משפט    

פסיקה: בית של ידועה בציבור שרכשה לפני הנישואים יישאר בבעלותה המלאה

מעודכן ל-05/2019

השופטת קבעה כי משום שמדובר בסיבוב שני וכי האישה מבוגרת יותר,  "יש לייחס לאישה בנסיבות אלה מודעות רבה יותר לרכושה האישי ולביטחון העתידי שלה"

האם גיל וטיב הקשר משחקים תפקיד בחלוקת רכוש של ידועים בציבור? לפי בית משפט השלום בחיפה כן. הוא קבע כי אישה שנפרדה ממי שהיה ידוע בציבור שלה תקבל חצי מהבית והעסק, אף שהיו רשומים על שמו בלבד. בנוסף קבעה הפסיקה כי הגבר יפצה אותה על מהלכים עסקיים שעשה בן הזוג ללא ידיעתה. אך הבית שרכשה האישה לפני נישואיהם יישאר בבעלותה.

הסיפור הוא על בני הזוג שהכירו כשהגבר היה רווק והאישה גרושה זה כשמונה שנים. כשנתיים לאחר תחילת הקשר הם רכשו מגרש ותכננו לבנות עליו בית. עם הזמן עברו לגור בו. בכל זאת, הזכויות במגרש ובבית המגורים נרשמו על שם בן הזוג בלבד. עוד הם הקימו יחד עסק בתחום התיירות.

בן הזוג טען שכידועים בציבור קיבלו על עצמם הצדדים שיתוף בנכסים, ולכן יש לראות גם את הבית שרכשה טרם היכרותם כרכוש משותף. הוא הוסיף כי זכויותיו בנכס נובעות גם משיפוץ "ענק" שהצדדים ביצעו בו מכספים משותפים.

השופטת תמכה בעמדת האישה. היא הבהירה כי אמנם הצדדים גרו בנכס שרכשה האישה וערכו בו שיפוצים כך שלכאורה ניתן ללמוד מכך על כוונת שיתוף, אולם יש שיקולים נוספים.

מהשיקולים שציינה השופטת: מדובר בנכס שנרכש זמן רב לפני הכרות הצדדים וכי האישה רכשה את הבית לאחר ובעקבות גירושה מבעלה מה שהיווה עבורה אקט של עצמאות אישית וכלכלית.

בפסק הדין צוין גם כי מדובר ב"סיבוב שני" וכי היא מבוגרת ב-12 שנה ממנו. "יש לייחס לאישה בנסיבות אלה מודעות רבה יותר לרכושה האישי ולביטחון העתידי שלה", צוין.

השופטת הוסיפה כי בן הזוג הגזים בתיאור העבודות, ולא די בשיפוץ שנעשה כדי ללמד על כוונת שיתוף. עם זאת היא קבעה שהוא זכאי להשבת 35 אלף שקל שהושקעו בשיפוצים. לדבריה הבית והמגרש שרכשו הצדדים במהלך הקשר הם משותפים, בהתעלם מאופן רישום הזכויות. קביעה דומה נעשתה ביחס לנכס נוסף שרכשו השניים להשקעה.

גם לגבי העסק נקבע שמדובר בנכס משותף. השופטת ציינה שהאישה גילתה בקיאות בכל הפרטים בנעשה בעסק וניכר שהייתה מעורבת מאוד בפעילות. עוד נקבע כי על האיש לשלם לה 7,980 אירו בגין עסקאות שביצע מאחורי גבה.

מדריך ידועים בציבור:

ידועים בציבור – מהן זכויותיכם

 

פסיקה: ידועה בציבור ירשה את בן זוגה אף שלא התגוררה עמו