חדשות    

כלכלן פסגות: בחודשים הקרובים יהיו גלי פיטורים רבים

מעודכן ל-07/2020

בתגובה לדוח התעסוקה האמריקני של חודש יוני המשקף התאוששות במשק, אמר אורי גרינפלד: "כל עוד הקורונה איתנו, הפעילות הכלכלית תתקשה לחזור לרמה שאפיינה אותה כמו כן ציין כי מצופה מבנק ישראל להתערב בשווקים – בצעדים כגון הגדלת היקף רכישות האג"ח הממשלתיות או הרחבת מגוון הנכסים הנרכשים

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, הגיב לדו״ח התעסוקה האמריקני של יוני ואמר כי ״הדו״ח מלמד אותנו על התאוששות מהירה בשוק העבודה האמריקאי, אך לא היינו צריכים שום דו"ח כדי לדעת כי ברגע שמחזירים משק שהיה מושבת לפעילות כלשהי, עובדים רבים חוזרים לעבוד.

עם זאת, גרינפלד לא מתפתה לאמץ גישה אופטימית מדי, והוסיף כי "גם לאחר תוספת המשרות של יוני, מספר המועסקים בארצות הברית נמוך ב-13.9 מיליון מכפי שהיה בפברואר כך שהבור עדיין עמוק מאוד, עוד לפני ההשפעה של ההשבתה המחודשת של הפעילות בחלק מהמדינות. מכיוון שדי ברור שכל עוד הקורונה איתנו הפעילות הכלכלית תתקשה לחזור לרמה שאפיינה אותה לפני כן. אנו מעריכים שבחודשים הקרובים עוד יהיו גלי פיטורים רבים בארצות הברית (ובמקומות אחרים בעולם) ושיעור האבטלה בארצות הברית צפוי להישאר דו-ספרתי עוד תקופה ארוכה״.

באשר למצב השווקים הפיננסיים, אמר: ״לכולם ברור שהפד (וכמוהו בנקים מרכזיים אחרים בעולם) יעשה הכל כדי להמשיך לעזור לממשלה לממן את הגירעונות האדירים שנפערו בעקבות הטיפול במשבר בריבית נמוכה כך שסביר להניח שתשואות לא יעלו גם אם ההתאוששות תהיה מהירה מהצפוי.

"מצד שני", הסביר גרינפלד, "אם הסביבה הכלכלית תהיה חלשה מהצפוי, אין עוד הרבה דברים שהפד יכול לעשות כדי להוריד את תשואות האג"ח. לכן, הגיע הזמן לרענן את האסטרטגיה שעבדה כל כך הרבה זמן ולהחליף את האג"ח הנומינליות הארוכות באפיקים שבהם הפד עדיין לא אמר את המילה האחרונה״.

בנק ישראל צפוי לנקוט מחר צעד כלשהו כדי להרחיב את המדיניות המוניטארית. נתוני הקורונה מלמדים על כך שתחזיות הצמיחה והאבטלה ייאלצו להתעדכן כלפי מטה באופן משמעותי.  האינפלציה הפתיעה בחודש האחרון כלפי מטה באופן משמעותי ותחזיות האינפלציה של החזאים והשוק התעדכנו כלפי מטה בהתאם. בעקבות זאת, הממשלה צפויה להכריז על תוכנית פיסקאלית נוספת, ובבנק ישראל יתמכו בה ככל הנראה בתוכנית.

בנוסף לכך, התיסוף בשקל נמשך כאשר מול סל המטבעות השקל התחזק ב-1.2% מאז ההחלטה הקודמת וב-10.2% מאז אמצע מרץ. לכן, השאלה הנשאלת היא באילו צעדים יבחר בנק ישראל?

גרינפלד התייחס בדבריו גם לעניין זה והבהיר: ״ריבית שלילית זה משהו שבבנק ישראל לא ממש מתלהבים ממנו היינו מצפים שהצעדים שיבחרו יהיו כאלו שקשורים להתערבות בשווקים כמו הגדלת היקף רכישות האג"ח הממשלתיות או הרחבת מגוון הנכסים הנרכשים (כמו אג"ח קונצרני או תיקי משכנתאות/הלוואות). מצד שני, שוק המק"מ כבר מגלם באופן ברור את הפחתת הריבית ל-0% ברבעון האחרון של השנה ואנחנו למדנו שלא פעם מה שנכון יותר הוא גם מה שסביר שיקרה, כך שאנו מעריכים שההסתברות להפחתת ריבית מעט גבוהה יותר מ-50%".

דמי קורונה: אילו מענקים כספיים תוכלו לקבל וכיצד?

על רקע העלייה בתחלואה: התנודתיות בשווקים נמשכת