מדריכי צרכנות    

מפעיל ליום הולדת: איך בוחרים, כמה משלמים ואיך אפשר לחסוך?

מעודכן ל-09/2019

פעם מסיבות יום הולדת הסתכמו בפיתות עם חומוס, עוגת שוקולד וכמה משחקי חברה. אך היום מדובר בהפקה של ממש, שעלותה יכולה להגיע לכמה אלפי שקלים אבל אם הילד או הילדה שלכם לא מוותרים על קוסם, ליצנית או אמן בלונים – הכתבה שלפניכם תעזור לכם לבחור נכון, כדי שכולם יצאו מרוצים, אפילו מנהל הבנק שלכם

חופשת הקיץ מאחורינו, שנת הלימודים נכנסה לשגרה מסוימת (עד החגים) ועונת ימי ההולדת בפתח. בימינו, אף מסיבת יום הולדת לא ראויה לשמה בלי איזו אטרקציה קסומה, רצוי בדמות הפעלה מקורית ומגניבה – כזו שלא הייתה לאף אחד בגן או בכיתה. ענף ההפעלות לימי ההולדת מציע מגוון עצום של מפעילים ומפעילות, שיפיקו לכם מסיבה בכל נושא אפשרי כמעט. אם השפע הזה קצת מבלבל אתכם ואין לכם מושג איך בעצם מתחילים לבחור את המפעיל או המפעילה המושלמים, הכתבה הזו יכולה לעזור לכם.

כך בוחרים מפעיל – שלב אחרי שלב:

  1. קבעו מסגרת תקציב

הצעד הראשון לפני בחירת מפעיל הוא תכנון נכון של התקציב. יש להתחיל בחישוב הסכום הכולל שאתם מתכוונים להשקיע במסיבת יום ההולדת: תקציב זה צריך להספיק לכיבוד שיוגש במסיבה, עוגה – שתכינו בעצמכם או תזמינו במיוחד, השכרת מקום – אם הבית קטן או שסתם לא מתחשק לכם להפוך אותו לג'ימבורי לכמה שעות, וכמובן, לבדוק מה הסכום שאתם יכולים ורוצים להשקיע בהפעלה עצמה.

  1. מבחן המקצועיות

יש הסבורים שכל אחד יכול להפעיל ילדים במסיבת יום הולדת, אך חשוב שתדעו שמפעיל איכותי הוא איש מקצוע של ממש. כאשר המפעיל עושה את העבודה כהלכה, הילדים מרותקים וההורים אחוזי התפעלות ותוהים: "איך הוא עושה את זה?" – כי האמת היא שזה רק נראה קל אבל מדובר בעבודה לא פשוטה כלל וכלל. אם תזמינו מפעיל ליום ההולדת בלי לברר לעומק מעבר למחיר הנדרש, אתם עלולים להתאכזב.

זכרו, מפעילים מנוסים, שמשקיעים כסף וזמן בציוד ופרסום, עשויים לגבות מחיר גבוה יותר – אך זכרו שלפעמים "הזול עולה ביוקר".

פרמטרים שצריך לקחת בחשבון:

תוכן ההפעלה – רצוי לחפש הפעלה עם תוכן איכותי מגוון ומעניין אשר ירתק את המוזמנים וכמובן את ילד היום הולדת.

ציוד ומשחקים – מפעיל מקצועי צריך להיות מוכן מבחינת ציוד וסדר ההפעלה, ועליו להיות מצויד במגוון רחב של משחקים ופעילויות וגם ביכולת אלתור כשהילדים מאבדים ריכוז.

מיקום המסיבה – ימי הולדת בשטח, למשל בגינה ציבורית, מאתגרים את מפעילי הילדים. לילדים יש נטייה להתפזר ברחבי הפארק וצריך לקחת זאת בחשבון בבחירת מפעיל. מפעיל מנוסה עם גישה לילדים ידע לתפוס חזרה את תשומת ליבם של ילדים שאיבדו את הפוקוס ולהשיבם לפעילות.

מספר המשתתפים – חגיגה עם מספר ילדים גדול מדי יכולה גם היא להיות מתכון לכאוס אמיתי. אם המפעיל שבחרתם לא יידע להתמודד, הילדים ייקחו את ההובלה על עצמם וכל העסק עלול לצאת משליטה. לכן מרבית המפעילים המנוסים יביאו איתם עוזר שתפקידו יהיה לסייע למפעיל לשמור על הסדר.

 

  1. תיאום ציפיות

על מנת שחתן או כלת המסיבה ייהנו מיום הולדת מיוחד ושהכול יתנהל על הצד הטוב ביותר, יש להשקיע זמן ומחשבה בניהול שיחה מקדימה, שבה תציגו למפעיל כמה שאלות, לצורך תיאום ציפיות.

מה לברר בשיחה המקדימה?

תכנים – ראשית, שאלו מהן הפעילויות שמתאימות לגיל הילד החוגג ומה כוללת הפעילות. בקשו  פירוט של המשחקים – האם יש תוכן? סיפור מסגרת? הצגה? קסמים? כך תוכלו להבין מה יש לו להציע, אילו סוגי הפעלות ומה הניסיון שלו בהם.

ציוד – בדקו עם המפעיל מה הוא מתכוון להביא עימו: אביזרי קוסמות? תחפושות? מתקני ג'ימבורי מתנפחים? מחצלות לישיבה? האם הוא מצפה מכם לדאוג לחלק מהציוד? האם למפעיל יש מערכת הגברה מקצועית – ואם כן, האם היא מתאימה גם למקומות שאין בהם חיבור לחשמל? האם בתום האירוע מחלקים פרסים לילדים ואם כן, אילו?

פרטים טכניים – בדקו מה משך ההפעלה, כמה זמן מראש נדרש כדי לארגן את הציוד, מה זמינות המפעיל לתאריכים ספציפיים.

  1. ניסיון והמלצות

מפעילים מקצועיים ומנוסים אשר עבדו עם מגוון ילדים יודעים מראש מה עובד ומה לא, מה נכון לעשות, איזה פעילות מתאימה יותר ולאיזה גיל. קרוב לוודאי שלא תרצו להיות שפני ניסיון של מפעיל מתחיל ובלתי מנוסה – לכן יש לברור היטב את טיבו של המפעיל באמצעות המלצות שניתנו עליו, להתרשם ממנו בשיחת הטלפון ואפילו אם אפשר ללכת לצפות בהפעלה חיה של אותו מפעיל.

אל תהססו לבקש ממפעיל שנראה לכם מתאים להגיע ולראות אותו בפעולה. רובם של המפעילים ישמחו להזמין אתכם לאירוע. כך תוכלו לקבל את התמונה המלאה וזה בהחלט יעזור לכם להחליט.

 כמה זה עולה לנו?

טווחי מחירים לפי סוג ההפעלה

הפעלת קוסם – 3000-1,300 שקל

הפעלת מוזיקלית – בשילוב כלי נגינה, מוזיקה וריקודים – 1,300-600   שקל

מעגל מתופפים לילדים – 1,300-900 שקל

ליצן ליום הולדת – 2,000-1,200 שקל

מופע קרקס – 2,000-1,000 שקל

מופע סטנד אפ – 6,000-3,000 שקל

מופע אמן חושים – 5,000-2,000 שקל

אמן בלונים ליום הולדת – 1,500-600 שקל

שימו לב: המחירים משתנים בהתאם למוניטין של המפעיל, אורך הפעילות, אביזרים נלווים, מספר המשתתפים, כמות המפעילים והמיקום בארץ.

איך אפשר לחסוך בהוצאות על מפעיל?

חגיגה כפולה

כאמור, חגיגת יום הולדת לילד היא עול כספי כבד מאד שיכול להגיע גם לאלפי שקלים. אבל לפני שמחשבים איך לקצץ בעלויות, למה לא לחלוק אותן? אפשר בהחלט לשלב את חגיגת יום ההולדת של הגוזל עם זו של חברו הטוב או של אחיו – אם הפרש הגילים איננו רציני וימי ההולדת קרובים יחסית אחד לשני. כך ניתן לתת לשניהם את המסיבה הגדולה שפנטזו עליה – וההוצאות נשארות במסגרת גבול היכולת.

מוותרים על ה"מיתוג"

מפעיל במסיבת יום הולדת לא חייב להיות דמות מהטלוויזיה ומהסרטים. ילדים בני חמש ייהנו לא פחות מהפעלה של מישהו מוכר פחות שיעשה איתם מסיבה כיפית או סדנה יצירתית עם ערך מוסף.

עשו זאת בעצמכם
אולי זה יישמע לכם מהפכני, אבל בעבר הלא ממש רחוק (כן, קצת אחרי תקופת האדם הקדמון, כשאתם עצמכם הייתם ילדים), כל ימי ההולדת נחגגו באופן הזה.

במקום לבזבז כסף על מפעילים, הירתמו למשימה והפכו את האירוע ליום משפחתי. המטרה היא ליצור פעילות מרתקת ומהנה למשך שעתיים, אם תיערכו בהתאם, גם לכם מובטחת הנאה. חנויות פנאי מציעות אינסוף חומרים לעיצוב ויצירה בבית במחירים ממש נמוכים. חלקו את מתחם החגיגה לקבוצות, והרי לכם פעילות יצירתית שבסופה הילדים גם מקבלים מזכרת אישית.

אפשרות נוספת ליצור משחקים מחפצים שנמצאים בבית, ממש כמו פעם ולהכריז על מרתון תחרויות: מי יהיה אלוף מציאת סוכרייה בקערת הקמח בעיניים עצומות? מי יסיים ראשון לנגוס בתפוח בלי להשתמש בידיים? מי ינצח בתחרות השחלת 10 מרשמלו על חוט דיג, ומי יצליח לעטוף את חברו בצורה מושלמת בעזרת גליל נייר טואלט?

למשקיעים במיוחד, אפשר לערוך יום הולדת בסגנון "המירוץ למיליון" או לצאת למשחק "חפש את המטמון" ברחבי השכונה, עם רמזים ומשימות שהכנתם מראש.

ימי הולדת לילדים – איך חוסכים

איך לבנות תקציב למשפחה