רכב ותחבורה    

משרד התחבורה אישר: חברות הליסינג יוכלו לבטל עסקאות לרכישת אלפי מכוניות חדשות

מעודכן ל-05/2020

המכוניות יוחזרו ליבואן – בהסכמת שני הצדדים – ושמה של החברה הרוכשת יימחק מרישום היד הראשונה ברישיון הרכב הבעיה: אין כל תיעוד לכך שהרכבים עמדו למשך תקופה מסוימת במגרשים של חברות הסחר

חברות הליסינג והטרייד אין קיבלו את אישורו של משרד התחבורה לבטל עסקאות לקניית אלפי רכבים חדשים מהיבואן שבוצעו בחודשים האחרונים, על מנת לסייע להן להיחלץ מהקשיים הכלכליים שאליהם נקלעו בעקבות משבר הקורונה.

במכתב ששלח לאחרונה משרד התחבורה לחברות ליסינג ולגופים גדולים העוסקים בסחר ברכב, מצוין כי חברות העוסקות בסחר רכב וכאלו המשווקות בישראל רכבים חדשים, שרכשו רכבים מיבואני הרכב, יכולות כעת לקבל החזר בגין תשלומים ששילמו עבור אגרות הרישוי של הרכבים.

מסתבר שהנוהל קיים באופן טכני מסוף שנת 2019, אך נכנס לתוקפו ממש עם פרוץ מגפת הקורונה. אמנם מדובר במכתב טכני שמתייחס לסליקה של אגרות רישוי, אך בפועל מתכוונים במשרד התחבורה למצב שבו מכוניות חדשות שכבר נמכרו לגופי סחר ברכב ונרשמו על שם החברה שקיבלה את הרכב, זוכות כעת ל"מחיקת היסטוריה".

במצב רגיל, כשחברה רוכשת מכונית (בין שמדובר בחברת ליסינג ובין שמדובר בחברת טרייד אין) – היד הראשונה שנרשמת ברישיון היא זו של החברה. היד השנייה היא של הלקוח שרוכש את המכונית – בדרך כלל בהנחה ביחס למחיר שהיה משלם לו היה רוכש את המכונית ישירות מיבואן רכב. כאשר לקוח רוכש מכונית חדשה ישירות מיבואן רכב, הלקוח הוא היד הראשונה.

בימים אלה ממש מתחיל שוק הרכב המשומש להתאושש לאיטו, אך לטענת מומחים בתחום, היקף הפעילות רחוק עדיין מזה שהיה לפני הקורונה. בענף בונים בין היתר על חזרה של לקוחות שחוששים מנסיעה בתחבורה ציבורית.

לפי המסמך, שנשלח ממחלקת תיאום, נהלים ורישוי במשרד התחבורה, בוצעו במשרד מאמצים מיוחדים כדי להשלים במהרה את הטיפול בנוהל, לנוכח הנסיבות.

"מציאות חדשה ומאתגרת"

עם זאת, ליוזמה שנקט משרד התחבורה במטרה לסייע לחברות שנקלעו לקשיים, יש גם פן בעייתי: המהלך של משרד התחבורה שנוגע לרישום להחזרים עבור אגרות הרישוי של המכוניות יוצר תופעה שבה מכוניות חדשות נמכרו לחברות שונות, עמדו במגרש של החברות, ואז בעצם חזרו אל יבואן הרכב וזכו ל"מחיקת היסטוריה".

כלומר, אין כל תיעוד לכך שהמכוניות עמדו במגרשים של חברות סחר רכב, ומי שירכוש את המכוניות יהיה היד הראשונה – ככל הנראה בלי לדעת שהמכונית עמדה קודם לכן במשך מספר שבועות במגרש מכוניות של טרייד אין או של חברת ליסינג. יודגש כי במהלך החודשים האחרונים אירעו לפחות שני מקרים, אחד בחברת ליסינג מסדר גודל בינוני, במהלכם נאלצו יבואני רכב לקחת מכוניות שכבר נמכרו, זאת בגלל חוסר יכולת של החברה לשלם עבור המכוניות.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משבר הקורונה יצר מציאות חדשה ומאתגרת, שלא נדרשנו להתמודד עמה בעבר. כמו משרדי ממשלה אחרים, נדרשו בעת הזו לפתרונות יצירתיים וחריגים כדי למנוע התמוטטות של שווקים שלמים. ללא ביצוע פעולות אלה, המצב עלול היה לגרום לפשיטת רגל של חברות גדולות, שהיו גורמות לנזק כלכלי לאלפי אזרחים. במצב החריג שנוצר, פעלנו מתוך אחריות ציבורית, ואפשרנו לחברות הליסינג והטרייד אין לבטל עסקאות רכב חדש, כמובן בהנחה שהגיעו להסכמה עם היבואן ותוך הצהרה אודות אי שימוש ברכב. האישורים הללו ניתנו במשורה, תוך בחינה קפדנית כי אכן מדובר במצב קיצון ולא בניצול של המשבר הבינלאומי".

הקלות חניה בתל אביב ובערים אחרות בעקבות משבר הקורונה

משבר השכרת המשרדים – רק החברות הגדולות ממשיכות לשכור, השאר פותחים חוזים