חדשות    

משבר השכרת המשרדים – רק החברות הגדולות ממשיכות לשכור, השאר פותחים חוזים

גם ענף המשרדים וחללי העבודה נפגע ממשבר הקורונה. זו עלולה להיות פגיעה גדולה בשוק המשרדים. בשונה מסקטור המגורים, הסיבה היא שהביקוש למשרדים אינו קשיח כמו הביקוש למגורים. חלק מהצמצומים שנוקטות החברות הן הקטנת שטיח המשרדים,  מעבר למשרדים זולים יותר ואף ביטולם. עם הרחבת העבודה מהבית  המשרדים הופכים לפחות רלוונטיים.

הנפגעים העיקריים הם יזמים ומשקיעים. עצירה בעסקאות עלולה לעצור את התקדמות הפרויקטים ושייוקם ולהוביל את היזמים להפסדים כבדים משום שלא יקבלו מימון; מלבד זאת, משקיעים קטנים שרכשו שטחים עלולים להתקשות למצוא שוכרים . חלק מהמתחמים כבר כך  מתקשים למצוא שוכרים, כמו המתחמים בבני ברק.

הקושי הוא בעיקר בקרב החברות הקטנות והבינוניות, ששוכרות כמה מאות מ”ר בלבד. אצלם יש יותר חרדה. כך למשל כמה חברות שהחלו להתקדם לקראת השכרה של מאות מ"ר עצרו את ההתקדמות. מדובר בעסקאות סגורות שכבר היו לקראת חתימה. זה יכול להוביל לירידת מחירי השכירות במשרדים, כך שכדאי לחברות להמתין ולא לסגור עסקה.

הקושי העיקרי הוא שחוזים  לטווחי זמן ארוכים במשרדים נחתמים לטווח של 10־25 שנה, כך שלרוב החברות אין יכולת לצאת מההסכם. אבל אלו כבר היחלו לבקש לבטל את החוזה בשל המצב. הענף מוקפא לחלוטין. והחשש העיקרי הוא פתיחת חוזים כי החברות לא יוכלו לעמוד בתשלומים.

עם זאת, חברות גדולות שהחלו לבחון שטחים חדשים ממשיכות בתהליכי המו”מ. להן יש גב כלכלי חזק המאפשר להן להמשיך לסגור עסקאות ואולי עכשיו במחיר טוב יותר. עם זאת, בעלי הנכסים לא ממהרים להוריד מחירים כי כמעט אין לקוחות.

במרבית מבני המשרדים הוגשו לבעלי הנכסים בקשות לפתוח את הסכמי השכירות או לבטל וכן לדחות את דמי הניהול. מרבית הפנית טרם הושבו. קבוצת עזריאלי הודיעה כי תאפשר לשוכרים לדחות את תשלומי השכירות בחודש הקרוב ובהתאם להתפתחויות תשקול צעדים נוספים. גם פארק התעשייה קיסריה כבר בישר כי יאפשר דחייה של תשלומי דמי ניהול ושירותים.

המשרדים הרגישים ביותר למשבר הקורונה הם חללי העבודה, שמבוססים על גמישות לשוכר, כלומר השוכר יכול לסיים את תקופת השכירות שלו בהתראה של חודש בלבד. חללי עבודה שהשכירו שטחים לחברות גדולות ולתקופות ארוכות יוכלו ליהנות מתקופה מסוימת של יציבות יחסית, אך אלה שמרבית פעילותם מבוססת על סטארט־אפים קטנים ופרילנסים עשויים להיפגע אנושות. עד לא מזמן ההנחה היתה שהחללים המשותפים חסינים יחסית למיתון, מאחר שהם מפוזרים על פני שחקנים רבים. המשבר הנוכחי יעמיד את התזה הזו במבחן.

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה: מרכז עירוני ברמלה, 120 דונם של דירות ומשרדים

פרויקט דרום הקריה יורחב: יתווספו 100 דירות, שטחי מסחר ומשרדים

שלושה חללי עבודה מבית פתאל ייפתחו באקרו נדל"ן