חדשות    

סקירת הנפט השבועית: הדולר החלש יתמוך במחיר הנפט הנוכחי

FREEPIK

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, מתייחס בסקירת הנפט השבועית לעליית מחיר הנפט במהלך השבוע החולף: "עליית מחיר הנפט לרמה הגבוהה ביותר בעשרת החודשים האחרונים התרחשה בשל הצפי להגדלת הגירעון בשוק ברביע הראשון של השנה לאחר החלטת OPEC+ בשבוע שעבר ועל רקע היחלשות הדולר בעולם."

במהלך השבוע החולף, מחיר הנפט מסוג BRENT עלה מכ-51.17 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-1/1/2021 לכ-55.88 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-8/1/2021 ומחיר חבית מסוג WTI עלה מכ-48.52 דולרים לחבית בסוף המסחר ב-1/1/2021 לכ-52.24 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-8/1/2021. עליית מחיר הנפט לרמה הגבוהה ביותר בעשרת החודשים האחרונים התרחשה בשל הצפי להגדלת הגירעון בשוק ברביע הראשון של השנה לאחר החלטת OPEC+ בשבוע שעבר ועל רקע היחלשות הדולר בעולם.

בפמן מציין כי "בפגישת OPEC+ ב-4 בינואר הקבוצה הסכימה להקל את מכסות הייצור של רוסיה ושל קזחסטן בחודשים פברואר-מרץ 2021 והם מורשים להעלות יחד עם תפוקת הנפט ב-75,000 חביות ביום, אך המכסות של שאר חברי הקבוצה נותרו ללא שינוי. ערב הסעודית התחייבה להפחית מרצונה את תפוקת את הנפט בכמיליון חביות ביום לרמה של 8.12 מיליון חביות ביום, קיצוץ של כ-12% מתפוקת הנפט שלה, בחודשים פברואר-מרץ, מה שיקזז יותר מאשר את עליית התפוקה שאושרה לרוסיה ולקזחסטן. כתוצאה מכך, היצע הנפט ברביע הראשון של שנת 2021 צפוי להיות נמוך מהצפי שהיה לאחר פגישת OPEC+ בחודש דצמבר 2020. שר האנרגיה של ערב הסעודית נימק החלטה זו בכך שהביקוש בטווח הקצר נותר שברירי על רקע הידוק המגבלות ברחבי העולם במטרה להכיל את התפשטות נגיף הקורונה, אך הוא הוסיף כי בחודש אפריל תפוקת הנפט של ערב הסעודית תעלה ותחזור לרמה המותרת על פי מכסות הייצור. הפגישה הבאה של הקבוצה מתוכננת לחודש מרץ, במקום חודש פברואר, ובה חברי הקבוצה יבחנו את מצב השוק ויחליטו לגבי המכסות של חודש אפריל." עוד הוא הוסיף כי "תעשיית פצלי השמן בארה"ב צפויה להיות אחת הנהנות המרכזיות מקיזוז זה בייצור הנפט של ערב הסעודית ומעליית מחיר הנפט הצפויה". בפמן מסביר כי "ערב הסעודית לא הובילה קיצוץ עמוק בקרב כלל חברי OPEC+ בשל התנגדות חלק מחברי הקבוצה ובשל החשש לעידוד הייצור של תעשיית פצלי השמן בארה"ב המתחרה בהן. לאחר החלטה זו, ערב הסעודית העלתה את מחירי הנפט אשר יסופק ללקוחותיה באסיה ובארה"ב בחודש פברואר, על רקע עליית מחירי הנפט ובעקבותיה עיראק גם כן הגדילה את המחיר לנפט שיסופק ללקוחותיה באסיה."

בצד הביקוש הגלובלי, "מזכיר OPEC אמר כי הקבוצה צופה שהביקוש יעלה במהלך השנה ב-5.9 מיליון חביות ביום בהשוואה לשנת 2020 לרמה של 95.9 מיליון חביות ביום. כאשר, עיקר העלייה צפויה להיות בקרב המדינות שאינן חברות OECD בהן הביקוש צפוי לעלות ב-3.3 מיליון חביות ביום." כמו כן, "הביקוש הגובר לאנרגיה בסין לחימום בשל עונת החורף הקרה מהרגיל הוביל למחסור בחשמל במספר אזורים בסין ובחלקם אף החלו לקצוב את כמות החשמל ללקוחות תעשייתיים ומסחריים על מנת לוודא שיש מספיק חשמל לחימום הבתים במהלך החורף. כתוצאה מכך, המפעלים הגבירו את השימוש בגנרטורים, מה שהביא לעליית הביקוש לסולר ומחיר הסולר עלה לרמה הגבוהה ביותר מאז חודש אפריל 2020."

במבט קדימה מציין בפמן כי "החלטת OPEC+ יחד עם הקיצוץ מרצון בתפוקת הנפט של ערב הסעודית מעלים את הסיכוי כי שוק הנפט יהיה גירעוני בשנת 2021, מה שתומך בעליית מחיר הנפט אל מעבר ל-55 דולרים לחבית וייתכן שאף ל-60 דולרים לחבית במידה ונתוני הציות למגבלות יהיו חיוביים והחיסון יתברר כיעיל ובטוח גם מפני המוטציות של הנגיף. כמו כן, ככל שהדולר יישאר חלש יחסית, ולא ישוב ויתחזק, הדבר יתמוך ברמה הנוכחית של מחירי הנפט ויתכן שאף מעבר לכך."

הנפט לאן? כנראה שהחיסון לא יופץ מספיק מהר בעולם ולכן הדרישה לנפט לא תחזור לשיא

סקירת נפט שבועית: אם החיסון עמיד גם בפני המוטציות החדשות- הנפט יגיע בקרוב ל-55 דולר לחבית

הדלק יתייקר בינואר 2021 ב-8 אגורות