התחדשות עירונית    

מתכוננים לפינוי בינוי בירושלים: בוטלו היתרי בנייה לתמ"א 38 במתחם בן זכאי

מעודכן ל-07/2020

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה הורתה על עצירת היתרי בניה מכוח תמ”א 38 לטובת קידום פינוי בינוי במתחם הפרויקט משתרע על פני שמונה דונמים, שבהם 5 מבנים ו-144 יחידות דיור, ויכלול בסוף התהליך 374 דירות

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז ירושלים החליטה לאחרונה על עצירת היתרי בנייה במתחם בן זכאי, על סמך סעיפים 77-78 לחוק התכנון והבנייה, לטובת קידום של תוכנית פינוי-בינוי במתחם. המשמעות: תיאסר הוצאת היתרים לתוספות בנייה או יחידות דיור במתחם, וזאת לצורך הכנת תוכנית מפורטת להתחדשות המתחם כולו.

מהלך דומה נעשה לאחרונה לפני כשבועיים, אף הוא בירושלים, אז עצרה הוועדה היתרי בניה במתחם גדול בעיר בין הרחובות דרך חברון, דרך בית לחם וברעם, לצורך התחדשות עירונית של כלל המתחם, באותה עילה.

מתחם בן זכאי ממוקם צמוד לקו הכחול של הרכבת הקלה, ועל כן מעודדת הוועדה המחוזית בניה אינטנסיבית ומעורבת שימושים לאורך צירים אלו בעיר. במתחם מקודמת יוזמה לפינוי בינוי במקביל לבקשה לתוספות וחיזוק מבנים בהתאם לתמ”א 38 באחד המבנים בחלקה. לאור עמדת הוועדה כי קידום מתווה של תוכנית לפינוי בינוי הינו עדיף, ויאפשר תכנון איכותי יותר ויצירת שכונה טובה יותר הכוללת גם מענה לצרכים הציבוריים כגון שטחים פתוחים ומבני ציבור, החליטה הוועדה לאסור על הוצאת היתרים לתוספות בניה או יחידות דיור במתחם לצורך הכנת תכנית מפורטת לפינוי בינוי למתחם כולו.

מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי-באבאי, נימקה את ההחלטה: “עם קידומו של הקו הסגול לאורך רחוב בן זכאי, נפתחו בפנינו אפשרויות ופתרונות מגוונים יותר והם אלה שהובילו בין היתר לתמיכה בחלופת התחדשות עירונית לעומת תוספות על פי תמ"א 38. תוכנית להתחדשות עירונית תאפשר שילוב של בינוי נמוך יחסית לכיוון אזור המושבות ובינוי מגדלי לכיוון הצומת. זאת בנוסף ליתרונות המיידיים של התחדשות עירונית, חנייה תת-קרקעית, מרחב ציבורי איכותי, חיבורים ומעברים לרכבת הקלה, תוך חידוש וחיזוק אמיתי של יחידות הדיור”.

פתח תקווה: תוכנית ענק להתחדשות עירונית אושרה להפקדה

התחדשות עירונית בכפר יונה: אושרה תוכנית לבניית 850 יחידות דיור