חדשות    

פסיקה: ידועה בציבור ירשה את בן זוגה אף שלא התגוררה עמו

בית המשפט קיבל את טענת ידועה בציבור כי אף שלא התגוררה עם המנוח בשנותיו האחרונות מטעמים בריאותיים, הם היו בני זוג לכל דבר, למרות טענת הבן כי נטשה את המנוח

בית המשפט קיבל לאחרונה בקשה לצו ירושה מצד ידועה בציבור לאחר פטירת בן הזוג. הבן של המנוח טען שהאישה נטשה את אביו בשנותיו האחרונות. עם זאת, השופטת סברה שבני הזוג ראו עצמם כבני זוג ומחויבים  עד יום מותו, אף שבשל אילוצי מחלתה של האישה לא חיו יחד.

למנוח היו ששה ילדים. חמישה מתוכם הסתלקו מחלקם בעיזבון לטובת אחד הבנים. הבן התנגד לבקשתה של בת הזוג לרשת יחד עמו את המנוח.

לטענת הבן, האישה לא הייתה ידועה בציבור של אביו. לדבריו, מערכת היחסים בינה לבין אביו היתה מושתתת על הסכם שבו התחייבה לחיות עמו ״בטוב וברע״. אך לאחר חמש שנים  נטשה את אביו טרם פטירתו ועברה לגור בנפרד.

תגובת האישה הייתה כי, כשנתיים טרם פטירת המנוח, חלתה בסרטן ונאלצה לעבור טיפולים קשים.  הם החליטו שהיא תישן אצל בנה והמנוח יגיע אליה לשם במשך היום. לטענת האישה, המנוח ביקר אותה מידי יום, הסיע אותה לטיפולים רפואיים ולעתים קרובות הם נסעו יחד לדירה בה גרו קודם לכן.

עוד אמרה בפני בית המשפט שהיא והמנוח קיימו חיי משפחה ומשק בית משותף בשתי דירות מגורים, והקשר ביניהם היה קשר של חיבה, אהבה, מסירות ונאמנות. היא הפנתה לפסיקה שלפיה מגורים תחת אותה קורת גג אינם כלל יחיד לקביעת מערכת יחסים של ידועים בציבור.

השופטת  קיבלה את טענת האישה. והסבירה כי לצורך הוכחת קשר של ״ידועים בציבור״ יש לברר שני יסודות: חיי משפחה וניהול בית משותף. עוד הדגישה שיש להסתכל על תפיסתם  של בני הזוג את עצמם ולא על האופן שבו ״הציבור״ שופט את מערכת היחסים ביניהם.

השופטת פסקה כי לא יכולה להיות מחלוקת שהשניים ראו עצמם כבני זוג לכל דבר וענין עד לרגע האחרון. כך, במשך שנים הם חיו יחד בדירת המגורים של המנוח וגם לאחר שהאישה עזבה בשל אילוצים רפואיים הם קיימו קשר זוגי, ערבות הדדית ומסירות בדיוק כפי שהתחייבו זה כלפי זה בהסכם.

בפסק דין ציינה תמלול של אביו לפיו דאג ש״תעזוב אותו והוא יישאר לבד כמו כלב״. מכאן שעבור המנוח האישה הייתה בת זוגל לכל דבר. .

״לא ניתן ולא צריך לקרוא לכלל בני הזוג ביקום להתכנס לאותן הגדרות של זוגיות ותנאים לקשר״, כתבה השופטת. היא כתבה כי אין מתכונת אחת של ״חיי משפחה״ והדברים שונים מזוג לזוג בהתאם לגילם, השכלתם, השקפת עולמם, מצבם הכספי, מצב בריאותם וכדומה.

השופטת דחתה את התנגדות הבן וקיבלה את הבקשה לצו ירושה שהגישה האישה.

ידועים בציבור – מהן זכויותיכם

סוגי צוואות – כתב יד, בעל פה, בפני עדים ועוד

מהו עיזבון, מה עושים אם אין צוואה או אם המוטבים בקופת הגמל אינם היורשים