רכב ותחבורה    

נהגי משאיות, לא תיסעו בנתיבי איילון ותקבלו כסף

מעודכן ל-07/2019

גם נהגי משאיות יצטרפו לניסוי אלטרנתיב – “נעים לירוק”  לשעבר.  בתחילת השנה הבאה יורחב המיזם ויכלול גם נהגי משאיות כבדות מעל 12 טון, כמו גם עובדים באזורי תעסוקה צפופים שנעים לעבודה ברכב פרטי.

בניסוי אלטרנתיב, שאמור להתחיל בחודש הבא, נהגים יקבלו “תקציב” שנתי של 4,500 שקל, שממנו יופחתו סכומים בכל נסיעה בשעות העומס או במרכזי הערים, כדי להוריד מכוניות מהכביש, להקל על הפקקים ולמנוע זיהום.   100אלף נהגים ישתתפו בניסוי זה, שבו תותקן במכשיריהם הסלולריים אפליקציה, ובה יעודכן גובה הבונוס הכספי שלו הם זכאים. כמו כן יותקן ברכבם מכשיר ניטור. כמו כן יקבלו החזרים של 50% מתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית, עד לתקרה של 60 שקל בחודש – וזאת באמצעות מעקב באמצעות כרטיס רב קו.

המשאיות צפויות להצטרף לפרויקט ב- 2020. בניסוי ישתתפו  1,000 נהגי משאיות כבדות במשאיות שמשקלן מעל 12 טונות, והן מהוות כיום כ־20%-15% מתפוסת כלי הרכב בנתיבי איילון. כמו בניסוי שבו ישתתפו נהגי רכב פרטי נהגי המשאיות הכבדות יקבלו תמריצים כספיים אם לא ייסעו בנתיבי איילון בשעות העומס. כיום נתיבי איילון אוסרים  על נסיעת משאיות כבדות בתחומם בשעות הבוקר המוקדמות, בשעות 9:00-6:30. לעומת זאת עיריות חיפה וירושלים מגבילות תנועת משאיות בתחומן בכל שעות היממה, עם זאת, הגבלה זו מונעת רק את כניסתן של משאיות הפולטות חומרים מזהמים.

לא כל פריטי המכרז ידועים .כך למשל לא ידוע אילו שעות יוגדרו כשעות עומס, נקווה שאלו יתגבשו עד 2020, זמן צאתו של הפרויקט לפועל. אבל כנראה מדובר בתמריצים זהים או דומים לניסוי הרכב הפרטי. עם זאת, כנראה מדובר בתקציבים גבוהים יותר מבניסוי הפרטי, כיוון שמשאיות תופסות יותר מקום בכבישים.

ומה לגבי נהגים שבמסגרת העבודה שלהם חייבים לנסוע בנתיבי איילון בשעות הללו? בינתיים אין תשובה, אבל ייתכן שיחליטו לגרוע מהתקציב ולא לאבד את עבודתם.

אלטרנתיב לחברות וארגונים

 נתיבי איילון בוחנת גם ניסוי המיועד לחברות גדולות וארגונים: החברה תמפה אזורים שיש בהם מספר גדול מאד של משרדים וחברות, ומאופיינים בצפיפות תחבורתית גדולה ולאחר מכן נתיבי איילון  ויועציה  ינסו למצוא מודל שיתמרץ את המעסיקים שמשרדיהם נמצאים באזורים הצפופים, כדי שהעובדים יוותרו על נסיעה בכלי רכב באותם אזורים בשעות העומס. לא ברור עדיין מה יהיה התמריץ, האם יהיה כספי או גמישות בשעות העבודה ויותר עבודה מהבית.

שלוש החברות שיהיו אחראיות על הפעלת אפליקציית הניטור של אלטרנתיב, הן פוינטר, פנגו ומוטורולה ישראל.

פסולת הבנייה מחזקת את העולם התחתון

כ-3 מיליון שקל יקבל מבוגר שנפצע בתאונה באוטובוס

רשות המסים מחפשת גורר חדש – 157 שקל על כל פריצה