תיירות    

משבר בישראייר: העובדים שוחררו לחופשה כפויה ועשרות יפוטרו

ישראייר
מעודכן ל-02/2020

החברה שספגה ירידה חדה בהזמנות לחודשים פברואר ומרץ בעקבות בהלת הקורונה, צפויה לפטר כ-25 מעובדיה 470 עובדי החברה חויבו לצאת לחופשה כפויה של שבוע שאותה יצטרכו לממש עד אפריל

חברת התעופה ישראייר נמצאת בימים אלה בעיצומו של משבר, עקב ירידה חדה בהזמנות לפברואר-מרץ. כתוצאה מכך חייבה החברה את כל 470 עובדיה לצאת לחופשה כפויה בת שבעה ימים, שאותה יצטרכו לקחת עד אפריל. כמו כן, החברה נערכת לפיטורי 5% מכוח האדם, שהם כ-25 עובדים והקפיאה את גיוס העובדים החדשים.

החברה שנפגעה מהתפשטות נגיף הקורונה ומהפאניקה שנוצרה בעקבות זאת, תעבור כעת לטיסות על בסיס 'סטנד ביי', בהנחה ששיעורי התפוסה בטיסות נמוכים. בנוסף, החברה דוחה השקת יעדים חדשים שעליהם הכריזה, כגון סלובניה, ארמניה פלמה וסקופיה (מקדוניה). המטוסים צוידו במסכות ומגבוני אלכוהול, למקרה שתתעורר פאניקה בקרב הנוסעים, במקרה של נוסע שלא חש בטוב.

מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס שלח בסוף השבוע איגרת לעובדים ובה דיווח על המשבר והתריע כי "תוצאות הרבעון הראשון יהיו קשות. נרשום הפסד כבד שישפיע על כל שנת 2020. הפעילות המתוכננת שלנו לפסח תיפגע באופן נסבל. מצוקה תזרימית תורגש עד לסוף חודש מאי".

סירקיס השווה את המשבר הנוכחי לפגיעה שספגה החברה במבצע 'צוק איתן'. הנחות היסוד של החברה היא שהמשבר יימשך עד מרץ, כאשר עיקר הנזק יהיה בחודש פברואר. לדבריו, סיוע ממשלתי אם יינתן יהיה מינורי והשפעתו תורגש רק בחודש מאי.

עוד נכתב באיגרת: "אנחנו פועלים לפי שעה באמצעות פעולות מתונות יחסית, הודות למהלכים שביצענו ברבעון אחרון של 2019 בעקבות סגירת שדה דב וכללו הקטנת מצבת העובדים מ-556 עובדים ל-470; מבצע מכירות אגרסיבי שהביא הזמנות של 55 מיליון דולר והקטנת החוב הבנקאי החיצוני ל-70 מיליון שקל, שמאפשר לנו שמירה על הקופה ליום סגריר ושיפור עלויות התפעול".

כדי להקטין את ממדי הנזק, ישראייר מנהלת משא ומתן עם ספקי שירותים ובתי מלון ביעדי החברה, במטרה לסייע בהורדת מחירים לצרכן והגדלת כושר התחרות. המטרה כרגע היא להעמיק את הפעילות בקפריסין ובאילת, מתוך הכרה שיעדים פנים ארציים וטיסות משדה התעופה בחיפה נתפסים בעיני הלקוחות כפחות חשופים לנגיף.

כמו כן, על מנת לשפר את האטרקטיביות, ביטלה החברה את תשלום דמי הביטול והוזילה ביטוחים רפואיים. במקביל, כדי להגדיל את ההכנסות, יושק תפריט של מכירת מזון במטוס.

יש לציין כי חברת אל על לא דיווחה עד כה על צמצום כוח אדם או הוצאה לחופשה של עובדים, למרות הדיווח האחרון שלה לפני כשבוע על צפי לגריעה במכירות לרבעון ראשון בסך 30 מיליון דולר – כתוצאה מסגירת הקווים למזרח.

טיסות ריקות יקרות מטיסות מלאות – איך זה קורה

איך בחברות התעופה מגנים מהקורונה