חדשות    

משרד הכלכלה: נפתחה תוכנית הסיוע ליצואנים ולחברות המשווקות לחו"ל

מעודכן ל-06/2021

מסלולי התמיכה "כסף חכם" ו"של"ב" ייפתחו להגשת בקשות ב-29 ביוני 2021 תינתן עדיפות לאוכלוסיות המיעוטים, לחברות בבעלות נשים ולחברות מעוטף עזה, מאילת ומירושלים בשנה הקודמת חולקו במסגרת מסלולים אלו כספי סיוע בהיקף כולל של כ-92 מיליון שקל ל-258 חברות

משרד הכלכלה והתעשייה מקצה מיליוני שקלים לסיוע ליצואנים ישראלים הפועלים בשווקי העולם, במטרה לעודד חברות יצואניות לחדור לשווקים נוספים וכן לסייע לחברות המעוניינות לייצא לראשונה, לצלוח את המשוכות הכרוכות בכך. ההרשמה למסלולי המימון והליווי של מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה תיפתח ב-29 ביוני בשעה 9:00 ותיסגר ב-29 ביולי בשעה 12:00.

מינהל סחר חוץ מפעיל שתי תוכניות התומכות בפעילויות שיווקיות בינלאומיות של חברות ישראליות: תוכנית "כסף חכם" ותוכנית "של"ב – שער לשיווק בינלאומי. עד היום נהנו מעל 1,300 חברות מתמיכת מערך כלי הסיוע של מינהל סחר חוץ בסכום כולל של למעלה מ-400 מיליון שקל.

בשתי התוכניות תינתן העדפה לחברות בבעלות מיעוטים, חברות הממוקמות באזור עוטף עזה, העיר אילת או ירושלים, וכן לחברות בבעלות ובניהול נשים.

מסלול "כסף חכם" מיועד לחברות בעלות היקף מכירות של עד 200 מיליון שקל ועם ניסיון קודם בייצוא. הסיוע מיועד לחברות המעוניינות לחדור לשווקים נוספים ולהשיג גידול משמעותי בהיקף המכירות. הסיוע ניתן באמצעות השתתפות במימון של ההוצאות השיווקיות וליווי מקצועי של יועצים המתמחים בשוק היעד, עד לחצי מיליון שקל, ולשווקים מועדפים (יפן, סין והודו) עד ל-750 אלף שקל, המהווים עד 50% מהתוכנית השיווקית בכפוף לכללים המופיעים בהוראת מנכ"ל 5.10.

מסלול "שער לשיווק בינלאומי" (של"ב) – מיועד לחברות עם היקף ייצוא נמוך המעוניינות להרחיב את פעילותן, או לחברות שלא ייצאו בעבר ומעוניינות להתחיל לייצא ולשווק מוצרים או שירותים. הסיוע ניתן באמצעות השתתפות במימון של ההוצאות השיווקיות וליווי מקצועי של יועצים המתמחים בשיווק בינלאומי. ניתן לקבל במסגרת התוכנית מענקים עד גובה 300 אלף שקל, המהווים 50% מהתוכנית השיווקית בשני שווקי יעד, בכפוף לכללים המופיעים בהוראת מנכ"ל 5.12.

במקצה 2021 ייבחנו ראשית 100 הבקשות שיוגשו במלואן בכל מסלול. ככל שיוותר תקציב, ייבחנו בקשות נוספות בפעימות של 25 בקשות בכל מסלול לפי סדר הגשתן.

על אף משבר הקורונה, בשנת 2020 עמד הייצוא הישראלי על כ-114 מיליארד דולר, ירידה של כ- 1.5% בלבד לעומת שנת 2019 אך גבוה לעומת שנת 2018. השווקים העיקריים אליהם ישראל מייצאת הם האיחוד האירופי (31%), צפון אמריקה (25%) ואסיה (21%). בתוך כך, הענפים העיקריים לייצוא הם: מוצרי מיכון חשמלי ומכני, כימיקלים ותרופות, ציוד רפואי ואופטי, שירותי תוכנה ושירותי מחקר ופיתוח.

על פי נתוני מינהל סחר חוץ, בשנה שעברה חלה עלייה של 42% במספר החברות שזכו בסיוע ממשלתי במסלול "כסף חכם", שגדל מ-86 חברות ב-2019 ל- 122 חברות ב-2020. זאת על אף ששנת 2020 הייתה שנה ללא תקציב מדינה.

במסלול "של"ב" המיועד ליצואנים מתחילים נרשם גידול של כ-76% במספר החברות הזוכות בסיוע, שגדל מ-73 ב-2019 ל-128 חברות ב-2020. במסלול זה גדל גם היקף הבקשות לסיוע, שעלה מ-179 בקשות ב-2019 ל-188 בקשות ב-2020. בסך הכול אושרו במסגרת תוכנית "של"ב" מענקי סיוע בהיקף של 34.1 מיליון שקל.

עוד עולה מניתוח הנתונים כי החברות שקיבלו כספי סיוע באחד משני המסלולים אשתקד, העדיפו לכוון אל השווקים הבטוחים יותר, של ארה"ב ומערב אירופה. כמו כן, 41% מהיצואנים המנוסים והבוגרים יותר – שהגישו לתוכנית 'כסף חכם' – העדיפו שווקי יעד מגוונים ופחות מסורתיים כמו הודו (7%), סין (7%) אפריקה (5%) ואמריקה הלטינית (6%).

אוהד כהן, מנהל מינהל סחר חוץ – משרד הכלכלה והתעשייה, מסר: "תוכניות הסיוע שלנו מכוונות בראש ובראשונה לחברות קטנות ובינוניות. מנתוני 250 החברות הזוכות בשנת 2020 עולה כי הסיוע אכן ניתן לרוב לחברות הקטנות. 87% מחברות של"ב הן בעלות מחזור מכירות של 5 מיליון שקל ומטה. בתוכנית 'כסף חכם' המיועדת לחברות בשלות יותר, מעל ל-50% מהחברות הנתמכות הן בעלות מחזור מכירות של עד 20 מיליון שקל. ענפי הפעילות של החברות הזוכות בתמיכה בתוכניות "כסף חכם" ושל"ב מגוונים אף הם. באופן טבעי ישנן חברות רבות מענפי התקשורת והתוכנה, אך גם מענפי מדעי החיים ומענפי התעשייה המסורתית, כגון מוצרי מזון, קוסמטיקה ופלסטיק".

שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, מסר: "חיזוק יצואנים ישראלים מאוכלוסיות המיעוטים ועוטף עזה, הוא נכון לכל עת, אבל בעת הזו הוא חשוב שבעתיים. הייחודיות בשתי תכניות אלו, היא שהן אינן רק סיוע כספי, אלא גם ליווי מקצועי צמוד של מומחים מטעם משרד הכלכלה במדינות היעד. אני מאמין, שהסיוע המשולב שאנו נותנים, יביא לחיזוק החברות הישראליות בארץ ובעולם".

בשורה למעסיקים בירושלים: משרד הכלכלה מקצה 40 מיליון שקל לקליטת עובדים