שוק ההון    

מקום בצמרת: מיהן החברות הישראליות עם השווי הגבוה ביותר?

מקום בצמרת: מיהן החברות הישראליות עם השווי הגבוה ביותר?

החברות הישראליות בעלות השווי הגבוה ביותר הן החברות שנסחרות בבורסה האמריקאית.

פעם, הבנקים היו חזק בצמרת החברות הגדולות, אבל כבר שני עשורים ומעלה שחברות הטכנולוגיה מוכיחות לבנקים שלמרות רבבות העובדים שלהן, ולמרות הפעילות המגוונות על פני עשורים רבים, סטארטאפ שהופך לחברת צמיחה שנסחרת בבורסה האמריקאית יכול להיות קרוב לשווים של הבנקים ואף מעבר לכך.

בשוק ההון יש אנקדוטה נחמדה על מנכ"ל מאוד בכיר באחד הקונצרנים הגדולים במשק שלא האמין שחברה של כמה עשרות עובדים שרק הנפיקה בנאסד"ק לפני שנים בודדות שווה יותר מהחברה שלו. הוא ביקש לבקר את החברה – צ'ק פוינט, ובביקור שהיה לפני כ-20 שנה, הוא הבין שהעתיד לא במזון וגם לא בפיננסים, אלא בהיי-טק.

צ'ק פוינט מאז רק הלכה וגדלה והיום היא החברה הישראלית בעלת השווי הגבוה בעולם.  צ'ק פוינט שגייסה לראשונה בוול-סטריט בשנת 1996 שווה כיום כ-19 מיליארד דולר.

החברות הישראליות בולטות בסייבר  

צ'ק פוינט היא חברת אבטחת המידע (סייבר) הראשונה שהמציאה את תחום ה-VPN – אבטחה של רשתות וירטואליות. היא בעצם סיפקה פתרון לרשת האינטרנט ולאיומים מרשת האינטרנט, ובהתאמה צמחה עם הגידול הענק בתחום האינטרנט.

החברה נחשבת עדיין למובילה בתחומה, אם כי התחרות חזקה מבעבר (גם מצד חברות ישראליות נוספות), ועדיין מדובר על חברה שמייצרת מעל 1 מיליארד דולר בשנה.

גם החברה השנייה בדירוג החברות הישראליות הגדולות (בעלות השווי הגבוה) היא בתחום הסייבר – פאלו אלטו. הפעם לא מדובר על חברה שרשומה בישראל, אלא בארה"ב. אבל אנחנו "מנכסים" אותה אלינו מכמה סיבות  – היזם, הבעלים והמנכ"ל שלה הוא ישראלי (יוצא צ'קפוינט) ויש לה מרכז מאוד גדול של מו"פ בארץ.

פאלו אלטו שהיא יחסית לצ'ק פוינט חברה צעירה, שווה דומה לשוויה של צ'ק פוינט, והאמת שניתן להגיד ששתי החברות האלו מובילות את הצמרת של החברות הישראליות – ההפרש הנוכחי בינהן הוא קטן, והן מחליפות מקומות באופן שוטף.

האסטרטגיה של פאלו אלטו היא התמקדות בהגנה בתחומי המובייל, אשר היא צומחת בשיעור מרשים בפעילות מדי שנה, גם בזכות רכישות של חברות ישראליות. לאחרונה דיווחה החברה על שתי רכישות של חברות ישראליות בהיקף של קרוב ל-1 מיליארד דולר.

ובמקום השלישי –  טבע  

מניית טבע מככבת במקום השלישי ברשימת החברות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר מבין החברות הישראליות. אבל האם זה באמת מככבת? ממש לא. טבע נמצאת במשבר החמור בתולדותיה – שוויה 9 מיליארד דולר, כאשר רק לפני שנה היה שוויה מעל 20 מיליארד דולר ולפני שנתיים כ-30 מיליארד דולר. החברה הסתבכה עם רכישת ענק של חברת אלרגן, חברה בתחום הפעילות שלה – תרופות גנריות. אך הסתבר שהנרכשת לא מספקת את הסחורה, ושסכום הרכישה היה מנופח. טבע הסתבכה עם מימון גדול לצורך הרכישה, והמשקיעים חוששים שבמקביל לחולשה בעסקים, תסתסך החברה עם קשיים תזרימיים.

הצרות של טבע באו בצרורות – מעבר לחולשה בתחום הגנריקה, החברה סבלה כאמור מרכישה גרועה, ומינוף גדול (חוב גדול), ובמקביל מתמודדת החברה  עם איבוד נתח שוק בתרופה האתית שלה – הקופקסון המיועדת לחולי טרשת נפוצה. הקופקסון היתה אחראית על רוב רווחי טבע, וברגע שנכנסו לשוק, מתחרות גנריות, החברה מאבדת נתח שוק ובמקביל מחיר התרופה יורד, והרווחיות נשחקת.

במקום הרביעי – נייס

במקום הרביעי נמצאת חברת נייס שמפתחת תוכנה בתחום מרכזי שירות הלקוחות ובתחום מניעת הונאות ומתמקדת בשירותי ענן. נייס שווה 8.6 מיליארד דולר ומדובר על שווי שגבוה יותר מפי 100 מאז ההנפקה הראשונה שלה לפני כ-25 שנה. רק בשנה האחרונה כמעט והכפילה מניית החברה את מחירה, כשמאז שנכנס מנכ"ל החברה – ברק עילם לתפקידו, לפני שלוש שנים היא עלתה ביותר מפי 3.

ובמקום החמישי – אמדוקס

אמדוקס דווקא לא מספקת תשואה מרשימה בשנים האחרונות, אבל היא עדיין אחת מהחברות הישראליות הגדולות והדומיננטיות ביותר. אמדוקס שלא רשומה בישראל נחשבת חברה עם זיקה ישראלית חזקה מכיוון שהיא היתה ועדיין באופן חלקי בבעלות ישראלית (מוריס קהאן הוא ממייסדיה) , יש לה הנהלה ישראלית ומרכזי פיתוח גדולים מאוד בארץ.

החברה שווה כ-8.6 מיליארד דולר, והיא נחשבת לשחקנית מובילה בשוק הבילינג העולמי, משמע היא מספקת פתרונות ומערכות שיודעות לחשב ולשלוח את החשבוניות ללקוחות התקשורת בהתאם לשימוש, הנחות, חבילות וכו'.

מהן מניות דואליות?

האם טבע תצליח לשרוד?