חדשות    

משרד התחבורה תומך: האופניים החשמליים המהירים יגיעו לארץ

מעודכן ל-11/2019

התנאי לאימוץ התקינה האירופית המאפשרת אופניים חשמליים עד 45 קמ"ש: מעמד חוקי כשל קטנוע 50 סמ"ק, עם חובת רישיון וביטוח המהלך יובא לאישור שר התחבורה לכשיתמנה ויוכל להקל במצוקת עומס התנועה ובעיות החנייה בערים

גורמי מקצועיים במשרד התחבורה תומכים בתקינה ישראלית לאופניים חשמליים במהירות מקסימלית של 45 קמ"ש, לעומת מהירות מקסימלית של 25 קמ"ש המותרת כיום. ההמלצה תוצג לשר התחבורה הקבוע לכשתוקם ממשלה, ואם יתמוך בה תוגש לאישור הכנסת.

כלי הרכב שעומדים על הפרק הם אופניים יציבים יותר, עם בלמים משופרים, שנועדו לתמוך במהירויות גבוהות יותר ויהיו בטוחים יותר בתנועה העירונית בכביש לצד מכוניות, לעומת הכלים האיטיים הנוכחיים. לנוכח עומסי התנועה המחריפים, כלים אלה לא יהיו איטיים מהמכוניות במרבית הזמן, והם יתאימו לנסיעה בכביש, בלי לסכן הולכי רגל על המדרכה. מבחינת המדינה זהו בפתרון  נוסף למצוקת העומס בערים ולבעיות החניה.

התקינה האירופית בקטגוריה L1e B  הנשקלת לאימוץ מאפשרת נסיעה בכלי עם מנוע בעוצמה של עד 4 קילוואט –לעומת ההספק המרבי החוקי כיום לאופניים חשמליים של 250 ואט, ובלי המגבלה הנוכחית של מנוע שנכנס לפעולה רק כאשר הרוכב מסובב את הפדלים.

עם זאת, בניגוד לאופניים החשמליים המאושרים כעת, גורמי המקצוע במשרד מבקשים להתייחס לכלים המהירים יותר כאל קטנוע 50 סמ"ק שביצועיו מהירים מעט יותר, כפי שמקובל באירופה. משמעות הדבר היא שהרוכבים יהיו חייבים ברישיון נהיגה מתאים, שיינתן לאחר מבחן תיאוריה ומבחן נהיגה מעשי ("טסט").

בנוסף לכך, הרוכבים יחויבו גם בביטוח חובה. מחירו של ביטוח לקטנוע בנפח של 50 סמ"ק נע כיום בין 1,500 שקל ל-2,500 שקל בשנה, בהתאם לגיל הרוכב ולוותק שלו ברכיבה, לפי תעריפים שקובע הממונה על הביטוח באוצר. סכום זה נמוך משמעותית בהשוואה למחירו של ביטוח לקטנועי 125־300 סמ"ק הפופולאריים, אך עדיין גבוה ביחס למקובל בעולם.

כיום רוכבים באופניים החשמליים האיטיים המאושרים פטורים בינתיים מביטוח, ואם אין להם רישיון נהיגה במכונית או אופנוע הם נזקקים לרישיון מיוחד שמושג בבחינת תיאוריה, ללא צורך במבחן מעשי.

בעולם נמכרים כלים חשמליים רבים שעונים לדרישת התקינה, חלקם בצורת קטנועים ואופנועים. אך אפשרויות הייבוא ייקבעו רק לאחר אישור התקינה וקביעת מגבלת המשקל והרוחב של הכלים.

האם אופניים חשמליים מחויבים בביטוח

מהיום אפשר לגשת לתיאוריה מגיל 15 וחצי; צעד לקראת הסדרת השימוש באופניים חשמליים בינואר