תוכן ממומן    

נכס מסחרי למכירה או להשכרה – מה עדיף?

רונן מרדכי גרין, צילום:יח"צ

על פי היזם הישראלי, רונן מרדכי גרין, הנדל"ן המסחרי כולל בתוכו אופציות רבות, דורש למידה מקדימה וסקירת היבטים רבים טרם כניסה ראשונית לתחום או בדיקת כל השקעה בנדל"ן מסחרי נוסף. ההתעניינות העיקרית סביב נדל"ן מסחרי מתחילה פעמים רבות בסוגית נכס מסחרי למכירה או להשכרה, שאלת העדיפות והכדאיות עבור כל אחד מהתרחישים. יזם הנדל"ן המסחרי, רונן מרדכי גרין, מסביר לכם על הנקודות הבסיסיות לבדיקת עבור כל נכס והסבר על כל תרחיש.

רונן מרדכי גרין מציג את הנקודות הבסיסיות בנדל"ן המסחרי

אם אתם בצד המתכוון המתעניין במכירת נכס מסחרי או רכישת נכס מסחרי, מומלץ להשתמש בשירותי מומחי נדל"ן מסחרי להערכות המתאימות, לווי מקצועי, איתור מוכרים/קונים פוטנציאליים ועוד.

יזם הנדל"ן המסחרי-תיירותי, רונן מרדכי גרין מזכיר לכם לבדוק את ההיבטים החשובים בחיפוש אחר נדל"ן מסחרי למכירה או השכרה: "היצע הנדל"ן המסחרי הכדאי בארץ ובעולם לא גבוה כמו נדל"ן למגורים, חשוב מאוד לבדוק את כל המידע המלא על המיקום והנכס עצמו, ניצול הזדמנויות ירידת ביקושים זמנית, בעלים ושוכרים קודמים, מצב נכס מסחרי ואומדני שיפוץ, ארנונה, מס השכרת נכס מסחרי, צורת התנהלות בנכס ראשון מול נכס שני ואילך, בדיקת השוכרים וביטחונות".

נכס מסחרי למכירה

הצד המוכר נכס נדל"ן מסחרי חייב לבחון את כדאיות המכירה בתקופה זו, אם אתם מוכרים עקב חשש מירידת הביקושים לתחום מסוים עקב הקורונה, מומלץ להמתין תקופה ובינתיים לשאוף להשכרה לטווח הקצר.

אם אתם חייבים למכור את הנכס בדחיפות השתמשו תמיד בגורם מתווך/יועץ חוצץ, הצד הקונה יכול לזהות לחץ ולהוריד אתכם במחיר.

הצד הקונה חייב לעבור כל הנקודות החשובות לבדיקת נכס, להתייעץ עם מומחה נדל"ן מסחרי ולנצל מצבים כמו ירידה בביקוש לצורך מציאת נדל"ן מסחרי לרכישה בזמני שפל נדירים כדוגמת מגפת הקורונה בחלק מהסקטורים בנדל"ן המסחרי (לדוגמה: קניון, משרד).

רכישת נכס והשכרתו תניב עבורכם תשואות גבוהות ויציבות לטווח הארוך, נכסים לדוגמה לרכישה והשכרה יציבה: מחסנים, אולמות תצוגה, תעשייה, חנויות באזורים מבוקשים, מלונאות (בראייה ארוכת טווח לעלייה משמעותית בביקושים לאחר הקורונה ובמיוחד במדינות שיצאו מוקדם יותר מהקורונה, כדוגמת ישראל), מרפאות, אזורי חוות שרתים, משרדים בלב אזורי הביקוש בראיית שיקום הביקושים לאחר הקורונה ועוד.

לנדל"ן המסחרי לא חסרות הצעות קטנות וגדולות, רונן מרדכי גרין עושה סדר: "טרם מגפת הקורונה היו הצעות מכירה רבות לנדל"ן מסחרי ביחד לנדל"ן למגורים המוצף בהצעות, לאחר המגפה חלה ירידה בביקושים בתחומים שונים בנדל"ן המסחרי שצפויים עוד לעלות אך גם עלייה בביקושים לתחומים כמו מחסנים, אזורי מפעל וכו'. כמו כל נכס בעולם הנדל"ן חייבים להבין מדוע אותו גורם מציע את הנכס המסחרי למכירה ויש לבצע חקירה מלאה של הנכס והסביבה ע"י גורמי המקצוע המומחים לכך", עוד מוסיף היזם רונן מרדכי גרין: "ככל שאתם משקיע גדול יותר או קבוצה של משקיעים, הסיכון גבוה יותר וכך גם כמות ההצעות הכדאיות קטנה, רכישת נדל"ן מסחרי מצריכה השקעת זמן ולמידה מרובים".

נכס מסחרי להשכרה

הצד המשכיר הוא הצד לכל אדם שהתעניין בנדל"ן מסחרי טרם הקורונה וגם לאחר הקורונה, תחומים רבים במשק נמצאים בביקושים גבוהים וביקושים שירדו במידה מסוימת עקב הקורונה עוד צפויים לחזור לביקושם המקורי במידה ניכרת בשנה-שנתיים שלאחר הקורונה.

אם בבעלותכם נכס קיים הנפגע כתוצאה מירידת הביקושים בסקטורים מסוימים בתקופת הקורונה, פעלו על-מנת לחתום הסכמים קצרי טווח ככל הניתן, סביר בהחלט שערך הנדל"ן המסחרי בבעלותכם (אם זה נפגע כתוצאה מהקורונה) יעלה בערכו ואף יחזור למצב הקודם טרם המגפה.

הצד השוכר חייב לעשות שיעורי בית, בדומה להשכרת דירת מגורים עליכם לבדוק את האזור על כל יתרונותיו וחסרונותיו, להבין האם הנכס עונה באחוז הגבוה ביותר לדרישות שלכם, לבצע תחשיב עלויות מול הכנסות קיימות או הצפויות ואם אתם חברה בינונית-גדולה מומלץ מאוד להשתמש ביועץ מלווה לאיתור הנדל"ן המסחרי המותאם ביותר עבורכם.

המחירים משתנים בהתאם לאזורי הביקוש ולסוג השימוש בנכס.

רונן מרדכי גרין מסביר על נושא ההשכרה: "הנדל"ן המסחרי ידוע ביציבותו ובנכסיו המניבים תשואות גבוהות לתקופות ארוכות, למרות מגפת הקורונה שפגעה במשרדים, בקניונים ובמלונאות באופן זמני – הנדל"ן המסחרי מתאושש ולהיות הצד המשכיר זה להיות בצד החזק גם אחרי 2020. הצד השוכר צריך לנצל הזדמנויות לירידת המחירים ולשאוף להסכמי ארוכי טווח ככל הניתן וניצול הפיתוח העסקי באזורי ביקוש".