חדשות    

סקירת הנפט השבועית: הנשיא החדש ביידן בעד איכות הסביבה ועוצר את צינור הנפט לקנדה

FREEPIK

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מתייחס בסקירות הנפט השבועית לצעדים הראשונים של הנשיא ביידן ולהשפעתם על שוק הנפט:

"הנשיא ביידן ביטל את האישור שניתן למיזם שלב ארבע (XL) של צינור הולכת הנפט Keystone שזכה לתמיכת ממשל טראמפ כחלק מפרויקט חוצה הגבולות להרחבת סקטור האנרגיה של צפון אמריקה. מדובר שינוי ושיפור של תוואי הרשת הקיימת והרחבת כושר ההולכה של הרשת, באופן שהיה צפוי להוביל עד כ-830,000 חביות ביום מ-Alberta בקנדה ל-Nebraska בארה"ב. ביטול שלב זה של הרחבת ושינוי תוואי הצינור מהווה גורם מרסן לצמיחת שוק האנרגיה בצפון אמריקה (קנדה וארה"ב). כבר ביום הנשיאות הראושן (21-ינואר), הנשיא ביידן חתם על הצו הנשיאותי שביטל את ההיתר שניתן לשלב הרביעי של צינור הנפט המדובר. המהלך משקף את שאיפתו של הנשיא לממש את הבטחתו לעצור את התרחבות סקטור האנרגיה של ארה"ב כחלק ממהלך כולל של שמירה על איכות הסביבה. עוד בנושא איכות הסביבה ומניעת שינויים אקלימיים, הנשיא ביידן צירף מחדש את ארה"ב להסכם פריז לשמירה על האקלים הגלובלי והקפיא את הסכמי החכירה לחיפוש נפט בשמורת הטבע הלאומית הארקטית אשר טראמפ אישר בסוף כהונתו. הנשיא ביידן צפוי להשעות את חכירת שדות הנפט והגז המצויות על אדמות פדרליות ומהוות כ-10% מאספקת הנפט של ארה"ב. זאת, לצד השעיית הסכמי חכירה אחרים של כריית פחם. צעדים אלו של הנשיא, עם כניסתו לתפקיד, עשויים לתרום להידוק ההיצע בשוק הנפט הגלובלי בשנים 2021-2022.

 בפמן מתייחס גם לסימנים של התפרצות מחודשת של נגיף הקורונה בחלקים מסין ולהשפעתם על הביקוש לנפט: "התפרצות מחודשת של נגיף הקורונה בסין הביאה להטלת סגרים באזורי התפרצות ולקריאה להימנע מנסיעות במהלך חג ראש השנה הסיני הקרב ולעידוד האנשים להישאר בביתם במהלך החג, מה שמעלה את החשש כי הביקוש לדלקים בסין יפגע בטווח הזמן הקצר. חברת הרכבות של סין הפחיתה את האומדן למספר הנוסעים בתקופת החגים מ-407 מיליון ל-296 מיליון איש. זאת, על רקע המספר הנמוך של הזמנות כרטיסי רכבת. מדובר בירידה משמעותית במספר הנוסעים, אך הוא עדיין גבוה יותר מאשר מספר הנוסעים בחג בשנת 2020 בו חל סגר הדוק במספר רב של אזורים בסין. ההתפשטות החוזרת של הנגיף החלה לתת את אותותיה ולראשונה מאז חודש אוקטובר 2020 עומסי התנועה בשנגחאי ובבייג'ינג בשעות הבוקר של תחילת השבוע שעבר היו נמוכים מהרמה שהייתה בשנת 2019, מה שמצביע על הצפי לירידה בביקושים המקומיים לדלק המשמש לתחבורה בטווח הזמן הקרוב.

 להערכתו, בטווח הבינוני "הקיצוץ מרצון של תפוקת הנפט של ערב הסעודית צפוי להגדיל את הגירעון בשוק הנפט ברביע הראשון של השנה ולהפחית אף את מלאי הנפט הגלובלי. במידה וערב הסעודית ושאר חברי OPEC+ יצייתו למכסות, הפורמליות והוולונטריות, הדבר יאפשר רמת היצע שתתמוך ברמת המחירים הנוכחית. בפרט, לאור המדיניות של הממשל החדש בארה"ב אשר צפוי להדק עוד יותר את שוק הנפט במהלך השנים 2021-2022. בנסיבות כאלו, ובמידה והדולר ימשיך להיחלש בעולם, אזי מחירי הנפט עשויים לעלות עוד אל מעבר ל-55 דולרים לחבית ברנט (הרמה הנוכחית). במידה ומהלך ההתחסנות יתברר כיעיל ובטוח ויהיה שיתוף פעולה רחב בקרב האוכלוסייה, זה יצור תמיכה נוספת לרמת מחירים גבוהה יותר מאשר כ-55 דולר לחבית ברנט (הרמה הנוכחית). אולם, הידוק המגבלות במספר רב של מדינות יחד עם הסגרים האזוריים בסין וההנחיה להימנע מנסיעות במהלך החג בסין, עלולים להכביד על המחיר בשבועות הקרובים.

לדבריו, "נראה שהשוק כבר מתמחר במידה רבה מאוד גירעון עתידי העשוי להיווצר בשוק. ההתקדמות לקראת שיווק גלובלי מגוון של חיסונים, שניתן לשנע בקלות, ולהביא למדינות העולם המתפתח במחיר נמוך, מהווה איתות חשוב לגבי פוטנציאל עליית הביקוש לנפט גולמי בהמשך, מה שגלום כבר כיום במידת אופטימיות גבוהה מאוד "בקונצנזוס" מחירי הנפט".

סקירת הנפט השבועית: עליית מחיר הגז הטבעי יכולה לתמוך בעלייה בביקוש לנפט

סקירת הנפט השבועית: הדולר החלש יתמוך במחיר הנפט הנוכחי