חדשות    

עוד עזיבה במערכת הבנקאית: מנכ"ל פועלים שוקי הון עוזב, זה רק בגלל השכר?

עומר קרייזל, מנכ"ל פועלים שוקי הון, עוזב לאחר שש שנים. האם זה רק בגלל השכר?

עומר קרייזל, מנכ"ל פועלים שוקי הון – זרוע ההשקעות של בנק הפועלים – הודיע שהוא מעוניים לסיים את תפקידו עד סוף השנה. קרייזל הצטרף לבנק הפועלים ב-2013, ולפני כן כיהן כמנהל השקעות בחברת הביטוח מגדל.

אומנם קרייזל לא כפוף למגבלת חוק שכר הבכירים בגופים הפיננסים, אך מן הסתם, אם שכר המנכ"ל מוגבל ל-2.5 מיליון שקל בשנה, קשה לדרגים הנמוכים יותר לחצות  שכר זה.

מההשקעות המובילות בזמן כהונתו: ההשקעה בחברת רב בריח, איסכור (חברת הפלדה הגדולה בישראל) הולמס פלייס שבהמשך הונפקה, השקעה במקבצי דיור בארה"ב, חברת שיתוף הנסיעות VIA, קרן הריט מניבים, עסקת השקעה טריה בחברת אקרשטיין, הגדלת ההשקעה בפועלים אי.בי.אי, ועוד.

עדיין פעילות פועלים שוקי הון קטנה מאוד מזו של המתחרה לאומי פרטנרס של בנק לאומי, המנהלת השקעות בהיקף של 3.5 מיליארד שקל. בפועלים  אומנם לא חושפים את גודל תיק ההשקעות של פועלים שוקי הון אך הוא קטן מאוד מזה של לאומי פרטנרס.  בתקופתו של קרייזל גדל היקף הפעילות.

הפרישה של קרייזל מצטרפת לגל פרישות בבנק ובמערכת הבנקאית בכלל. אריק פינטו, מנכ"ל הבנק, גם הודיע אף הוא על כוונתו לסיים את תפקידו בסוף השנה. עוד עזב רונן שטיין, ראש החטיבה הקמעונאית של הבנק. גם לילך אשר-טופלסקי עזבה את בנק דיסקונט. ולפי הערכות גם רקפת רוסק-עמינח, מנכ"לית לאומי, מחפשת את דרכה החוצה.

פועלים שוקי הון ייצר בשנת 2018 רווח שנתי של 34 מיליון שקל. מדוח הבנק עולה שגודל התיק של פועלים שוקי הון עמד בסוף 2018 על כ-1.5 מיליארד שקל, מתוך סכום זה כ-500 מיליון שקל השקעות סחירות בבורסה. זאת לעומת תיק בהיקף של 2.2 מיליארד שקל ב-2017 מתוכו כ-1.3 מיליארד שקל השקעות סחירות בבורסה – הירידה היא תולדה של מימושים שביצעה החברה.

פועלים שוקי הון מרכזת את תיק ההשקעות של הבנק, בדגש על השקעות בחברות פרטיות וקרנות השקעה פרטיות בארץ ובחו"ל, לצד ייצוג קרנות השקעה זרות בישראל.

האם הבכירים עוזבים רק בגלל השכר?

אומנם לפני חוק הגבלת שכר הבכירים נהנו מנכ"לי בנקים וחברות ביטוח מעלות שכר שנתית של 10-8 מיליון שקל ולפעמים יותר, לעומת 3.5 מיליון שקל לכל היותר כעת. אבל השכר הוא רק סיבה אחת לכך שמנהלים בכירים בחברות הפיננסיות עוזבים, ולא בטוח שהעיקרית בהן.

בשנים האחרונות כמעט כל הבנקים הגדולים הסתבכו עם הרשויות בארצות הברית משום שעובדי הבנקים הישראליים עזרו להעלים מס. אומנם הבנקים שילמו קנסות אך מי שהיה חשוף להליך פלילי הם רק הדרגים הנמוכים יותר. עם זאת, הסיכון גדל עבור ראשי המערכת הבנקאית. לכך יש להוסיף תדמית ציבורית שלילית. רק לאחרונה הבנקים חטפו על ההלוואות הלא אחראיות שנתנו לטייקונים כמו נוחי דנקנר. וגם רוסק-עמינח ספגה פגיעה תדמיתית קשה עקב פעילות הארגון האקטיביסטי "באים לבנקאים", שאף הגיעה לבית המשפט.

לכן בנקאים מחפשים מקומות סולידיים יותר הלא מחויבים בדיווח לציבור, ולכן לא מעט מהם עוברים לקרנות הגידור וההשקעות. מכאן שאין גם רגולציה. ומה לגבי השכר? די עוזר שאין בקרנות הגבלות שכר. קרייזל אומנם לא הודיע לאן מועדות פניו, אבל לא נופתע אם גם הוא עובר לאחת מהקרנות.

עם הודעתו, אמר קרייזל: "אני מודה למנהלי הבנק על האמון הרב והתמיכה להם זכיתי במהלך חמש שנות כהונתי בתפקיד כמנכ"ל פועלים שוקי הון. כמו כן, אני מבקש להודות לעמיתיי בפועלים שוקי הון, אשר סייעו להוביל ולבסס את החברה כזרוע ההשקעות והבנקאות להשקעות של הבנק".

מנכ"ל בנק הפועלים, אריק פינטו, אמר: "אני מודה לעומר על תרומתו רבת השנים לצמיחת פועלים שוקי הון ולחיזוק מעמדה, ומאחל לו הצלחה רבה בדרכו החדשה".

לאומי שוקי הון מורידים את ההמלצה על ויקטורי

אייל דבי: האכזבה ממניית פועלים תימשך