חדשות    

סקר מגמות בעסקים: ענף הקמעונאות מרוויח, מאזן מדאיג במלונאות

מעודכן ל-07/2020

נתוני הלמ"ס משקפים התאוששות בענפי התעשייה והבינוי, אך המנהלים הביעו חוסר ודאות לגבי העתיד, לצד ירידה בציפיות להיקף הייצור •

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) פרסמה את תוצאות סקר מגמות העסקים שנערך בחודש יוני – ובו השיבו מנהלי החברות לשאלות על החודש הקודם (מאי) על מצבם הכלכלי בהווה (יוני) ועל ציפיותיהם לחודש יולי. הענפים שהשתתפו בסקר הם: תעשייה, בינוי, קמעונאות, שירותים ומלונאות. מהסקר הנוכחי עולה שרובם דיווחו על שיפור בחודש יוני.

ענף התעשייה – עלייה במאזן הנטו, ירידה בציפיות לעתיד

בשאלה על מצבה הכלכלי של החברה ביוני, בהתאם לכך שהמשק היה בתהליכי חזרה לשגרה במהלך רובו של החודש, דיווחו המנהלים כי מאזן הנטו ממשיך לעלות, ועומד על 7.6 – עלייה משמעותית לעומת 3.6 במאי. בלמ"ס מציינים כי ישנו ישנם הבדלים משמעותיים בין הטכנולוגיות השונות, אך רובן כבר נמצאו במאזן חיובי בחודש יוני –  למעט התעשייה המסורתית הנמצאת עדיין במאזן שלילי, אך גם בה חל שיפור בהשוואה לחודשים הקודמים.

ומה בנוגע לתחזיות לעתיד? בלמ"ס מציינים כי "במאי היו ציפיות להמשך הסרת מגבלות ולמצב טוב יותר, אך נראה שבחודש יוני המנהלים כבר לא בטוחים לגבי המצב העתידי, עם ירידה בציפיות להיקף הייצור". עם זאת, הם מוסיפים כי "בציפיות להיקף התעסוקה חל שיפור, אם כי המאזן עדיין שלילי".

בינוי – שיפור לעומת מאי, תחזית שלילית ליולי

גם בענף הבינוי דיווחו המנהלים על שיפור בחודש יוני. עם זאת, הציפיות של המנהלים בענף בחודש יולי שליליות ומראות על ירידה לעומת ציפיות המנהלים שנאספו בחודש מאי (בפעילות השוטפת). בלמ"ס מניחים כי חוסר הוודאות והגידול במספר הנדבקים משפיע באופן ניכר על הציפיות.

ענף הקמעונאות – המרוויחים העיקריים

לפי הסקר, המרוויח העיקרי מהמשבר עד כה הוא ענף הקמעונאות. "ענף המסחר הקמעוני מתבסס ברובו המוחלט על השוק המקומי ולכן לסגירת הגבולות יש השפעה חיובית על היקף הפעילות בו", נכתב בהודעת הלמ"ס. למרות זאת, הם מציינים כי המשבר הכלכלי וההגבלות השונות עשויות להשפיע באופן שלילי על הביקוש למוצריו. מרבית המנהלים צופים שבחודש יולי יהיה גידול במכירות לעומת חודש יוני. עם זאת, מציינים בלמ"ס, אפשר להבחין שמאזן הציפיות למכירות נמוך יותר ממאזן זה בחודש קודם.

מלונאות – מאזן שלילי ביותר

בענף המלונאות התמונה הרבה פחות חיובית. "מאזן מצב החברה בהווה ממשיך להיות שלילי מאוד, עם זאת חל שיפור במאזן זה לעומת החודש הקודם", מציינים בלמ"ס. המנהלים בענף נשאלו על ציפיותיהם לחודש יולי לעומת התקופה המקבילה בשנת 2019. ציפיות אלו מראות על מאזן שלילי

ירידה במכירות העסקים בינואר לעומת דצמבר