ביטוח    

ביטוח רכב – שאלות ותשובות

pixabay
מעודכן ל-08/2022

סע בבטחה

דברים שחשוב לדעת על ביטוח חובה וביטוח מקיף – שאלות ותשובות

אילו סוגי ביטוח קיימים? מה יעשה נהג שחברות הביטוח מסרבות לבטחו? את מי תובע מי שנפגע בתאונת "פגע וברח"? כל המידע שאתם חייבים לקרוא לפני שתצאו לכביש

ביטוח חובה

לפי פקודת ביטוח רכב מנועי משנת 1970, כל רכב מנועי הנוסע בארץ חייב בביטוח חובה. לפי חוק זה, מי שעובר עליו דינו שלושה חודשי מאסר או קנס של 750 שקל. במקרה של עבירה חוזרת, שזה אומר שהנהג העבריין נתפס יותר מפעם אחת בנהיגה ללא ביטוח חובה, הוא עלול לעמוד בפני שלילת רישיון לתקופה מסוימת.

ביטוח חובה מכסה את כל פגיעות הגוף והנפש של כל מי שמעורב בתאונה. בין אם מדובר בנהג הפוגע, בנהג הנפגע, בהולכי הרגל או כל מי שנגרם לו נזק ישיר מהאירוע. עם זאת, ביטוח החובה לא מכסה נזקי רכוש של המעורבים בתאונה, או נזקים לסביבה, או נזק שנגרם לרכוש על ידי הרכב הפוגע. כך שאם גרמתם נזק לרכב אחר המעורב בתאונה, כל התיקון שלו ייצא מהכיס שלכם, וחברת הביטוח לא תישא באחריות לפיצוי. החוזים אחידים למדי ואין הבדל גדול בין הכיסויים. לכן מה שחשוב כאן זה רק המחיר. עם זאת, יש הבדל במחירים עבור ביטוח רכב לנהג צעיר ולנהג חדש.

שימו לב!

– הציעו לכם ביטוח חובה יקר יותר בטענה שהכיסוי מקיף יותר? אל תאמינו, הכיסוי הוא אחיד בביטוח זה.

– בקניית רכב משומש, יש לעשות מיד עם העברת הבעלות גם ביטוח חובה. אסור לנסוע ולו מטר אחד ללא ביטוח בתוקף.

– טופס ביטוח החובה או עותק שלו חייבים להימצא באוטו בכל זמן הנסיעה, אל תנהגו באוטו לפני שבדקתם שכל הניירות קיימים.

האם מחיר הפוליסה לביטוח חובה זהה בכל חברות הביטוח?

לא. תעריפי ביטוח חובה לרכב שונים מאוד בין חברות הביטוח השונות, ושונים עבור מבוטחים שונים באותה חברה. החל מאפריל 2001, בוטל התעריף האחיד שהיה נהוג בענף ביטוח החובה. מאותו המועד החלה תחרות בין חברות הביטוח בענף. כיום התעריפים נקבעים על ידי חברות הביטוח כל אחת לעצמה, ללא כל קשר עם חברות אחרות. התעריפים של מרבית החברות משכללים את מאפייני הרכב והנהג, כך שמבוטחים זהירים משלמים פחות ממבוטחים מסוכנים, מבוגרים פחות מצעירים, ונהג ותיק משלם פחות מנהג לדש. כמו כן, בדרך כלל נשים משלמות פחות מגברים. מטרת השימוש בפרמטרים אלה היא להעריך באופן מדויק יותר את איכות נהיגתם של המבוטחים, על מנת להתאים את פרמיית הביטוח לסיכון המבוטח בפועל.

יש לציין כי על אף ההבדלים בגובה הפרמיה, הכיסוי הביטוחי שמעניקה פוליסת ביטוח החובה הינו זהה.

מה יעשה מי שחברות הביטוח מסרבות לבטח אותו בביטוח רכב חובה?

​אם אתה לא מוצא חברת ביטוח אשר מוכנה לבטח אותך בביטוח חובה, אתה יכול לרכוש ביטוח חובה ב"פול" – התאגיד המנהל של המאגר לביטוח רכב חובה בע"מ. חשוב לציין שתעריפי הביטוח בפול גבוהים באופן ניכר ביחס לתעריפי הביטוח אצל חברות הביטוח הרגילות, ועל כן מומלץ תחילה לנסות לרכוש ביטוח בחברות הרגילות. בנוסף, תעריפי הביטוח עלו בכ-5% במהלך 2022. זאת, בגלל שינויים באופן ההתחשבנות מול קופות החולים וסיבות רבות נוספות.

מה קורה עם ביטוח רכב חשמלי?

רכבים חשמליים הם רכבים הרבה פחות מורכבים מבחינה מכאנית מהרכבים המבוססים על בזין. לכל, הביטוח עבור המכוניות הללו הוא זול יותר מהביטוח לרכב מוני בנזין. .

האם נהג שקנה רכב חדש יכול להשתמש בביטוח החובה של בעל הרכב הקודם, עד שירכוש ביטוח חובה חדש?

​שימוש ברכב ללא פוליסת ביטוח חובה בתוקף אסור על פי חוק. לפיכך, כל מי שרוכש רכב ומשתמש בו, צריך לדאוג שתהיה לו פוליסת ביטוח על שמו. אדם שרכש רכב ולא ערך ביטוח חובה אלא הסתמך על ביטוח החובה שהיה למוכר הרכב, עלול למצוא את עצמו ללא כיסוי ביטוחי.

במקרים חריגים, בעליו הקודמים של הרכב רשאי להתיר לנהג הקונה להשתמש בפוליסת הביטוח שלו, בכפוף להסכמתה של חברת הביטוח. בכל מקרה, על הקונה לדאוג לעדכן את חברת הביטוח בפרטיו ולקבל לידיו את תעודת ביטוח החובה מבעוד מועד.

את מי תובע אדם שנפגע בתאונת פגע וברח?

במקרה של אירוע מסוג "פגע וברח" הכתובת לתביעה היא קרנית. קרנית הוא תאגיד שהוקם כדי לפצות נפגע הזכאי לפיצוים מכוח חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975, ואין בידו לתבוע פיצויים מאת חברת ביטוח רגילה בשל אחת מהסיבות הבאות:

  1. הנהג האחראי לפיצויים אינו ידוע (למשל בתאונת "פגע וברח");
  2. לנהג אין ביטוח חובה לפי פקודת ביטוח רכב מנועי (סיכוני צד שלישי) או שהביטוח אינו מכסה את החבות הנדונה;
  3. חברת הביטוח נמצאת בתהליך פירוק או שמונה לה מנהל מורשה.

האם ניתן לבטל פוליסה לביטוח חובה? האם המבוטח זכאי לקבל החזר דמי הביטוח במקרה כזה?

​מבוטח יכול לבטל ביטוח חובה בכל עת. חברת ביטוח יכולה לבטל ביטוח חובה מנימוקים סבירים.

אם הביטול נעשה על ידי המבוטח עקב מכירת הרכב, גניבה של הרכב או יציאתו מכלל שימוש – סכום ההחזר שיקבל המבוטח יהיה יחסי לתקופה שלא נוצלה.

אם המבוטח מבטל את הביטוח בשל סיבה אחרת, סכום ההחזר שיקבל המבוטח יהיה נמוך יותר מהחלק היחסי לתקופה שלא נוצלה. לפירוט אופן החישוב ראה סעיף 15(ד) לפוליסה התקנית.

ביטוחי רשות:

ביטוח צד ג'

החוק איננו מחייב החזקת ביטוח צד ג', מכאן שכל אחד יכול לבחור אם לעשות את הביטוח או לא. מומלץ מאוד לעשות את הביטוח כי הוא מכסה פגיעה ברכוש של מי שהתנגשתם בו, ולא נעים לגלות כמה עולה לתקן מרצדס שסך הכול עיקמתם לה קצת את הכנף. ההבדלים המהותיים בין כיסויי חברות ביטוח רכב השונות הם סכום הכיסוי המקסימלי במקרה של תאונה וסכום ההשתתפות העצמית. אם הפרשי המחירים בין החברות והסוכנים השונים גדולים, זה הזמן לעמוד על המקח.

למה כדאי לשים לב בביטוח צד ג'?

– לסכום הכיסוי המקסימלי, תמיד יש סיכוי שתעשו טוטאל לוס לרכב יקר, וזה לא יהיה נעים.

– לסכום ההשתתפות העצמית, פרט לכסף שאתם עומדים להוציא במקרה של תאונה קשה, זה גם יגרום לכם להפעיל את הביטוח יותר בקלות עבור תאונות קלות.

– גם לרכב ישן כדאי לעשות את הביטוח הזה, מכיוון שהוא לא מכסה את הרכב שלכם אלא את הרכב שהזקתם לו במקרה של תאונה.

 ביטוח מקיף

ביטוח זה מכסה כל דבר, בכפוף לתנאי הפוליסה כמובן. הכיסוי הוא עבור פגיעות רכוש באוטו שלך, פגיעות משריפה, אסונות טבע, ונדליזם ושאר דברים רעים שיכולים לקרות לכל אחד. מומלץ לעשות את הביטוח הזה כל עוד מחיר הפוליסה לא מהווה חלק גדול מערך הרכב. כמה בדיוק? זה מאוד משתנה מאוטו לאוטו. ההפרשים בין המחירים הם מאוד גדולים וצריך להשקיע קצת עבודה כדי לחסוך סכום לא מבוטל של כסף כל שנה, ולזכור שמותר ואף צריך להתמקח גם על זה.

איך ניתן להוזיל?

ההבדלים בכיסויים השונים הם לעיתים גדולים מאוד ולכן יש לחשוב איזה כיסוי אתם צריכים ואיזה לא. למשל, אם אתם גרים בעיר ויש לכם שתי מכוניות, אולי אפשר להסתדר למשך תקופה עם רכב אחד ולוותר על הסעיף של רכב חלופי. אם יש לכם אוטו יחסית מודרני עם רדיו מובנה, ביטוח רדיו גם הוא לא יהיה רלוונטי. גם למקום התיקון יש משמעות ויש לבדוק שיש התחייבות של חברת הביטוח לתקן איפה שאתם רוצים עם חלקים מקוריים, כדי שלא יחייבו אתכם ללכת למוסך הסדר.

זכרו, יש לשים לב לכיסויים השונים שמוצעים לכם בכל חברה, כי הם משפיעים על מחיר הפוליסה.

מתי הביטוח המקיף אינו משתלם?

– ביטוח זה מכסה נזקים לאוטו ולרכוש שלכם במקרה של תאונה, לכן אם אתם מחזיקים אוטו ישן יש לבדוק את הכדאיות של עשיית ביטוח כזה.

– במקרים מסוימים גם ברכבים יקרים או מיוחדים סכום הביטוח נהיה לא כדאי, לכן יש לבדוק בשבע עיניים את מחיר הביטוח לפני שאתם מגשימים חלום וקונים מכונית ספורטיבית.

לקריאה נוספת:

ביטוח רכב – כל מה שצריך לדעת

איך להוזיל את הביטוח המקיף?