חדשות    

מכמונות המהירות אינן תקפות, האם בשנתיים הבאות לא תקבלו דוחות?

צילום: avi69 ויקיפדיה

לאחר שפסק הדין קבע ששני סוגי המכמונות של משטרת ישראל אינן אמינות, משטרת ישראל החלה בהליך החלפה שיימשך שנתיים. בינתיים לא נשלחים דוחות

מאות מכמונות מהירות  של משטרת ישראל הפזורות ברחבי הארץ כבר לא משמשות  לתיעוד של עבירות מהירות ומשלוח דוחות לבית הנהג, ובפועל דוחות לא נשלחים לנהגים כבר מעל חצי שנה.

משטרת ישראל החלה בשבועות האחרונים לבחון  כמה מכמונות מהירות חדשות שמיועדות להחליף הן את המצלמות מסוג ה-א3 שמותקנות על עמודים והן את מכמונות המהירות "דבורה" שמותקנות על גגותיהן של ניידות המשטרה. המיזם צפוי להימשך שנתיים. נציין כי דו"ח שלאא נשלח לנהג במשך ארבעה חודשים נמחק.

המכמונות החדשות יהיו כנראה מכמונות רדאר שפועלת באמצעות עקרון דופלר: שידור של גלי רדאר (מכ"ם) אל העצם שמהירותו נמדדת. בניגוד להיום שרק מכמונות ה"דבורה" פועלות באמצעות עיקרון דופלר. אקדחי הלייזר של המשטרה משדרים קרן לייזר ואילו מדידת המהירות במכמונות א3 מבוצעת באמצעות צמד פסי מתכת המוטמנים בכביש, כשמהירות הרכב נמדדת לפי פרק הזמן שנדרש למעבר ביניהם.

הסיבה להחלפה היא כי דבורה היא מערכת מכ"מית שאין קונצנזוס על האמינות שלה. בתחילת 2018 קבע השופט המחוזי החיפאי ערן קוטון כי לא הוכחה אמינות הדבורה. בספטמבר  2018 קבע שופט השלום הבכיר מעכו יעקב בכר שלא הוכחה גם אמינות מערכת ה-א3. מאז אין משפטים נגד נהגים בעקבות המכמונות הללו.

אחת המכמונות שמיועדת להחליף את המכמונות הקיימות היא מכמונת מתוצרת גאטסומטר ההולנדית. הסיבה היא שחלק מהתשתיות הקיימות כיום במסגרת פרויקט א3, למשל המצלמה עצמה, מיוצרות על ידי החברה. כך, המשטרה מבקשת להתקין את המכ"מים על בסיס מערכת ה-א3 הקיימת ולהשתמש בעמדות קיימות, במערכות החשמל והתקשורת שלה, כדי להוזיל ולזרז את משך ההתקנה. המטרה היא לחדש מהר את אכיפת המהירות בהיקפים משמעותיים.  מולטנובה היא מועמדת אחרת לספק למשטרה את המכמונת החדשה.

רוב המכמונות שמוכרת כיום החברה ההולנדית מצוידות במכ"ם ולא במערכת הלולאות הבעייתית. החוזה עם המשרד לביטחון פנים של מלם-תים בסך 350 מיליון שקל להפעלת מערכת א3 נקבע מראש ל-12 שנה ויסתיים ב-2021, ואז אמורה המערכת לחזור לידי המדינה. המערכת משמשת את המשטרה גם לאכיפת נסיעה באור אדום בצמתים, וייתכן שהפעלתה במתכונת זו תימשך בשנים הבאות.

לדברי משטרת ישראל: "במסגרת המאבק המתמשך בקטל בדרכים אנו מפעילים מגוון רחב של אמצעים ובוחנים כל העת הוספת אמצעי אכיפה טכנולוגיים היכולים לסייע בהפחתת הנפגעים והתאונות. כל ניסיון לקשור בין אמצעי אכיפה אחד לאחר תוך הסקת מסקנות שגויות מעוות וחוטא לאמת".

איך לחסוך בהוצאות על הרכב?

פסיקה: אי-עמידה במגבלת הגיל אינה שוללת לגמרי את הכיסוי בביטוח רכב

הזדמנות לבעלי רכבים נטושים למחוק חובות