זכויות לאוכלוסיות מיוחדות    

סיוע סיעודי – טיפול בבית לעומת טיפול במוסד

אדם מוגדר סיעודי אם הוא זקוק לסיוע בפעולות בסיסיות כמו לקום ולשכב, להתלבש ולהתפשט, להתרחץ, לאכול, להתנייד, ואף לקבל סיוע בעשיית צרכים. המצב הסיעודי יכול להיות פיזי, אך יכול לנבוע גם מירידה במצב הקוגניטיבי שמחייב השגחה, דוגמת אלצהיימר ודמנציה.

ההבדל הניכר בין שהוצ בבית למוסד הוא העלויות:  העלות החודשית הבסיסית לטיפול בחולה סיעודי שנמצא בבית עומדת על 7,000 שקל לחודש, ועלות טיפול בסיסית במוסד עומדת על 13 אלף שקל לחודש.

ברוב המקרים ההמלצה  היא לא לשנות את הסביבה המוכרת לנזקק, בביתו ובקהילתו. אך  לעתים יש נסיבות שונות שבהן כדאי למטופל לעבור למוסד או שהנסיבות לא מאפשרות טיפול בבית, למשל אדם בכיסא גלגלים שהבית לא נגיש לו. מגורים מרוחקים של הקרובים למטופל הסיעודי ועוד

כל עוד המטופל מסוגל להגיב ומצבו הקוגניטיבי תקין, זו צריכה להיות בחירה שלו. לרוב הבחירה היא להישאר בבית המוכר, לא לוותר על הפרטיות ועוד.

מה יותר זול

מבחינה כלכלית, עובד בבית, בעיקר עובד זר, זול משמעותית ממוסד. בשני המקריים יש סיוע של ביטוח לאומי –  כדי לקבל סיוע במוסד צריך להוכיח שהמטופל ובני משפחתו יתקשו לעמוד כלכלית בטיפול זה. וגם זה תלוי אם יש מיטה פנויה. עבור עובד זר אפשר לקבל גמלת סיעוד, להיעזר בביטוחי קופת החולים, ביטוחים משתלמים ועמותות.

יחס אישי

עובד בבית זמין ברוב שעות היום  והשבוע לצורכי המטופל, בעוד במוסד הצוות מתפרס על כמה מטופלים. יש גם יתרון לצוות, כך שאם יהיו הפרות התנהגות, משמעת ולא עלינו, התעללות, יש סיכוי  גבוה יותר לדיווח ולעדויות. גם עובד בבית מצריך  מציאת פתרונות לחופשות ולחגים ומחלות.

פיקוח

בתי אבות עובדים בהתאם לנהלים ולפיקוח של משרד הבריאות, בעוד עובד פרטי אינו  נמצא תחת פיקוח כזה. הדבר מחייב פיקוח והשגחה יתרה מצד המשפחה.

מצב בריאותי

במצב בריאותי או קוגניטיבי קשה מטפל אחד יתקשה לטפל  במטופל, לכן יש חלופה גדולה של עובדים, מה שמקשה מאוד על המשפחה.

מצב חברתי

בעוד רבים רוצים להישאר בקהילה, מבוגרים רבים חשים בודדים עם העובד לבדו. המוסד מספק פעילויות שונות ומבדרות וכן חברה מגוונת יותר למטופל עם בני גילו.

גמישות

ברבים מהמוסדות המטפלים יש שעות ביקור, כך שהמטופל לא גמיש בהחלטה כיצד לחלק את זמנו.

בכל מקרה, ההחלטה היא החלטה איניבדיואלית בהתאם למצב המטופל ובני משפחתו. אם אתם לא בטוחים אפשר להיוועץ עם עובד סוציאלי, עם גריאטור ועוד.

טיפול סיעודי להורינו: כך תבחרו חברה נכונה

עמית סיעודי לא הספיק למשוך את קרן הפנסיה – הקרן תשלם לילדיו את הסכום בבת אחת