חדשות    

סקירת הפועלים: עקומי התשואות בעולם הולאמו

מעודכן ל-07/2020

בעקבות התחלואה המואצת  – רמת הפעילות הכלכלית במשק כעת נמוכה בלפחות עשרה אחוזים מזו של תחילת השנה

כלכלני בנק  הפועלים מתייחסים בסקירתם השבועית לעלייה בשיעור חולי הקורונה המאומתים, שמספרם כעת גבוה מכפי שהיה בחודשים מרץ-אפריל. על פי ההערכה, העלייה בתחלואה פגעה ברמת הפעילות הכלכלית במשק – שנמוכה כעת בעשרה אחוזים לפחות מזו של תחילת השנה.

על פי הסקירה, ניכרת ירידה של 8% בהוצאות בכרטיסי אשראי בשבועיים האחרונים של חודש יוני, בהשוואה לנתונים מראשית השנה. גם היעדר התיירות הנכנסת גורעת כ-1.5% מהתוצר, וכמו כן, חלה ירידה חדה בייצוא התעשייתי. הפגיעה במשק מתרחבת גם לענפים שלכאורה לא הושפעו מהמגבלות: ענף ההיי-טק לדוגמה נפגע בשל הירידה בהשקעות בציוד ותוכנה, וכתוצאה מכך חברות בענפי ההיי-טק והפיננסים מצמצמות את מספר העובדים. על פי התחזיות, בשל ההתפרצות המחודשת והזינוק במספר הנדבקים – הפגיעה בצמיחת המשק בישראל צפויה להיות דומה לזו של מדינות אירופה וארצות הברית, והתוצר צפוי להתכווץ השנה ב-6% ומעלה.

העובדים חוזרים מהחל"ת – השכר הממוצע יירד

בחודש אפריל דווחה עלייה של 14% בגובה השכר הממוצע במשק, מכיוון שעובדים רבים שהרוויחו שכר נמוך נשלחו לחל"ת. כעת התמונה צפויה להתהפך עם חזרתם של חלק מהעובדים מחל"ת. להערכת כלכלני בנק הפועלים, בשנה הקרובה נראה ירידה בשכר, כתוצאה מקיצוצי הטבות במגזר הציבורי והתייעלות במגזר העסקי.

העבודה מהבית מקטינה חלק מהוצאות שכר הברוטו, הכוללים סעיפים כמו נסיעות, אש“ל ושעות נוספות. בכירים באוצר מדגישים את הצורך לקצץ בשנה הקרובה 15 מיליארד שקל בתקציב, והוצעו צעדים כמו הפחתת הטבות במגזר הציבורי ופנסיות תקציביות. ניסיון העבר מלמד כי במשבר האחרון שבו המשק היה במיתון, בשנים 2003-2002, הממשלה הצליחה להביא לקיצוץ חד בתקציב והשכר במגזר הציבורי ירד אז בשיעור נומינלי של 3.1%. הגירעון התקציבי השנה צפוי להיות גבוה בהרבה מזה של שנת 2003 (13% לעומת 5.6%), אולם החוב הממשלתי נמוך יותר, ושירות החוב זול בהרבה מאשר בשנת 2003.

נכון לעכשיו, תחזית האינפלציה לשנה קדימה נותרה בשיעור של 0.7%. אולם חוסר הוודאות סביב התחזית גבוהה – לא כל השירותים נמדדים וגם שיטות הדגימה הותאמו לקורונה. שיעור האבטלה צפוי להישאר דו-ספרתי עד סוף השנה, ולהשפיע בעיקר על מחירי השירותים. להערכת כלכלני הפועלים, מחירי שכר-הדירה הם הרגישים ביותר לירידה בהכנסות משקי הבית, והם צפויים לרדת. מנגד, הגבלות הקורונה צפויות להביא לעליה במחירי המלונות לדוגמה. האינפלציה בשנה הקרובה עשויה להיות מושפעת גם ממדיניות מסים שתאמץ הממשלה.

בעולם: הבנקים מנסים לשלוט בעקומי התשואות

הפתיחה המחודשת של הכלכלה, שהחלה במרבית המדינות בעולם בחודש מאי, הביאה לעלייה בפעילות הכלכלית והחזירה עובדים רבים לשוק העבודה, אך במקביל חלה במדינות רבות, בהן ארצות הברית וישראל, עלייה חדה במספר הנדבקים. נתוני המקרו החיוביים יחסית והאופטימיות לגבי מציאת חיסון נגד הקורונה גברו על החשש מגל שני של הדבקות והובילו לעליות במרבית מדדי המניות בעולם. מדד מנהלי הרכש הגלובלי של ענפי התעשייה עלה בחודש יוני לרמה של 47.8 נקודות לעומת 42.4 נקודות במאי.

מדדי המניות העיקריים בארצות הברית ובאירופה עלו בשיעור ממוצע של כ-3.0%. וגם במחירי הנפט נרשמו בשבוע האחרון עליות של כ-4%. מחיר חבית נפט מסוג ברנט הגיע ל-42.8 דולר, לעומת 19.3 דולר בשפל באפריל.

הבנקים המרכזיים מנסים לשלוט בעקומי התשואות, גם אם לא באופן פורמלי. פרוטוקול החלטת הריבית של הפד חשף את הדיונים בנושא כלי המדיניות של הפד, הכוללים רכישות אג"ח, הכוונת מדיניות (forward guidance), ושליטה בעקום התשואות(YCC) . יפן ואוסטרליה בחרו לקבוע יעדים לעקום התשואות – ביפן המדיניות מכוונת לתשואת עשר שנים אפסית, ובאוסטרליה תשואה של 0.25% לטווח של שלוש שנים. הפד בחר בשלב זה לא להציב יעד רשמי לתשואות, בין השאר מחשש שבתרחישים מסוימים זה יאלץ אותו לרכוש אג"ח בהיקפים גדולים מאוד.

המדיניות של בנק ישראל לטיפול במשבר דומה לזו של הפד, כלומר שימוש בהכוונה מוניטרית ורכישות אג"ח ממשלתיות, על מנת לשמור על עקום תשואות שטוח, בלי להתחייב ליעד ספציפי. ההערכה היא כי מדיניות זו צפויה להימשך, ורכישות האג"ח הממשלתיות יעלו מעבר לרמה של 50 מיליארד שקל שעליהן כבר הוכרז.

פעילים: אם המשבר יימשך החל"ת תיגמר כאבטלה, אבל…יש מקום לאופטימיות זהירה

כלכלני הפועלים: עלייה במספר המקרים המאומתים, מגמת השיפור במשק נבלמת