הסערה סביב נושא מיזמי תמ"א 38 בקרבת תחנות המטרו בגוש דן התעוררה בעקבות המלצות הוולנת"ע (ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים) לעצור באופן גורף את היתרי הבנייה לתמ"א 38 בסביבת תחנות המטרו. אלא שאז החליטה המועצה הארצית לתכנון ובנייה שלא לקבל את ההמלצות אלא להעבירן לבחינה מחודשת. חשוב לציין כי הסוגיה עולה כאשר כל פרויקט המטרו עצמו תקוע ועדיין לא אושר בכנסת, וכי הצפי להפעלתו של המטרו עומד כעת על 3032, שזה, על פי ניסיון העבר עם פרויקטים בקנה מידה כזה, רק תאריך ראשוני ובהחלט לא סופי, בלשון המעטה.
מכל מקום, כעת מגיעה סאגת תמ"א 38 בקרבת המטרו אל סיומה, לאחר שהמועצה, בראשות יו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר, החליטה (8.11.22) על קביעת התנאים לקידום היתרים מכוח תמ"א 38 בתחום תוכנית המתאר הארצית למרחב מערכת המטרו במטרופולין תל אביב (תמ"א 70).
מטרת תמ"א 70 הינה להתוות את מדיניות התכנון והפיתוח סביב תחנות המטרו במטרופולין תל אביב תוך יישום עקרונות תכנון מוטה תחבורה ציבורית.
כזכור, מתוך הבנה כי המשך קידום היתרים נקודתיים מכוח תמ"א 38 במרחבי המטרו, עלול לסכל את מימוש פוטנציאל הבינוי, החליטה המועצה הארצית ב-2.8.22 כי נדרש לבצע בחינה מקיפה של מידת ההשפעה העלולה להיגרם מהמשך הוצאת היתרים במתחמי ההשפעה על ההתחדשות המרחבית הצפויה במתחמי המטרו.
בהמשך לדיון וקבלת מידע מהרשות להתחדשות עירונית, מחוזות מינהל התכנון והרשויות הרלוונטיות, החליטה היום המועצה הארצית על מתווה מדורג לקביעת מגבלות על היתרים מכוח תמ"א 38 או תוכניות לפי סעיף 23:
- בתחום מרחב הליבה במרחב המיידי (כ-50 עד 100 מטרים מהכניסות לתחנות המטרו) לתחנות המטרו – מיועד לעידוד פעילות עירונית אינטנסיבית בדגש על מרחב הולכי הרגל לא יינתנו היתרי בניה מכוח תמ"א 38.
- בתחום הטבעת הראשונה (כ-300 מ' מתחנות המטרו) – היתרים יינתנו רק לאחר אישור יו"ר ועדה מחוזית ומתכננ/ת מחוז לאחר שמהנדס הוועדה המקומית בחן כי אין בהיתר כדי לפגוע באפשרות לתכנון מתחמי בראיה כוללת בדגש על עוצמות בניה, וקישוריות.
- בתחום הטבעת השנייה (300 מ' ועד 800 מ' מתחנת המטרו) – לא יוטלו מגבלות.
בנוסף, קבעה המועצה הארצית כי מגבלות אלו לא יחולו על היתרים שהוחלט לאשרם עד למועד ההחלטה שהתקלה היום. וכן בקשות לחיזוק מבנה מפני רעידות שאינה כוללת תוספת בניה, הנגשה וכן על היתרים מכוח תכניות שתואמות במלואן לתמ"א 70.
בדרך הזו נוצר איזון בין הצורך להתחדשות כוללת ומועצת במרחב סובב תחנת המטרו לבין האפשרות להתחדשות מגרשית.
יו"ר המועצה הארצית ויו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר: "תמ"א 70 למרחב תחנות המטרו תוביל את התכנון האורבני במטרופולין תל אביב בעשורים הקרובים. בעקבות ההתייעצויות שנערכו בחודשים האחרונים, הצלחנו להגיע למנגנון ברור ויעיל אשר מבוסס על מודל "נושם" ודינאמי אשר מאפשר מחד את ההתחדשות בסביבת תחנות המטרו באופן מיטבי, ומאידך מתן פתרונות נקודתיים במקרה הצורך".
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "תמ"א 70 נותנת מענה לגידול האוכלוסייה המשמעותי הצפוי בעשורים הקרובים למטרופולין תל אביב, התוכנית בהובלת מינהל התכנון מייצרת את הקשר הישיר בין התחבורה הציבורית למרחב האורבני הסובב אותה, הדיון שנערך היום מקדם את פרויקט המטרו צעד נוסף קדימה".