רכב ותחבורה    

נפלת קורבן לתאונת "פגע וברח"? יש מה לעשות!

pixabay
מעודכן ל-12/2019

תאונות "פגע וברח" הפכו למרבה הצער לנפוצות יותר ויותר בשנים האחרונות כך תפעלו אם נקלעתם לסיטואציה

תאונת "פגע וברח" היא תאונה שבה אחד הנהגים המעורבים בה נמלט מזירת האירוע לאחר הפגיעה, בלי להגיש עזרה לנפגעים ובלי להשאיר בידיהם את פרטיו המזהים. מדובר כמובן בעבירה פלילית הנושאת בחובה האשמה כבדת משקל, ובנוסף לכך יש לאקט שכזה גם השלכות מהותיות בכל הנוגע לתביעת הפיצויים שאותה יגיש הנפגע בתאונה.

כאשר הנפגע שהה ברכב בזמן התאונה, החובה לפצותו מוטלת על חברת הביטוח שביטחה את הרכב בפוליסת חובה, ולכן אין לכך כל השלכה על הפיצוי שיתקבל בגין נזקי הגוף שנגרמו לו. באשר להולכי רגל או רוכבי אופניים שנפגעו, אלו זכאים לקבל פיצוי מנהג הרכב הפוגע באמצעות הגשת תביעה לחברת הביטוח המבטחת את רכבו בפוליסת חובה. אלא שלא פעם מוסר הנהג הפוגע פרטים שאינם נכונים או מדויקים, ובמקרים אלה יכול הנפגע לקבל את פרטי בעלי הרכב באותה עת מהמשטרה ואת פרטי חברת הביטוח מהקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים (קרנית).

מי היא "קרנית" ומה תחומי אחריותה?

קרנית היא תאגיד ציבורי שהוקם מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה – 1975. חלק מפרמיית ביטוח החובה מופרש לקרן, למימון פעולותיה.

קרנית מטפלת בנזקי גוף בלבד ומפצה נפגעי תאונות דרכים שאין בידם לתבוע מבטח היכול לפצותם על הנזק והסבל שנגרמו להם, במקרים המנויים בחוק והבולטים בהם:

  1. נפגעי תאונות פגע וברח.
  2. נפגעים מרכב שהיה נהוג בידי נהג חסר רישיון נהיגה, מרכב גנוב, מרכב שנעשה בו שימוש בניגוד לתנאי הפוליסה (דוגמת עסק של הסעת נוסעים בשכר) ונפגעים מרכב שלא בוטח כחוק (עקב אי תשלום הפרמיה).
  3. נפגעים מרכב שהיה מבוטח בחברת ביטוח אשר נכנסה להליכי פירוק.

הקושי מתעורר בעיקר בעקבות תאונות שבהן מעורבים נפגעים, הולכי רגל או רוכבי אופניים שנפגעו מרכב שנהגו החליט החלטה אומללה וברח ללא שהושיט להם סיוע. כאשר מדובר בתאונת פגע וברח, ולא ניתן לאתר את פרטי חברת הביטוח של הרכב הפוגע, הנפגע זכאי להגיש תביעת פיצויים לקרנית, המהווה מעין חברת ביטוח מטעם המדינה. תביעה לקרנית מצריכה מן הנפגע להוכיח שאכן הוא נפגע בנסיבות של תאונת דרכים מסוג פגע וברח, ולא ניתן לאתר את פרטי הרכב הפוגע וחברת הביטוח הרלוונטית.

'קרנית' מצידה, הידועה כ"חשדנית", מערימה לא פעם קשיים מהותיים על התובע, תוך שהיא דוחה את התביעות בטענה כי הפציעה מקורה בנסיבות אחרות שאינן נכללות בהדרה של תאונת דרכים. לפניכם כמה עצות שיסייעו לכם לקבל פיצוי הוגן, במקרה של תאונת פגע וברח:

דאגו לאתר עדי ראייה ישירים לאירוע

הדרך הטובה ביותר להוכיח שאכן הנפגע היה מעורב בתאונת דרכים, היא כמובן בעזרת עדותם של עדי ראייה ישירים, אשר אינם בני משפחה, המהווים ראיה מהימנה ואיכותית. במקרה כזה חשוב לקחת את פרטיהם המלאים, לרבות ת"ז וכל פרט אחר שיסייע לאתר אותם. עם זאת, פעמים רבות אין עדי ראייה לאירוע התאונה. במקרה כזה, מוטב לידע את הסובבים באופן מיידי על קרות התאונה בעודה "טרייה". יידוע הסובבים – בני משפחה או חברים – צריך להיעשות באמצעות שיחת טלפון מיד לאחר קרות התאונה.

נסו כמיטב יכולתכם לאתר את פרטי הרכב הפוגע

החוק מאפשר לקרנית, לאחר ששילמה פיצוי לנפגע בתאונת דרכים, לחזור לנהג הפוגע שברח ולתבוע ממנו את הפיצוי ששילמה לנפגע. בהתאם לכך, אף אם לא היו עדים לתאונה, הרי שחשוב לזכור שאחד התנאים לקבלת פיצוי מ'קרנית' הנו מבחן "השקידה הסבירה".

בתי המשפט מצפים מהנפגעים בתאונת הדרכים לנקוט פעולות לצורך איתור נהג הרכב הפוגע ולעזור עד כמה שניתן לחוקרים של קרנית למצוא את הרכב הפוגע. לשון הפסיקה אף קובע כי נפגעים שיכולים היו בשקידה סבירה להשיג את פרטיו של הרכב הפוגע ולא עשו זאת, אינם זכאים לפיצוי מקרנית.

המשמעות המעשית של עניין זה, היא כי אם היו עדי ראייה לתאונה, אך הנפגעים לא טרחו לבקש את פרטיהם, הם עלולים לאבד את זכותם לקבל פיצוי מקרנית.

תביעת פיצויים מקרנית

לאחר שהרים התובע את נטל ההוכחה שאכן הנפגע היה מעורב בתאונת פגע וברח, או בתאונה אחרת שלנוכח נסיבותיה לא ניתן לאתר את פרטי הביטוח של הרכב הפוגע, עליו לנהל מול קרנית את תביעת הפיצויים, כפי שמנהלים תביעה מול כל חברת ביטוח, על כל הקושי שעשוי להתעורר מכך. יש לזכור כי במקרים של חוסר הצלחה בהוכחת נסיבות התאונה, המשמעות עשויה להיות הותרת הנפגעים ללא כל פיצוי.

בכל מקרה, מומלץ שלא לחתום על אף מסמך שמעבירה אליך 'קרנית' ללא קבלת ייעוץ משפטי קודם לכן, בין שמדובר ב"טופס הודעת מבוטח" המפרט את פרטי התאונה, או "שטר סילוק ויתור" המהווה הסדר פשרה שאחריו אין אפשרות להגיש תביעה לבית המשפט. זכרו כי היכולת לבטל התחייבויות או הצהרות כתובות לאחר שבגיר כשיר מנטלית חתם עליהן, היא מוגבלת ביותר.

ביטוח רכב – שאלות ותשובות

מהי תאונת עבודה, מה לעשות במקרה שנפגעתם ומהן הזכויות שלכם?