אחזקת דירה    

מערכות מיזוג אוויר לבית: מוצר צריכה בסיסי… אבל איך בוחרים?

כמעט בכל בית בישראל תמצאו מזגן אחד לפחות, ו"תודה" למזג האוויר הישראלי הלוהט ברוב ימות השנה (והקר לפעמים בחורפים) שמחייב את זה. גם אתם מעוניינים להתחדש עם מערכת מיזוג אוויר לבית, נחושים לבצע בסופו של דבר את ההחלטה הטובה שתבטיח לכם תנאים אידיאליים בבית תמורת מחירים נוחים יחסית. אבל איך בכלל בוחרים מזגנים? על מה חשוב להסתכל?

את המזגנים השונים המוצעים כיום נהוג לחלק למספר קטגוריות עיקריות וגם לשלל דגמים, כך שההחלטה היא לא בהכרח פשוטה. הנה דגשים חשובים שיסייעו לכם בתהליך הבחירה של מזגן.

הסוגים העיקריים של מזגנים

כצעד ראשון נראה לכם מהם סוגי המזגנים הנפוצים בהם נעשה שימוש כיום. מזגן מיני מרכזי הוא אחד המרכזיים ביותר. זהו ברמה הכללית מזגן המורכב מיחידה פנימית ומפתחי יציאה, כאשר את היחידה מחברים לתעלות האוויר המותקנות בבית. מזגן מיני מרכזי מתאים לחללים גדולים ולמשפחות שרוצות פתרון אחד עבור כלל חדרי הבית: הוא מבטל את הצורך להתקין מזגנים שונים בכל חדר, ולכן מצמצם עלויות. המזגן נחשב לחסכוני גם במקום, כאשר בחדרים עצמם אין צורך להתקין את המזגן אלא רק ליצור תעלות שלא דורשות שטח. החיסרון העיקרי הוא שהפעלת המזגן תביא לכך שהוא יופעל בכל החדרים, לרוב מבלי שיש שליטה על כך מעבר לסגירה המוגבלת של פתחי האוורור. אם יש תקלה במזגן, הרי שכל הבית צריך להסתדר בלעדיו – זה ממש לא פשוט במזג האוויר הישראלי. המחיר תלוי בהתאם למפרט הטכני של המזגן. הוא מתחיל בדרך כלל מכ-4,500-5,000 שקלים עבור מזגן בסיסי יחסית, אך ככל שמתקדמים במפרט ובתפוקה ייתכן שתעברו את רף ה-10,000 שקלים ותגיעו לתקציב של כ-12,000 שקלים. בדרך כלל בוחרים מזגן מיני מרכזי הנמצא איפשהו באמצע, במחירים של כ-5,000-8,000 שקלים.

קטגוריה אחרת של מזגנים היא אלה המפוצלים. מזגנים מפוצלים נקראים כך עקב החלוקה שלהם לשתי יחידות: יחידת מיזוג אותה מתקינים בחדר הספציפי ויחידת ממונע הממוקמת בחלקה החיצוני של הדירה.  המזגנים המפוצלים נחלקים לשניים. בשנים עברו היו נפוצים מזגנים רצפתיים, שכפי שניתן להסיק משמם ממקמים את יחידת המיזוג שלהם על הקיר קרוב לגובה הרצפה ואת פתח היציאת האוויר בחלק העליון או התחון של היחידה. כיום כמעט ולא תוכלו למצוא אותם במגזר הביתי, עקב חסרונות דוגמת תפיסת שטח על ידי יחידת המיזוג, תהליך איטי מדי של קירור (הנטייה של הקור היא לרדת כלפי מטה ולא לעלות) וחוסר פונקציונליות.

את מקומם של המזגנים הרצפתיים בעולם המזגנים המפוצלים תופסים המזגנים העיליים, הנחשבים לנפוצים מאד. במזגנים אלה מתקינים את היחידה המרכזית של המיזוג על הקיר, ממש מתחת לתקרה, כאשר האוויר יוצא דרך הפתח הנמצא בתחתית היחידה. מזגנים עיליים נחשבים לבחירה מוצלחת עקב העובדה שהם לא תופסים שטח יקר בחדר. בחודשי הקיץ, בהם המזגנים עובדים סביב השעון על קירור, הם יהיו יעילים מכיוון שהנטייה של הקור היא כאמור לרדת. מנגד, מי שרוצה להתבסס על המזגן הזה לחימום של החדרים בבית בחורף עלול להיתקל בקשיים או בחוסר יעילות, מכיוון שבניגוד לקור החום דווקא עולה כלפי מעלה. המחיר של מזגנים עיליים מתחיל בדרך כלל ממחיר של כ-1,350-1,500 שקלים, עבור מזגן בטכנולוגיה "רגילה" ותפוקה נמוכה. המחיר עולה ככל שמשדרגים את התכונות של המזגן, ועשוי להגיע גם לסביבות כ-6,000-8,000 שקלים.

רוב האנשים בוחרים כיום במזגן עילי, או לחלופין במזגן מרכזי או מיני מרכזי. המזגן הרצפתי וכן סוגים אחרים שנעשה בהם שימוש בעבר – למשל מזגן החלון או מזגן רב מאייד – אינם רלוונטיים יותר מדי במקרה של הלקוח הפרטי. ישנם גם מזגנים ניידים, המתאימים בעיקר לסטודנטים או לאנשים השוכרים דירה. במזגנים אלה חייבים שיהיה בחדר חלון או סוג אחר של פתח שיאפשר לשרוול העיבוי לעבור. מצד אחד מזגן שכזה יהיה גמיש במיקום שלו ויתאים לאנשים שלא מעוניינים להתקין מזגן הלכה למעשה, אבל מצד שני התפוקה שלו די נמוכה ותג המחיר נוטה להיות גבוה. מזגנים ניידים עולים בדרך כלל כ-2,500-3,500 שקלים, ואנחנו מכירים הרבה מאד אנשים שהחליטו כתוצאה מכך לוותר עליהם ולבחור בפתרונות קירור או מיזוג אוויר אחרים.

המטרה: לחסוך כספים

חלק משמעותי בהוצאות החשמל של המשפחה הישראלית הממוצעת קשור להפעלת המזגן, שלעיתים נעשית 24 שעות ביממה (או קרוב מאד לכך). חשוב לכן לבחור במזגן שיהיה חסכוני יחסית מבחינת צריכת החשמל שלו. הדירוג האנרגטי של המזגן משפיע בפועל על האנרגיה שהוא דורש לצורך התפעול שלו, כך שהשאיפה שלכם היא למזגן כמה שיותר "ירוק" – מזגן שהדירוג האנרגטי שלו הוא A או כמה שיותר קרוב לכך. מי שבוחר במזגנים שאינם חסכוניים (המזגן הבזבזן ביותר ידורג באות G) צפוי לראות איך הוצאות החשמל שלו גדלות, וזה עוד בלי להזכיר את הפגיעה הצפויה בסביבה במצב הדברים הזה.

טכנולוגיית הפעולה של המזגן משפיעה אף היא על רמת החיסכון שלו, כאשר הטכנולוגיה החסכונית מהבחינה הזו היא טכנולוגיית אינוורטר. העיקרון כאן הוא שבמזגני אינוורטר פעילות המדחס תיעשה ברציפות, כאשר קצב העבודה של המדחס משתנה על פי הטמרפטורה שמכוונים אליה את המזגן. זאת להבדיל ממזגנים בטכנולוגיות ישנות יותר בהן שינוי בטמפרטורת המזגן תביא לכך שהמדחס ייכבה ויחדש לאחר מכן את פעילותו. המשמעות היא שלמרות שמזגני אינוורטר יהיו יקרים בכמה מאות או אפילו אלפי שקלים ביחס למזגנים "רגילים" (למשל מזגן עילי אינוורטר בתפוקה בסיסית עשוי לעלות כ-3,000 שקלים או אפילו יותר), הם אמורים להציע חיסכון שיכול להגיע גם לכ-30-50% בצריכת החשמל. לאורך זמן ההחלטה על מזגן אינוורטר לכן יכולה להוכיח את עצמה כמשתלמת יותר.

הגודל כן קובע (או: התאמת תפוקת המזגן לתנאי השטח)

המפרט הטכני של כל מזגן צפוי לכלול הרבה מאד משתנים, שלא בהכרח יגידו לכם משהו. מה שכן, יש פרמטרים שאתם כן צריכים להתייחס אליהם ולהכניס אותם לתוך משוואת הבחירה. התפוקה של המזגן מבטאת במידה רבה את היעילות שלו ואת אטרקטיביות הבחירה בו ביחס לחדר או לחלל מסוים, ולכן אנחנו ממליצים לכם לא לדלג על שאלת התפוקה.

מה זה בעצם אומר? את תפוקת המזגן אנחנו מודדים ביחידות של B.T.U, ולא בהכרח ביחידות של כוח סוס (היחידות האלה אמנם נשמעות מפוצצות, אבל הן לא תמיד אומרות יותר מדי על מידת היעילות של המזגן. האתגר הגדול הוא להתאים את התפוקה לסוג המזגן אבל גם למאפייני המקום שמציבים אותו: בעיקר הגודל אבל גם מאפיינים דוגמת תנאי האקלים או כיווני האוויר בדירה, חומרי הבידוד בהם נעשה ישימוש במבנה הנתון וכן הלאה. תפוקה אידיאלית תביא לכך המזגן יעבוד בדיוק איך שהוא צריך בחלל, בלי תרחישים של מזגן שמקרר "יותר מדי" או "פחות מדי".

במקומות שונים באינטרנט תוכלו למצוא טבלאות מראות בדיוק מהי התפוקה המתאימה למבנה בהתאם לשטח ולסוג הכנס (הנה למשל המדריך של Wisebuy בנושא). עיון בטבלאות האלה מראה שיש טווח רחב מאד של תפוקות, ואנחנו ממליצים לא לרדת מהן. במקרה הפשוט ביותר התפוקה הנדרשת עומדת על כ-5,500 B.T.U, אבל הנתון עולה בהדרגה ככל ששטח המבנה עולה ובהתאם לפרמטרים אחרים. ברוב הנכסים נדרשת תפוקה של כ-15,000-30,000 B.T.U לפחות. אם אתם לא יודעים מה לעשות, איך לחשב ולמה יש לשים לב, אנחנו ממליצים לכם לפנות לקבלת ייעוץ מקצועי של אנשי חנויות המוכרים מזגנים, מתקיני מזגנים וכן הלאה. כמובן שחשוב לשמוע את הנימוקים הספציפיים לכל בחירה, מכיוון שיש מקרים בהם מנסים "לדחוף לנו" מזגנים שלא מתאימים לנו עקב שיקולים פיננסיים אלה או אחרים.