חדשות    

סקירה יומית- האטה באינפלציה בארה"ב ועליית מחירי הסחורות

אמיר כהנוביץ' הכלכלן הראשי של אקסלנס

מהסקירה היומית של אמיר כהנוביץ, הכלכלן ראשי של בית ההשקעות אקסלנס, עולה כי נתוני האינפלציה שפורסמו אתמול בארה"ב הפתיעו למטה, כשמדד הליבה האט מקצב שנתי של 1.6% ל-1.4%. המדד האמריקאי משקף כמה תופעות מעניינות. אחת מהן היא שעליית מחירי הסחורות החקלאיות, שנמשכת כבר מעל חצי שנה, לא משתקפת במחירי המזון, כשאלה ירדו גם בינואר, ב-0.3%. בגדול, מחירי השירותים לוחצים ברובם להתמתנות האינפלציה, בניהם בולטים סעיפי הדיור והחינוך. מצד שני מושכים להאצת מחירים מחירי המוצרים הפיזים, כמו דלק וביגוד, שמושפעים מעליית מחירי הסחורות וההובלה. סביב מאי האינפלציה השנתית בארה"ב צפויה לעלות טכנית מעל 3%, בשל אפקט בסיס זמני ולהתפוגג ברובה עד סוף השנה, הפד כבר הודיע שיתעלם מהקפיצה הזאת.

עליית מחירי הסחורות ממשיכה לרכז עניין רב. הכלכלן מרקו קולאנוביץ, מ JPM, כתב אתמול שבמאה שנה האחרונות העולם חווה ארבעה "מחזורי על" במחירי סחורות והעריך שכעת אנחנו בפתחו של החמישי. המחזור האחרון החל להסברו בשנת 1996 והסתיים ב-2008, במשבר הכלכלי, והונע ע"י שלושה גורמים עיקריים: עלייתה של סין, היחלשות הדולר והכנסת סחורות לתיקים הפיננסים של הציבור. כעת להערכתו ישנם גורמים פוטנציאליים חדשים לאינפלציית סחורות:

  1. שנות ה-20 יהיו עשור ההתאוששות ממשבר הקורונה.
  2. מדיניות מוניטרית ופיסקלית מתמרצת במיוחד.
  3. מחזור חדש של היחלשות הדולר.
  4. אינפלציה גבוהה שתתבטא גם בסחורות.
  5. השלכות לא מכוונות של מדיניות סביבתית, שפוגעת בהשקעות הון בתחומי האנרגיה והייצור.

לעומת קולאנוביץ, יו"ר קרן המטבע, ג'ורג'יבה רואה דווקא סכנות לשנות ה-20 שעשויות להוביל ל"עשור אבוד" עם "דור אבוד". היא טענה בסוף השבוע האחרון כי בזמן שהמדינות המפותחות מטפלות בעצמן הן משאירות מאחור לא מעט מדינות חלשות. לפי נתוני הקרן מדינות מפותחות הגדילו את ההוצאה הציבורית בשנה החולפת בשיעור של 24% מהתמ"ג בעוד מדינות מתפתחות 6% ועניות רק 2%. מדינות חלשות לא מצליחות לחסן את האוכלוסיה ובאפריקה רק ד.אפריקה ומרוקו התחילו בכלל לחסן. בנוסף, מדינות עניות לא השתתפו בחגיגת הטכנולוגיה ולא במהפכה הירוקה. לטענתה אם שנת 2020 היתה שנת סגר עולמי אז שנת 2021 היא שנת ההתנתקות שההשלכות שלה עשויות להגיע בהמשך בדמות חוסר יציבות בכלכלה העולמית ותסיסה חברתית.

סקירת נפט שבועית- לאור עמידה במכסות הנפט לא צפוי לעבור את 60 הדולר לחבית

סקירת שווקים שבועית- המשקיעים ממתינים לפרסום תוכנית ההנפקות האג"ח בארה"ב