצלמה בשביל פעם בשבוע או שבועיים, ולהקדיש זמן לצפייה במעבריה בין חדרי הבית.

אז מה עושים?

  • הטוב ביותר הוא "לאמץ" מנקה שעובדת אצל חברים פרק זמן ממושך, ושהחברים יכולים להעיד על יושרה ועל מעלותיה. למרבה הצער ה"כוכבות" האלה בדרך כלל עמוסות עם יומן מלא עד שנת 2027, אך בכל זאת מומלץ לדבר עם אחת מהן – אולי היא תוכל להמליץ על חבר או חברה אופציונליים.

מכל מקום, לא מומלץ להכניס הביתה מנקה ללא המלצה. גם בעניין ההמלצות לא כדאי להיות תמימים, הדוברת מעברו השני של הקו המפליגה בשבחים יכולה להיות חברה של המנקה הפוטנציאלית. ולכן לפרנואידים בכם מומלץ להמשיך לבדוק.

בדיקה גרפולוגית – אחת הדרכים לבדוק את אמינות המנקה החדשה היא לשלוח את כתב ידה לבדיקה גרפולוגית. זה עולה כסף, אבל במקרה כזה תדעו מיד אם מדובר באדם ישר שניתן לסמוך עליו שלא ילטוש עיניו וישלח ידיו לחפצים שלכם.

  • אופציה אחרת היא לשכור מנקה מחברת השמה שעוסקת בהתאמת מנקה ללקוח. בסידור כזה בדרך כלל התשלום הוא חד פעמי, או לפי מספר שעות הניקיון. החברות אמורות לברר היטב את קורות חייה של המנקה לפני שהם שולחים אותה לנקות. עם זאת, כדאי לסמוך על האינטואיציות שלכם ועל תחושת הבטן. אם מגיעה מישהי שלא נראית לכם, אתם לא מוכרחים להגיד כן.
  • דרך נוספת למצוא מנקה היא להסתובב במכללות ובאוניברסיטאות, שם תלויות מודעות של סטודנטיות שמחפשות עבודה. עם זאת כדאי לזכור שלא תמיד מדובר במישהי שיש לה ניסיון בעבודת ניקיון, ולקפדנים שבכם לא בטוח שהשיטה הזו תתאים. כדאי לזכור שגם כשמדובר במישהי שניקיון הוא משאת נפשה, עדיין יש לקבל המלצות.

אם מצאתם מנקה ממודעה שתלויה על עץ, או פורסמה בלוחות ה"דרושים" באינטרנט או בעיתון, חשוב להיפגש עם המנקה לפני שהיא מגיעה הביתה, לברר מה התנאים שלה ומה אתם מוכנים להציע ועוד. כבר במפגש הראשון רצוי לקחת מספר תעודת זהות, כתובת מגורים, ובאופן כללי לנסות לברר כמה שיותר פרטים אישיים.

  • עוד שיטה שעובדת היא גישוש במקום העבודה. אם אתם בקשר טוב עם המנקות במשרד, סביר להניח שהם ישמחו לקבל הצעת עבודה נוספת או לשדרג חברה שלהן במקום. כאן כבר הסיכוי לכישלון הוא קטן כי עובדות ותיקות מן הסתם יודעות לנקות וככל הנראה נבדקו היטב לפני שהתקבלו לעבודה.

שלב תחילת ההעסקה – טיפים

  • אל תשאירו את הבית מטונף בפעם הראשונה שהמנקה מגיעה. אולי זה יישמע מופרך ותוכלו להגיד ובצדק שאתם לא עובדים אצל המנקה שלכם, אך מומלץ לסדר ולנקות מעט את הבית לפני הגעתה של העוזרת אליכם לראשונה. בית מוזנח בצורה קטסטרופלית, מזוהם ומצחין ירחיק לאלתר כל מנקה, והיא עלולה לברוח לבלי שוב.
  • בפעם הראשונה שהמנקה מגיעה לנקות כדאי להישאר בבית. אם צריך אפילו לקחת יום חופש מהעבודה או לצאת מוקדם. כך תוכלו לארגן את הבית לקראת בואה, ואחרי שזו כבר נשארה ואימצה את הסחבה הקרובה, כדאי לעבור איתה בכל החדרים; להדגיש מה חשוב ועל מה להקפיד.
  • התרשמו מהקצב ומהיסודיות בעבודה – כמו כל עובד חדש, מנקה חדשה תמיד תנסה להרשים את מעסיקיה, אך יחד עם זאת אפשר להבין גם בפעם הראשונה אם מדובר במנקה שעובדת כמו צב או כמו ארנב.
  • אל תירדמו בשמירה – גם אם המנקה שלכם עברה כל מבחן אפשרי, מומלץ לעשות מדי פעם ביקור פתע. אף פעם לא מזיק לבצע מעקב קטן בזמן אמת.

כמה תשלמו על ניקיון?

העלות משתנה לפי אזור המגורים. השכר השעתי נע בין 40 שקל ל-70 שקל בשעה, כשבתל אביב תשלמו 60 שקל בממוצע בדרום ובפריפריה תשלמו פחות.

בדקו עבור כמה שעות עבודה מינימום העוזרת מוכנה להגיע. הביאו בחשבון שיהיו עוזרות בית שידרשו מספר מינימלי של שעות עבודה כדי שההשקעה בנסיעה לבית המעסיק תשתלם להן. לפי נתוני ozeret4u, כ-92.5% מעוזרות הבית יעדיפו לעבוד לכל הפחות ארבע שעות, כך שכדאי לברר כבר בשיחה הראשונה עם העוזרת מה המגבלות שהיא מציבה, ולהיערך לכך מבחינה תקציבית.

תיאום ציפיות

בדקו אילו עבודות בית העוזרת מוכנה לעשות. אם אתם מעוניינים בבישול, כביסה, גיהוץ בגדים או סידור ארונות, הדגישו זאת כבר בשיחת הטלפון המקדימה. מנתוני ozeret4u עולה כי קרוב למחצית מהגברים (47%) לא יבצעו עבודות כביסה, וגיהוץ כלל לא בא בחשבון אצל 59% מהם. נשים גמישות יותר בעניינים אלה: רק 33% מהן יסרבו לכבס את בגדיכם, ו-44% לא יגהצו.

ציינו מראש אם יש בעלי חיים בבית. מנתוני ozeret4u עולה ש-44% מעוזרות הבית יסרבו להיכנס לבית עם בעל חיים. בנוסף, 32% יסרבו לעבוד כנוכחות גבר, מטעמי צניעות.

ודאו שמדובר בעובדת חוקית. בעת העסקת עוזרת בית יש לפתוח עבורה תיק בביטוח לאומי. לשם כך כל עוזרת צריכה להעביר מספר תעודת זהות. אם העוזרת לא מוכנה להעביר תעודת זהות אלא רק מספר דרכון זו בעיה, מכיוון שהדבר מעלה את השאלה אם יש לה אישור לעבודה במשק בית. במוסד לביטוח לאומי תוכלו לברר זאת.

זכויות העוזרת – תנאים סוציאליים

אמנם רוב העובדות במשק בית נמצאות אצל המעסיק רק שעות אחדות בשבוע, אך כמעסיקים אתם עדיין מחויבים להקפיד על זכויותיה כעובדת. התנאעים שלהם זכאית העוזרת כוללים שכר מינימום לשעה ודמי נסיעה. תנאים נוספים הם:

חופשה שנתית – שתתבטא בתשלום שכר חד-פעמי המכפיל את שכרה השבועי של העוזרת. אם העוזרת עובדת אצלכם שש שעות בשבוע, היא זכאית ל-12 שעות תשלום בשנה, בלי שתעבוד באותן שעות.

דמי מחלה – אם זהו יום מחלתה הראשון של העוזרת והיא הייתה צריכה להגיע אליכם, אינכם צריכים לשלם לה. אך אם מדובר ביום המחלה השני או השלישי עליכם לשלם 37.5% משכרה ומהיום הרביעי ואילך יש לשלם את שכרה המלא.

הבראה – דמי הבראה מוענקים לעוזרת בהתאם לוותק ולאחוזי המשרה. כדי לחשב את אחוז המשרה, מחלקים את מספר השעות השבועיות שעבדה ב-42 ומכפילים בחמישה ימים אם מדובר בשנה הראשונה, שישה ימים בשנה השנייה וכן הלאה.

ביטוח פנסיוני – עליכם להפריש ביטוח פנסיוני לקרן לפי בחירתה של העוזרת. ההפרשה תהיה 5% משכרה, כש-2.5% ממומנים על ידי העוזרת ועוד 2.5% על ידי המעסיק.

ביטוח לאומי – דאגו לרשום את העובדת בביטוח לאומי כדי להבטיח את זכויותיה במקרה של תאונה או אבטלה. אחת לחצי שנה המוסד לביטוח לאומי ישלח לכם שובר תשלום רטרואקטיבי על סך של עד 7.25% משכרה החודשי.

פיצויים – במקרה שהחלטתם לפטר את העוזרת אל תשכחו תשלום פיצויים והודעה מוקדמת. העובדת זכאית לפיצויים לפי השכר שקיבלה במשך חודש כפול מספר שנות העבודה שהועסקה אצלכם. כל זאת אחרי הודעה מוקדמת בת יום אחד עבור כל חודש של עבודה, עד למקסימום של חודש.

הריון ולידה – חוק עבודת נשים חל גם על עוזרת בית ולכן לא תוכלו לפטרה במקרה של כניסתה להיריון וגם לא למשך 60 יום אחרי חופשת לידה.

לא רוצים להסתבך? קחו חברת ניקיון

אם אין לכם זמן וחשק לטפל בתנאים הסוציאליים של עוזרת הבית, באפשרותכם לשכור את העוזרת על ידי חברת ניקיון. לא מדובר בחברת השמה שמטרתה לתווך בין הלקוח לעוזרת הבית, אלא בחברה שמקיימת יחסי העובד-מעביד מול עוזרת הבית, כך שחובת התנאים הסוציאליים חלה עליה.

על הנוחות הזו משלמים: "אם בדרך כלל העוזרת הייתה לוקחת באופן פרטי סכום מסוים לשעה, לחברת הניקיון תידרשו לשלם תוספת של כ-30%, עבור מתן התנאים הסוציאליים לעובדת. יתרון נוסף בשירותי החברה הוא האפשרות לקבל חשבונית מס על השירות.

מעסיקים עובדי משק בית? אתם אולי צפויים לתביעה

כמה עולה ניקוי ספות וממה מורכבת הצעת המחיר?