ביטוח    

פוליסת הראל לפי מספר ק"מ – למי זה משתלם?

מעודכן ל-05/2019

פוליסת הראל דיגיטלית יכולה לחסוך לכם מיליוני שקלים, אך רק בתנאי שאתם לאנ נוסעים הרבה או שדפוס הנהיגה שלכם משתנה 

 ענף הביטוח אולי קצת איחר, אבל  בשנים האחרונו תעושה  צעדים ראשונים לכיוון הדיגיטל.  בהתחלה היו רק חברות ביטוח אינטרנטיות ועכשיו גם החברת המסורתיות מצטרפות.

לצד הקמת חברות דיגיטליות חדשות, גם חברת הראל השיקה באחרונה פוליסת ביטוח רכב שהתשלום בה חודשי ומשתנה בהתאם למספר הק"מ שכלי הרכב נסע בפועל. הסיבה היא שככל שכלי הרכב נמצא זמן רב יותר על הכביש, הסיכון גובר.

מודל הביטוח החדש של הראל הוא באמצעות רכיב חכם של חברת איתוראן, המותקן על גבי המצבר של כלי הרכב ומודד את מספר הק"מ שכלי הרכב עובר. ואף מספק מיגון בעצמו ולכן חוסך את רכיב המיגון. החברה גם יכולה לדעת אם כלי הרכב נפגע וליצור קשר עם המבוטח במקרה של תאונה,

נתוני הנסיעות מתעדכנים באפליקציה ביום למחרת, וכך הנהג יכול לדעת מהו החיוב החודשי הצפוי לו. התשלום עבור הביטוח המקיף כולל תשלום קבוע (בסך 50 שקל) עבור הסיכונים הקבועים שאינם תלויים במספר הנסיעות ורכיב משתנה בהתאם לקילומטראז'. התשלום המשתנה מתחיל ב–5 אגורות לק"מ ומשתנה בהתאם לפרופיל הנהג וסוג כלי הרכב. לכך מצטרף ביטוח החובה.

הנהג מתעדכן בעלות החודשית הצפויה לו באמצעות האפליקציה, ויש תקרה שמשקפת מרחק של 12 אלף ק"מ בחישוב שנתי. כך שאם עוברים את המקסימום הנהג לא ישלם תוספת

למי מיועד

 הביטוח מיועד לנהגים לא צעירים ולא חדשים (מגיל 24 ומעלה, בעלי ותק נהיגה של שנה לפחות), ללא תביעות עבר; וכלי הרכב שאותם ניתן לבטח הם כאלה שערכם עד 200 אלף שקל.

למי כדאי?

אם מסתכלים על הנתונים, כלי רכב פרטי נסע ב–2017 בממוצע 16.2 אלף ק"מ. כמות הנסיעות הממוצעת לכלי רכב פרטי ירדה ב–0.5% בהשוואה לשנה קודמת, אף שהנסועה השנתית של כלל כלי הרכב הפרטיים באותו הזמן עלתה ב–5%.

לפי הראל, התוכנית החדשה מתאימה לנהגים שאינם מרבים בנסיעות ארוכות מדי יום — אנשים שנוסעים ברכבת למקום העבודה או גרים קרוב אליה; כאלה שנוסעים בעיקר בעיר, באופניים חשמליים; או לבעלי רכב שני או שלישי.

מה האלטרנטיבות?

מעט חברות מתמחרות לפי מספר הק"מ שצפוי כלי הרכב לעבור או מקנות הנחה לנסיעה מועטה.

חברת ליברה מציעה ביטוח רכב המסתמך על כמה פרמטרטים, ביניהם , מספר הק"מ שכלי הרכב עובר בשנה. המודל בליברה מתבסס על מתן הנחה בביטוח, עם הצהרה של הלקוח במועד עריכת הביטוח באשר למספר הק"מ השנתי שאותו הוא צפוי לעבור. הקילומטראז' הוא במדרגות של עד 5,000 ק"מ, 9,000 ק"מ, 13 אלף ק"מ, 17 אלף ק"מ ו–25 אלף ק"מ ויותר. אם בדיעבד מתברר לחברה כי הנסיעה בפועל הייתה חריגה מהמוצהר, הלקוח יקבל הודעה כי המחיר צפוי להתעדכן למדרגה הקרובה ביותר למספר הק"מ שנסע בפועל, בעת חידוש הפוליסה.

חברת הפניקס מציעה אף היא  ביטוח המבוסס על בסיס קילומטראז', המיועד לנהגים צעירים בלבד, ומתבסס על קיום פוליסה של אחד ההורים .

בחברת AIG קיימת הנחה על נסועה נמוכה — מתחת ל–8,000 ק"מ בשנה, המתבססת על הצהרת הלקוח. שאר חברות הביטוח לא משתמשות בנסועה כפרמטר לקביעת המחיר של הביטוח, והפרמיה משולמת ללא תלות בשימוש בכלי הרכב. =16.

פחות מ-5,000 ק"מ משתלם

מהשוואה של דה מרקר עולה כי אם השימוש בכלי הרכב הוא עד 5,000 ק"מ בשנה — הביטוח של הראל הוא המשתלם  בדגמים שנבדקו. בנסיעות עד 9,000 ק"מ בשנה, ההצעה של הראל היא הזולה ביותר רק עבור נהג בן 45 שנוהג ביונדאי איוניק. עבור אותו נהג באותו היקף נסיעה ביתר הדגמים שנבדקו, ההצעה של ליברה היא המשתלמת ביותר. עבור נהגת בת 25 בהיקף נסיעה של עד 9,000 ק"מ, התוצאות שונות. ההצעות הזולות ביותר הן של הפניקס לגבי שלושה מהדגמים שנבדקו, פרט לטויוטה קורולה — שלגביו ההצעה הזולה היא של ליברה.

 עד 12 אלף ק"מ נמצאו הבדלים בין נהג בן 45 לנהגת בת 25. עבור הנהגת, ההצעה של הפניקס היא הזולה ביותר, ועבור הנהג בחלק מהדגמים ליברה זולה יותר (יונדאי וטויוטה) ובחלקם (קיה ומזדה) הפניקס מציעה את ההצעה הכי טובה. בהיקף נסיעה של עד 25 אלף ק"מ, הפניקס היא המובילה בכל הדגמים שנבדקו.

5,000 הם מתחת לממוצע

 5,000 ק"מ בשנה נמוכים מהממוצע, המהווים מרחק של פחות מ–10 ק"מ בין הבית למקום העבודה אבל  שיטת המדידה של הראל היא חודשית כך שאם יש שינויים רבים מדי חודש, זה עשוי להשפיע לחיוב. למשל  אם בחודש אחד הרכב לא נסע כלל ובחודש שלאחר מכן הרכב נסע עד מטולה ובחזרה — התשלום בחודש הראשון יהיה של הרכיב הקבוע של הביטוח המקיף (50 שקל) יחד עם סכום חודשי בגין ביטוח חובה, ובחודש השני התשלום יהיה בגובה התקרה שנקבעה (12 אלף ק"מ). כך לנהגים עם צרכים משתנים זה עשוי להשתלם וכן כמובן למי שלא נוסע הרבה.

הראל על שוק הדירות: לא יירדו המחירים

חברת הביטוח הראל תשלם החזרים וקיזוזים באמצעות אפליקציית ביט