חדשות    

אושר בוועדת השרים: חוק שכר שווה לעובדת ולעובד

קרדיט pixabay
מעודכן ל-07/2020

מטרת הצעת החוק היא איסוף מידע ודיווח מצד מעסיקים באשר לפערי השכר בארגונם – לצורך יצירת מנגנון של שיפור והשוואת תנאי השכר בין נשים לגברים בעבודה

 

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה לקריאה טרומית הצעת חוק שכר שווה לעובדת ולעובד (תיקון – חובת פרסום דוח שנתי, התש"ף 2020) – במטרה לקדם את השוואת תנאי השכר של נשים וגברים בישראל.

הצעת החוק שאותה הגישה ח"כ אתי עטיה (ליכוד) מעגנת חובה של מעסיקים באיסוף מידע ודיווח על פערי השכר הקיימים בארגון. על פי הצעת החוק, מעסיקים גדולים, המעסיקים מעל 100 עובדים, יהיו מחויבים לפרסם מדי שנה דו"ח המפרט את הבדלי השכר בארגון בין גברים ונשים, בהתאם להוראות שייקבעו בתקנות. מטרת החוק: לייצר מנגנון של שיפור והשוואת תנאי השכר בין נשים לגברים בעבודה. פרסום המידע לציבור יאפשר פיקוח על מעסיקים שייפרו את השוואת השכר, כאשר הן לקוחות פוטנציאליים והן עובדים פוטנציאליים יהיו חשופים למידע בדבר פערי השכר.

הצעת החוק נוסחה בידי מערך הייעוץ והסיוע המשפטי של ויצו וביוזמת הארגון.

בדברי ההסבר להצעת החוק טוענת ח"כ עטיה כי העלות התקציבית של הצעת החוק אינה גדולה, כיוון שהצעת החוק הוגבלה למעסיקים גדולים, אשר ממילא מנפיקים דו"חות שכר שנתיים מדי שנה, המידע מצוי בידם. חובתו של המעסיק להוסיף התייחסות למגדר, אינה מכבידה ואינה דורשת השקעת משאבים משמעותיים לצורך יישומה.

יצוין כי כיום עובדת הדורשת להשוות את שכרה לשאר העובדים, חייבת לפנות אל המעסיק בדרישה לקבלת נתוני שכר העובדים האחרים בארגון, ולאחר קבלתם להגיש תביעה לבית הדין לעבודה כנגד מעסיקה הנוכחי כדי להביא להשוואת תנאי שכרה, לזה של עמיתיה.

ח"כ עטיה הסבירה: "לנשים בישראל יש זכות לקבל שכר שוויוני ולא להיכנע לאפליה על רקע מגדרי. אין לי ספק כי השקיפות בפרסום גובה שכר העובדים, על פי מגדר בדוחות השכר, תאלץ את הארגונים להשוות את תנאי השכר של הנשים לגברים ולשים קץ לאפליה הקשה".

יו"ר ויצו ישראל, אורה כורזים, אמרה בעקבות אישור החקיקה: "זוהי אבן דרך מרכזית במאבק הצודק לצמצום הפערים המגדריים בשוק העבודה ולקידום שוויון בכל תחומי החיים. פערי השכר בין גברים ונשים עומדים כיום על כ-32%, וזאת על אף שקיים חוק המחייב שוויון בשכר. כיום מטיל החוק את האחריות לתיקון המצב על הנשים המופלות, דבר המקבע את אי השוויון החמור ואף אינו אפקטיבי, היות שבפועל נשים נמנעות ממימוש זכותן לדרוש השוואת שכר, מחשש לאבד את מקום עבודתן. העברת האחריות אל המעסיקים תשפר את המצב הקיים ותתקן את אי השוויון העמוק".

עובדים בהייטק מול עובדות בהייטק – פערי השכר? תחומי האחריות? ולמה יש פחות נשים בהייטק?

יום האישה 2020: אפילו מנהלות לא מקבלות את השכר המגיע להן