מיסים    משפט    

פסק דין: אין התיישנות על עבירות מס במסגרת גילוי מרצון

pixabay

מעודכן ל-07/2019

רואה חשבון הגיש בשם לקוחותיו תביעה ייצוגית על חיובם לדווח ולשלם מסים על עשר שנים אחורה. הרואה חשבו טען שחלה התיישנות. בית המשפט קבע שאין התיישנות על גילוי מרצון ודחה את התביעה

נדחתה בקשה לתביעה ייצוגית נגד רשות המסים. את הבקשה ביקש רו"ח אבנר נוקראי, לשעבר מנהל תחום חקירות ארצי של מס הכנסה, העוסקת ב"גילוי מרצון" על התיישנות של חוקי המסים.

רשות המיסים מתחייבת שלא יינקטו הליכים פלילים נגד מי שיפנה ביוזמתו לרשות, ידווח דיווח מלא על כל ההכנסות שהעלים במהלך השנים, וישלם את המס הנובע ממנו. עבור ההודאה ותשלום המס רשות המסים מוותרת על ההליך הפלילי.  כמו כן ההליך כולו אנונימי.

 נוקראי, שייצג מספר נישומים בהליכי גילוי מרצון, טען  כי רשות המסים גבתה מס שלא כדין במסגרת ההליכים וזאת בגין שנות מס שהתיישנו, שחלו עשר שנים ויותר לפני מועד הדיווח.

בית המשפט קבע כי בנסיבות שבהן הנישוום רוצה להימנע מדין פלילי דרישתו של פקיד השומה לבקש דיווח על הכנסות שנוצרו גם לפני יותר מעשר שנים ובעקבות דיווח זה להטיל את המס, סבירה ואין מקום להתערבות בית המשפט. בית המשפט קבע כי הדברים נכונים גם למצב של הליך גילוי מרצון, אם לא דווח על חלק ניכר מההכנסות. עוד קבע בית המשפט כי רשות המסים זכאית להאריך תקופות התיישנות הקבועות בדין לעריכת השומה או לפתיחתה:

"אכן, הארכת המועד תהא רק במקרים חריגים ובנסיבות יוצאות דופן, וזאת לשם שמירת עקרון סופיות השומה. אלא שברי כי נסיבות של הליך מסוג גילוי מרצון, הכולל "עסקת חבילה", שבה הנישום חושף את העובדה שהעלים הכנסות ומסכים לשלם את המס בגין הכנסות אלו, ובתנאי כי יזכה להטבה, שהיא ללא ספק הטבה מפליגה, בדמות חסינות מפני העמדה לדין פלילי – מהוות נסיבות המצדיקות להאריך את תקופת ההתיישנות ולסטות מעקרון סופיות השומה לטובת עקרונות חשובים לא פחות, כמו עקרון מס אמת והעיקרון לפיו חוטא לא ייצא נשכר".

עוד קבע בית המשפט קבע כי טענת ההתיישנות אינה רלוונטית למי שחתם הסכם שומה במסגרת הליך של גילוי מרצון. בית המשפט גם דחה א התביעה ייצוגית,מהטעם כי לרו"ח נוקראי אין עילה אישית

מנהל רשות המסים: יש מידע על חשבונות ישראליים באיי קיימן – גילוי מרצון לא יחודש

גילוי מרצון – הארכה עד 2019; הנה התנאים הנדרשים.

גילוי מרצון – כל מה שצריך לדעת; לגלות או לא לגלות?