חדשות    

סקירת הנפט השבועית- פעולות הממשל החדש בארה"ב עלולות להעלות את מחיר הנפט בטווח הארוך

FREEPIK

בסקירת הנפט והגז השבועית מתייחס הכלכלן הראשי של לאומי, ד"ר גיל בפמן, להקפאת החכרת שדות הגז בארה"ב ואומר כי: "הקפאת החכרת שדות גז טבעי על שטחים ציבוריים על ידי הממשל החדש בארה"ב, במידה ותישאר, עלולה לסכן את היקף תפוקת הגז בארה"ב. נציין כי ההשפעה צפויה להיות ארוכת טווח, כאשר ההשפעה לטווח הקצר ככל הנראה תהיה זניחה מאחר ויצרני האנרגיה התכוננו לכניסתו של ביידן לנשיאות ארה"ב ועוד בממשל הקודם הם צברו היתרים על מנת שיוכלו לקדוח בשדות נפט וגז טבעי במהלך השנתיים הקרובות. אולם, תתכן ירידה מסוימת והדרגתית בתפוקת הגז הטבעי במהלך תקופה זו, בשל התיישנות שתהיה בחלק מקידוחי הגז הטבעי אשר תפחית את תפוקת הגז הטבעי מהקידוחים הקיימים."

 במבט קדימה על שוק הנפט צופה בפמן כי "הקיצוץ מרצון של תפוקת הנפט של ערב הסעודית צפוי להגדיל את הגירעון בשוק הנפט ברביע הראשון של השנה ולהפחית אף את מלאי הנפט הגלובלי. במידה וערב הסעודית ושאר חברי OPEC+ יצייתו למכסות, הפורמליות והוולונטריות, הדבר יאפשר רמת היצע שתתמוך ברמת המחירים הנוכחית. בפרט, לאור המדיניות של הממשל החדש בארה"ב אשר צפוי לפעול כנגד הרחבת פעילות הפקת הנפט והולכתו במהלך השנים 2021-2022. בנסיבות כאלו, ובהיעדר תנודות של ממש בשערו של הדולר, אזי מחירי הנפט עשויים לעלות עוד לכ-55 דולרים לחבית ברנט (מעט מעל לרמה הנוכחית).

"במידה ומהלך ההתחסנות יתברר כיעיל ובטוח, תוך אישור של חיסונים מיצרנים נוספים, עם יעילות כנגד מוטציות שונות של הנגיף זה יצור תמיכה נוספת לרמת מחירים גבוהה מ-55 דולר לחבית ברנט (מעל לרמה הנוכחית). אולם, הידוק המגבלות במספר רב של מדינות יחד עם הסגרים האזוריים בסין וההנחיה להימנע מנסיעות במהלך החג בסין, עדיין עלולים להכביד על המחיר בשבועות הקרובים.

"נראה שהשוק כבר מתמחר במידה רבה מאוד גירעון עתידי העשוי להיווצר בשוק. ההתקדמות לקראת שיווק גלובלי מגוון של חיסונים, שניתן לשנע בקלות, ולהביא למדינות העולם המתפתח במחיר נמוך, מהווה איתות חשוב לגבי פוטנציאל עליית הביקוש לנפט גולמי בהמשך, מה שגלום כבר כיום במידת אופטימיות גבוהה מאוד "בקונצנזוס" מחירי הנפט."

 עוד מציין בפמן כי "מחיר הנפט הדרוש לרוסיה על מנת שתשמור על איזון תקציבי בשנת 2020 (BREAKEVEN) עלה ליותר מ-80 דולרים לחבית, שיא של שבע שנים. נתון זה מחושב ללא הכנסות ממכירת מניות שהתבצעה על ידי הבנק המרכזי של רוסיה שהעניקה הכנסה חד פעמית לממשלה. עליית מחיר ה-BREAKEVEN משקפת את עליית ההוצאה הציבורית של רוסיה על רקע ההתמודדות עם התפשטות הנגיף במדינה וההשפעות הכלכליות השליליות על צד הכנסות המדינה ממיסים. כמו כן, במהלך השנה החולפת נרשמה ירידה בתפוקת הנפט של רוסיה, ומדובר בשילוב גורמים שהביא לכך שרוסיה זקוקה למחיר נפט גבוה מזה הקיים כיום בשווקים.

"נזכיר שבסוף שנת 2020 רוסיה הצהירה כי היא מעוניינת במחיר נפט של סביב 50 דולרים לחבית. לצד זאת, רוסיה מתכננת לקצץ את יצוא הנפט שלה מהנמלים המערביים שלה בחודש פברואר, במטרה לספק יותר נפט לבתי הזיקוק המקומיים במדינה בהם מחירי הנפט הגיעו לרמה הגבוהה ביותר במונחי רובל רוסי מאז שנת 2008. בנוסף, חברות הנפט הרוסיות מתכננות להעלות את שיעור הפעילות של בתי הזיקוק המקומיים במטרה להבטיח את אספקת הדלק לשוק הרוסי ובפגישה עם סגן ראש ממשלת רוסיה סוכם כי החברות יגדילו את מלאי הדלק ברוסיה ל-1.6-1.7 מיליון טון עד ל-1 במאי, לעומת הרמה הנוכחית של 1.2 מיליון טון."

 דבר מעניין נוסף שמוזכר בסקיה הוא כי "איראן החלה להגביר את יצור הנפט שלה והיא מצפה שבמהלך החודשיים הקרובים תפוקת הנפט תגיע לרמה של לפני הטלת הסנקציות האמריקאיות עליה. אולם במקביל, ארה"ב הוציאה צו לתפיסת כ-2 מיליון חביות נפט שהיא מעריכה שהן של איראן, במטרה לחסום את יצוא האנרגיה האיראנית ושתי מיכליות נפט איראניות נתפסו לאחרונה על ידי אינדונזיה. הנתונים הרשמיים בסין מצביעים על כך שהיא הגבירה את יבוא הנפט האיראני בחודש דצמבר 2020 לרמה כמעט כפולה מזו שהייתה בחודשים אוקטובר ונובמבר 2020, לאחר כניסתו של ביידן לנשיאות ארה"ב."

מחיר הדלק יתייקר בחצות ב-21 אגורות

סקירת הנפט השבועית: הנשיא החדש ביידן בעד איכות הסביבה ועוצר את צינור הנפט לקנדה

סקירת הנפט השבועית: עליית מחיר הגז הטבעי יכולה לתמוך בעלייה בביקוש לנפט