משפט    

ידועים בציבור – מהן זכויותיכם

מעודכן ל-03/2019

מיהם ידועים בציבור, מהן זכויותיהם ומה ההבדל בינם לבין נשואים

עם השנים הפכה התופעה של ידועים בציבור נפוצה יותר וזוגות רבים מעדיפים לוותר על חתונה או לפחות על הטקס הרשמי ברבנות, שכיום רק באמצעותו אפשר להינשא רשמית בישראל. אז מי הם ידועים בציבור ומהן זכויותיהם?

מיהם ידועים בציבור

ידועים בציבור הם מי שחיים אורח חיים של בני זוג אך לא מוכרים רשמית על ידי מוסדות המדינה כבני זוג נשואים. אלו זכאים לרבות מהזכויות שנשואים זכאים להן.

יש סיבות רבות שבגינן בני זוג לא נחשבים נשואים. אלו כוללות חסרי דת או אנשים שלא יכולים להינשא על פי ההלכה, למשל כהן וגרושה, אנשים שיהדותם אינה מוכרת, בני דתות שונות, בני אותו מין, ממזרים, נישואים של אישה לגבר שאיתו בגדה ועוד.

לצד זה רבים, כאמור, מחליטים מסיבות אידיאולוגיות ואחרות לוותר על הטקס ברבנות.

מהן האפשרויות למי שלא נישא ברבנות

בישראל יש שני אפיקים למי שנאסר עליו להתחתן ברבנות או לא מעוניין בכך. אחת מהן היא חתונה אזרחית בחו"ל המוכרת על ידי המדינה. והשנייה היא מוסד הידועים בציבור.

אומנם בחקיקה מעמד הידועים בציבור טרם הוסדר, אך לפי הפסיקות הרבות בתחום, מעמדם כמעט משתווה לזוגות נשואים אך לא לגמרי. עם זאת, בשנים האחרונות במקרים מסוימים גם החקיקה מתייחסת למונח.

מהן הראיות לזוג כידוע בציבור

בחלק מהמקרים ובמשרדים ממשלתיים לא מעטים מקבלים הסכמי זוגיות כהוכחה כי הזוג ידוע בציבור. מהמסמכים הידועים: תעודת זוגיות של משפחה חדשה ותעודת חיים משותפים של ארגון הוויה.

לפי הפסיקה ידועים בציבורים הם מי שגרים במגורים משותפים ושמנהלים משק בית במשותף, אפילו לתקופה קצרה. אם כי לא חייבים להתקיים התנאים הבאים: יחסי אישות, נאמנות לבן הזוג ומגורים משותפים קבועים. אך כן חייבת להתקיים כוונה לנהל נכסים במשותף.

יש חוקים שבהם אף קיים המונח בפועל, בהגדרה "בני זוג, לרבות ידועים בציבור". כך למשל בחוק מניעת אלימות במשפחה או בחוק ביטוח לאומי.

ראיות נוספות שעשויות לחזק את היות קשר זוגי קשר של ידועים בציבור הן: חשבון בנק משותף, נכס משותף, גידול ילדים במשותף ועוד.

מהן זכויות הידועים בציבור

זכויות בציבור כמעט חופפות במלואן את זכויות הנשואים, למעט במקרים הבאים:

  • פיצויי פיטורים בשל מעבר דירה בעקבות נישואים
  • נקודות זיכוי ממס הכנסה לבני זוג.

הורות: לא קיימים הבדלים בין זכויות ההורים והילדים בין זוגות נשואים ללא נשואים, למעט הזכות לאמץ.

פרידה:  אין הבדל במזונות ובמשמורות בין בני זוג נשואים לידועים בציבור. אין חובה דווקא על הגבר לשלם את המזונות

רכוש: 

  • על-פי הנסיבות ומסגרת חייהם של הידועים בציבור, נקבע אם לאחד מבני הזוג זכויות על נכסיו של בן הזוג השני.
  • לגבי נכסים נוספים, יש צורך להוכיח כי היתה קיימת לגביהם כוונת שיתוף

משפט:

הזכויות זהות לשל זוגות נשואים, ובהן

  • דיון בדלתיים סגורות רק בנוכחות של בני הזוג ועורכי הדין
  • אי תקפות של עדות אדם נגד בן זוגו, למעט מקרי אלימות
  • זכויות ירושה, בתנאי שבן הזוג לא היה נשוי בעת הפטירה

דיור:

בנושא סיוע בדיור ידועים בציבור שווים במעמדם לבני זוג נשואים בתנאי שמצורפת הצהרה של שניהם בפני עורך דין או תעודה של "משפחה חדשה" או ארגון "הוויה", לרבות בני אותו מין

נישואים לאזרח זר:

. המדינה מאפשרת לזרים להסדיר מעמדם בישראל גם מכוח היותם ידועים בציבור של אזרחים ישראלים ולא רק מכוח נישואיהם לאזרחים ישראלים

יש להגיש בקשה למשרד הפנים. על הבקשה לכלול מסמכים רבים, שביניהם: תעודת לידה, דרכון, מסמכים המעידים על קיומו של הקשר ועל כנותו, ועוד. השלב הראשון בבחינת הבקשה כולל ראיון מקיף עם נציג משרד הפנים, שתכליתו היא בדיקת כנות הקשר, ומציאת סתירות שיכולות להעיד על פיקטיביות בקשר

ביטוח לאומי

חוק הביטוח הלאומי (וכן חוקים נוספים שהביטוח הלאומי אחראי על ביצועם), מכיר במעמד ידועים בציבור כבני זוג נשואים לעניין זכויותיהם וחובותיהם. ההכרה כוללת גם בני זוג מאותו מין.

בכך כלולים מתן גמלאות דומות לאלו של נשואים ואף שלילת גמלאות מאלמנות ולא נשואות שבפועל חיות עם ידועים בציבור.

בני זוג המעוניינים להיות מוכרים כידועים בציבור לענייני הביטוח הלאומי, צריכים למלא שאלון לידועים ולהגישו לסניף הקרוב למקום מגוריהם

מי זכאי לסיוע בשכר הדירה

באושר ועושר: הסכם ממון – מה זה אומר והאם כדאי לעשות?

כל מה שצריך לדעת על העברת בעלות רכב