תוכן ממומן    

עלויות משכנתא: הנה מה שצריך לקחת בחשבון

FREEPIK

אם אתם עומדים לקחת הלוואת משכנתא לרכישה של בית או דירת מגורים, עליכם לדעת שמלבד ההחזר החודשי הקבוע לבנק בתוספת הריביות, יש כמה עלויות נוספות שתצטרכו לשלם. כך תוכלו להבין מראש איזה עלויות כרוכות בנטילת המשכנתא ולהיערך בהתאם באופן מיטבי, מושכל ואחראי.

אז מה חשוב שתדעו?

ביטוח משכנתא

אחד התנאים המרכזיים שמציבים הבנקים בפני רוכשי דירות שמעוניינים לקבל הלוואת משכנתא, היא לרכוש בנוסף – ביטוח משכנתא. זהו ביטוח שכולל בתוכו שני סוגי ביטוחים: ביטוח חיים וביטוח מבנה והוא נועד למנוע מצב שבו מי שלקח את ההלוואה לא יוכל להחזיר אותה במלואה. כלומר, ביטוח משכנתא מגן על הבנקים ונותן מענה ביטוחי במקרים הבאים – אם אחד מבני הזוג (הלווים) נפטר חלילה, או שלמבנה הקיים נגרמו נזקים שונים שעשויים להפחית את שווי הכספי. למשל, כתוצאה משריפה, פיצוץ בצנרת, הצפה, רעידת אדמה וכדומה.

שימו לב, הסכום שתצטרכו לשלם עבור ביטוח משכנתא משתנה בין אדם אחד לאחר ונקבע לפי מגוון פרמטרים כמו גיל, מגדר, עישון, מצב רפואי. כך, מחיר הפוליסה של לווה מבוגר יהיה יקר יותר בהתאם לגילו, גברים משלמים יותר מנשים, מי שמעשן יצטרך לשלם יותר וגם בעיות בריאותיות מסוימות יכולות לייקר את מחיר הביטוח.

טוב שתדעו, באפשרותכם לרכוש ביטוח משכנתא לא רק באמצעות הבנקים אלא גם דרך חברות הביטוח וליהנות מהצעות אטרקטיביות, במנורה מבטחים לדוגמא תוכלו לרכוש את פוליסת ביטוח המשכנתא – "בית בטוח" המשלבת בתוכה ביטוח חיים למשכנתא וביטוח מבנה למשכנתא בתהליך דיגיטלי קצר.

עלויות נלוות

פתיחת תיק משכנתא: העמלה שגובים הבנקים עבור פתיחת תיק המשכנתא נעה לרוב סביב 0.25% מסכום המשכנתא שאתם לוקחים. לעתים ניתן לקבל הנחות ולהפחית את גובה העמלה ולכן כדאי לבדוק זאת מול הבנק. קחו בחשבון, שהעמלה עבור פתיחת התיק באה בנוסף לריבית שאתם משלמים לבנק על ההלוואה.

מס רכישה: זהו מס שמוטל לפי חוק על מי שרוכש דירה. שיעור המס עומד על אחוז מסוים מערך הנכס והוא מתעדכן מדי שנה. שימו לב, תשלום מס רכישה מבוסס על מדרגות שונות ותנאים ספציפיים המפורטים בחוקי מס הכנסה וחשוב שתבדקו את זה מראש בצורה מקצועית.

תשלום לשמאי מקרקעין: בעת נטילת המשכנתא, הבנק מבקש לקבל חוות דעת של שמאי מקרקעין בנוגע לערך הדירה. וזאת, למקרה שלא תעמדו בהחזרי ההלוואה והוא יצטרך לממש את הנכס. את שכר הטרחה שגובה שמאי המקרקעין, אתם נדרשים לשלם.

שכר טרחת עורך דין: עסקאות לרכישת דירה מלוות לרוב על ידי עורך דין מקצועי, שגובה בדרך כלל תשלום של כ-0.5% מערך הנכס.

אז כדאי שתזכרו – כשאתם לוקחים משכנתא מהבנק, ההוצאות שלכם לא מסתכמות רק בעמידה בהחזרים החודשיים ובתשלום הריביות, אלא מתווספות לזה עוד עלויות שמומלץ לקחת בחשבון.