חדשות    

נתקעו באדום: יו"ר נת"ע האשים את הקורונה בעיכובים בפרויקט הרכבת הקלה בגוש דן

מעודכן ל-07/2020

פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה מתעכב כבר למעלה משנה, ולאחרונה דרשה החברה המבצעת תוספת כספית גדולה על מנת להשלימו בדיון בוועדת הכלכלה הציגו משרדי התחברה והאוצר עמדה סלחנית ונת"ע התעקשה כי ההתמהמהות והגדלת העלויות בלתי נמנעות יו"ר הוועדה סירב לקבל את ההסברים והורה: "זרזו הליכים"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, התכנסה לבקשת ח"כ מיקי לוי לישיבת מעקב אחר התקדמות פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן – על רקע העיכובים בקו האדום העומדים נכון לעכשיו על 13 חודשים והדרישות לתוספת תקציב גדולה. לבקשת ח"כ לוי עסקה הוועדה גם בפרסומים לפיהם דוח של חברת נת"ע חושף שורת מחדלים ודחייה בהשקת הקו האדום לשנת 2023. במהלך הדיון ערכה נת"ע לוועדה סקירה על הפרויקטים שהיא מבצעת ודיווחה על הדחייה הצפויה בפרויקט הקו האדום, שלפי דברי יו"ר נת"ע, רם בלינקוב, יחל לפעול לקראת סוף שנת 2022.

כמו כן, ח"כ מיקי לוי ביקש בהסברים על פרסומים לפיהם הקו האדום לא יפתח לפני תחילת 2023; נציג האוצר לא התייחס לעיכובים והיו"ר מרגי ביקש לקבל את הדוח הפנימי של נת"ע ואת דוחות הביקורת של משרד התחבורה.

ח"כ לוי אמר כי יזם את הדיון בעקבות הפרסום על הדוח הפנימי של החברה, וכן על רקע דיווחים על תקלות שגרמו לדחייה בהפעלת הקו האדום. על רקע הכוונה לקדם, בחוק ההסדרים, תיקוני חקקיה שיעניקו לנת"ע סמכויות רחבות, ביקש ח"כ לוי לקבל תמונה כללית על הפרויקטים שהחברה מקדמת. "זאת לא הכרזת מלחמה על נת"ע, אני רוצה להיות משוכנע שהפרויקט החשוב לכלכלה הישראלית אכן רץ קדימה", הסביר.

יו"ר נת"ע, רם בלינקוב, טען כי אחת הסיבות לעיכוב נעוצה במשבר הקורונה. הוא הסביר כי נת"ע מקימה שלושה קווי רכבת קלה בגוש דן ומתכננת מערכת מטרו, שנכון להיום עדיין לא ברור כיצד תיבנה. באשר לעיכוב הוא ציין כי הקו האדום אמור להתחיל לפעול בסוף 2022 ולהסיע 70 מיליון נוסעים. לדבריו, העיכוב נובע ממכרז שהחברה ביצעה מחדש, לאחר שבפעם הראשונה קיבלה הצעה כפולה מההערכות, וכן על רקע משבר הקורונה שבעקבותיו עובדים רבים שהיו בחופשה בסין לא יכלו לחזור. בלינקוב הוסיף כי כיום חסרים 300 עובדים סינים. באשר לדוח הפנימי של החברה, אמר בלינקוב, כי "זה לא דוח שירעיד את אמות הסיפים".

חברי הוועדה לא מיהרו להשתכנע מההסברים. כידוע בחודש דצמבר 2019 ערכו בנת"ע "יישור קו" מול כל קבלני הפרויקט, במחיר של לא פחות מ-600 מיליון שקל. כל הקבלנים ונת"ע ובראשה בלניקוב התחייבו אז לעמוד בזמנים ולהשתמש בתקציב האמור כדי להתגבר על עיכובים שונים. המכרז אליו התייחס בלניקוב התנהל שנים קודם לכן.

גם ההסבר של בלניקוב על הקורונה כגורם מעכב לא זכה להתקבל בקרב כל חברי הוועדה, שחלקם טענו שהכבישים שנותרו ריקים כמעט במשך שבועות הסגר טמנו בחובם דווקא הזדמנות נדירה להאיץ את מיזמי התשתית שהתנהלו מעל הקרקע בגוש דן – ובהם גם הקו האדום. כמו כן, גם אם כל פועלי נת"ע הסיניים לא עבדו במשך כל אותה תקופה שארכה חמישה חודשים, כיצד התארך העיכוב לשנה? גם התייחסות משרדי הממשלה לבעיות העלתה בעיקר שאלות.

מנכ"ל נת"ע, חיים גליק, הצהיר כי מדובר בפרויקטים בהיקף של 150 מיליארד שקל, והחזון של החברה הוא מתן פתרון איכותי שיהפוך את החזקת הרכב הפרטי ללא כדאית. המשנה למנכ"ל משרד התחבורה, קובי בליטשטיין התייחס לעיכוב ואמר: "המועדים נמצאים בדיון. המטרה שלנו לקצר את זמן ההפעלה, אנחנו רוצים להפעיל במועד הקרוב ביותר. כשנסכם את המועד הסופי נעדכן".

ח"כ יבגני סובה עדכן כי העלות של הקו האדום עומדת על כ-750 מיליון דולר לקילומטר, בעוד במוסקבה מרחיבים את המטרו בעלות של 120 מיליון דולר לקילומטר ומצליחים לפתוח 145 תחנות תוך 9 שנים. ח"כ עידן רול אמר בכעס כי יש פער עצום בין ההתחייבות להפעלה ב-2021 לעדכון, בקול ענות חלושה, על הפעלה ב-2022. הוא ביקש לדעת אם יש חברת בקרה ואמר כי הציבור זכאי לתשובות.

"מצפים להתייחסות רצינית"

נציג אגף החשב הכללי באוצר, איתי חגי, לא מצא לנכון להוסיף על הדברים שאמרו יו"ר נת"ע והמנכ"ל. יו"ר הוועדה מרגי תהה כיצד ייתכן שלחשב הכללי אין מה לומר בקשר לפרויקט כזה ענק עם עלויות ועיכובים. חגי השיב: "אנחנו מלווים את נת"ע, יש לה עבודה מורכבת ואנחנו מנסים לסייע. אנחנו מקיים שהקו האדום יופעל כמה שיותר מהר בעלות כמה שיותר נמוכה". ח"כ רול הגיב ואמר כי חגי "נשמע כמו ראש אגף בנת"ע ולא כמו נציג האוצר". היו"ר מרגי מתח אף הוא ביקורת על התשובה של חגי ואמר "הייתי מצפה להתייחסות יותר רצינית, אם נצטרך נזמן לדיונים הבאים את החשב הכללי כי הרמה הזו לא מקובלת עלי".

בלינקוב השיב לדברים שנאמרו בתואנה כי בישראל בונים מערכת חדשה, בעוד ברוסיה מוסיפים על מערכת קיימת, ויש לכך משמעות מבחינת עלויות. הוא הוסיף כי ישנם הבדלים נוספים בין ישראל לרוסיה, כמו שמירה על הסביבה, כוח של השלטון המקומי ועוד, שמובילים לעלויות נוספות. גליק הוסיף כי במקומות רבים בעולם ישנה תמונה דומה בפרויקטים דומים, וציין עיכובים גם באמסטרדם ובלונדון.

היו"ר מרגי סיכם ואמר כי ועדת הכלכלה רואה חשיבות רבה בפרויקט הרכבת הקלה, ומצרה על כל עיכוב בהפעלת הקיים. הוא הוסיף, כי "הוועדה קוראת לנת"ע ולמשרד התחבורה לעשות כל מה שאפשר לזרז תהליכים שיכולים להקל על התושבים והסוחרים. הוועדה מבקשת שממצאי דוח הביקורת הפנימית של נת"ע יועברו גם לעיונה, דורשת מנת"ע להביא לידיעת תושבי גוש דן את לוחות הזמנים לסיום הפרויקט ומבקשת ממשרד התחבורה להעביר אליה את דוחות חברת הבקרה שהמשרד מעסיק".

לאחר הדיון אמר ח"כ רול: "הממשלה נכשלה בפיקוח על הפרויקט. יש פער גדול בין התרועה הרמה והקמפיין שנת"ע עשו לאורך השנים לפיו הם עומדים בזמנים, לעומת אמירה כמעט אגבית בוועדה (על דחייה) בלי להציג סיבות. קורונה? עכשיו זו מילת קסם? איך כן עומדים בלוח הזמנים?!"

נקבע תוואי הקו הסגול של הרכבת הקלה בירושלים

עוד תקלה ברכבת הקלה: שרשרת ליקויים ותקלות צפויים ברכבת הקלה