חדשות    

מצלמות מהירות לא אמינות: הנהג יקבל 250 שקל

בית משפט; צילום דוברות

שיעור בהתמדה: לאחר כמה ניסיונות והתעקשויות בוטל קנס על מהירות לנהג. אחרי שלוש ישיבות בבית המשפט חזרה בה המשטרה מהאישום, הנהג זוכה, ובמקום לשלם קנס של 250 שקל, תשלם לו המדינה את הסכום.

הסיפור מתחיל כשהנהג קיבל דוח מהירות ממערכת א3 על נהיגה במהירות של 121 קמ"ש במקום 100 קמ"ש,עם קנס נמוך של 250 שקל, ללא נקודות חובה. למרות הסכום הנמוך הנהג הכחיש וביקש לעמוד למשפט.

הנהג סיפר שהמשטרה מוכנה לוותר על כתב האישום בתנאי שיוותר על המשפט. אך לאחר שדחתה הצעה לשלם הוצאות משפט. הישיבה הראשונה במשפט התקיימה רק אחרי שנתיים,  כשהמשטרה הגישה רשימה של 37 עדים מטעמה. אחר כך ביקשה לדחות את הדיון בטענה שהיא מחכה לראיות, ואז דחייה נוספת. בספטמבר התקיים דיון נוסף, ולאחר שהנהג המציא מסמכים, המשטרה הודיעה שהיא חוזרת בה מכתב האישום.

 כיוון שכבר נקבע בפסק דין בעכו בעבר שלא הוכחה אמינות המצלמו תקבע השופט: "עד לפסיקת בית המשפט נחשבה המערכת לאמינה. מאז לא גובשה מדיניות ברורה לגבי מערכת א3, ותיקים רבים הסתיימו באישום יותר קל מהמקורי, של נהיגה במהירות בלתי סבירה בניגוד לתקנה 51, ללא נקודות חובה".

עוד קבע: "הנאשם עמד על זכותו לנהל הוכחות ולא להגיע לכדי הסדר. לפיכך, בסופו של יום החליטה המאשימה לחזור בה מהאישום והנאשם זוכה. בשל כך שהנאשם נאלץ להגיע לדיון השני ללא צורך מצאתי לחייב את המאשימה בהוצאות לטובת הנאשם על סך 250 שקל".

למרות שהפסיקה מאז הפסיקה  את השימוש במצלמות א3 וכן את הדוחות על עבירות מהירות חמורות שמחייבות הזמנה אוטומטית למשפט היא עדיין מפיקה דוחות עם ברירת קנס, והנהגים מעדיפים לשלם את הדוח לרוב או להתפשר על סכום הקנס. כאן מדובר במקרה חריג שהתעקשות הובילה לצדק.

המשטרה עם זאת טענה כשהחלה לקנוס "בחודשים האחרונים פעלה המשטרה בתאום מלא עם פרקליטות המדינה לקבלת חוות דעת מקצועיות מכלל הגורמים הרלוונטיים, על מנת לבסס את אמינות ודיוק מערכת א-3 במישור המשפטי. לאחר קבלת כל חוות הדעת הנדרשות נמצא כי מערכת א-3 אמינה ומדויקת, וניתן אישור מפרקליטות המדינה לחדש את האכיפה ובהתאם לחזור ולהנפיק דו"חות"

מכמונות המהירות אינן תקפות, האם בשנתיים הבאות לא תקבלו דוחות?