פיקדונות מובנים    

פיקדונות מובנים על מניות ישראליות

הבנק הבינלאומי לצד בנק לאומי הם הבולטים בתחום הפיקדונות המובנים/ סטרקצ'רים. בעוד הבנקים האחרים חוששים מלהתעסק עם המושג הקצת מרתיע הזה (ושלא בצדק), הבנקים האלו מצליחים ליצר אחת לכמה שבועות פיקדונות מובנים שעשויים להיות אטרקטיביים. שלא תבינו לא נכון, זה לא שאין סיכונים בפיקדונות המובנים האלו, אבל עולם ההשקעות בנוי ותלוי בנוסחה פשוטה שמקשרת בין סיכון לסיכוי, וככל שהסיכון גדול יותר כך הסיכוי גדול יותר (וההיפך כמובן).

תדמית רעה, מוצר לגיטימי ומעניין

בפיקדונות מובנים הסיכון נמצא בכמה מקומות – הסיכון הגדול ביותר הוא סיכון המנפיק, אם השקתם בפיקדון מובנה שאין לו אבא, או שאבא שלו פושט את הרגל ולא מסוגל להחזיר את החוב, אתם בבעיה וזה כבר קרה בעבר (מקרה ליהמן ברדרס בשנת 2008). אלא שבשנים האחרונות הבנקים לוקחים על עצמם את הסיכון הזה (צריך לבדוק לגבי כל פיקדון מובנה בנפרד), כך שבפועל הסיכון הגדול הזה נעלם.

סיכון נוסף הוא הפסד. בפיקדון מובנה לרוב אתם מקבלים תחת תנאים מסוימים שקשורים לנכס הבסיס (וזה יכול להיות מניות, שער ריבית, מטבע ועוד) תשואה מסוימת, אבל אם נכס הבסיס דווקא עלה מעל רף מסוים מקצצים לכם בתשואה. זה משחק כזה שהתשואה לרוב צריכה להיות בין לבין – לא מדהימה ולא נמוכה. אבל זה לא הסיכון – הסיכון הוא בכך שלא מגיע לכם המענק/ בונוס בפיקדון המובנה, ואז אתם מקבלים את ההשקעה הנומינלית. אז כולם כותבים ואומרים שזה סיכון גדול – כי לרוב הפיקדונות המובנים הם לכמה שנים (סגורים לכמה שנים) והשחיקה הריאלית יכולה להיות משמעותית. אבל, זה לא מדויק בתקופה של אינפלציה אפסית וריבית אפסית, וגם אם המדד והריבית יעלו, על מה אנחנו מדברים בעצם על הפסד מקסימלי ריאלי של 5% בכמה שנים טובות. כשמול זה יש פוטנציאל לרווח דו ספרתי זה שווה את הסיכון.

פיקדונות מובנים בתקופה של ריבית אפסית יכולים בהחלט להיות חלק מתיק ההשקעות שלכם. הכסף אמנם סגור לכמה שנים, אבל יש פיצוי. הנה המדריך המלא שלנו על פיקדונות מובנים, מי שלא מכיר את המכשיר הזה חשוב שיתעמק; ונחזור למטרה הבסיסית שלנו – הצגה של כמה פיקדונות מובנים של הבנק הבינלאומי.

פיקדון שקלי על מניות ישראליות

הראשון – פיקדון שקלי נושא ריבית ל-27 חודשים בתוספת מענק המותנה בעלייה ובתנודתיות סל ניירות ערך "הקשר הישראלי" הנסחרים בארה"ב. מה זה הקשר הישראלי? ובכן – סל המורכב מ- 7 ניירות ערך (מניה/ADR) של חברות בעלות זיקה ישראלית הנסחרות בארה"ב  (לכל מניה משקל שווה),והנה המניות – Teva Pharmaceutical Industries Ltd.- ADR;Palo Alto Networks Inc; Check Point Software Tech Ltd; Amdocs Ltd; Opko Health, Inc;    Nice Systems Ltd; Mellanox Technologies Ltd.

במידה וסל המניות האלו יניב תשואה מסוימת יזכו המחזיקים בפיקדון המובנה במענק/ בונוס, והנה ההגדרות והתנאים של הפיקדון. לכל מניה נקבע חסם עליון בשיעור של 42% מעל השער היסודי (שער הסגירה ביום 16.10.15). תקופת הבדיקה לעניין המענק היא 26 חודשים, החל מיום 17.10.15  ועד ליום 18.12.17, במהלכה ייבדק בכל יום שער הסגירה של כל מניה לעומת החסם העליון שלה.

ביצוע מניה (יחושב בנפרד לכל מניה), קיימות 2 אפשרויות:

במקרה שכל שערי הסגירה של המניה במהלך תקופת הבדיקה יהיו נמוכים  מהחסם העליון, ביצוע המניה יחושב כשיעור השינוי בפועל בין השער היסודי לבין השער החדש מנקודה לנקודה (למען הסר ספק, יתכן ביצוע מניה שלילי אשר יקטין את שיעור שינוי הסל).

במקרה שבמהלך תקופת הבדיקה אחד או יותר משערי הסגירה של המניה יהיה שווה/גבוה מהחסם העליון, יוחלף ביצועה בפועל של המניה בשיעור קבוע של 7% לכל תקופת הפיקדון (ללא קשר לביצוע המניה בפועל בתום תקופה מנקודה לנקודה, בין אם שלילי או חיובי).

שיעור השינוי של סל המניות הינו ממוצע חשבוני של כל ביצועי המניות כפי שחושבו (ביצוע בפועל או "השיעור הקבוע").

ואחרי ההסברים האלו , מה בעצם מקבלים ומתי?  במידה ששיעור שינוי הסל כפי שפורט לעיל יהיה חיובי (גבוה מאפס) – הלקוח יזוכה במענק בשיעור של 45%  משיעור שינוי הסל. לפיכך המענק המקסימאלי האפשרי הינו עד 18.90% (לא כולל).

אם שיעור שינוי הסל כפי שפורט לעיל יהיה שלילי (נמוך מאפס)/אפס – ייפרע הפיקדון בתום  27 חודשים ללא מענק.

המענק יהיה צמוד לשער הדולר היציג (כמפורט בתנאי הפיקדון). המענק מחושב ומשולם על הקרן הנומינלית בלבד.  גם במקרה שבו נפרע הפיקדון ללא המענק, הלקוח יהיה זכאי לריבית בשיעור של 0.1% (ריבית שקלית). קרן הפיקדון מובטחת.

היכנסו כאן למידע נוסף ומפורט

פיקדון דולרי על מניות ישראליות

פיקדון מובנה שני שמציעים בבנק הבינלאומי הוא בעצם אותה הגברת בשינוי אדרת (שינוי קל). הפעם מדובר בפיקדון דולרי נושא ריבית ל-27 חודשים בתוספת מענק המותנה בעלייה ובתנודתיות סל ניירות ערך "הקשר הישראלי" הנסחרים בארה"ב. כל ההבדל הוא שהריבית כאן היא דולרית (ולכן פיקדון דולרי), להבדיל מהריבית השקלית (פיקדון שקלי) בפיקדון הקודם. בפיקדון הדולרי התשואה היא 0.15% דולרית לשנה.

כאן, תקבלו את הפרטים המלאים. ובהתייחסות כוללת לשני הפיקדונות האלו, הרי שבמהלךף של שנתיים ושלושה חודשים אפשר להרוויח 18.9% אבל זה תיאורטי, לא יהיה מצב (סיכוי נמוך ביותר) שכל המניות יניבו תשואה בדיוק של 42% וכך התיק כולו יניב תשואה כזו והמשקיע יקבל 45% מכך – 18.9%. זה חלום בפועל, יהיו מניות שירדו, מניות שיעלו יותר (ואז התשואה תתקבע על 7%) וחשוב לשים לב שמספיק שלאורך התקופה זה קורה כדי שהתשואה תתקבע. אבל, בהחלט ייתכן מצב שהפיקדון הזה יניב תשואה שגבוה מתשואת הפיקדונות השקליים והדולריים הסטנדרטיים, שהיום מספקים כמה עשיריות לשנה. בתרחיש מאוד מלמעלה, אם 2 מניות יניבו 20%, אחת 10%, אחת מעל הרף,  אחת אפס ושתיים שליליות אפילו מינוס 20%, 10%,  עדיין מדובר על תשואה של 3%-5%, וזה תרחיש ממש לא אופטימי – בפועל, זה יכול להניב יותר. אבל, לפני שאתם קופצים על הפיקדונות האלו ובכלל פיקדונות מובנים, אז תוודאו שאתם יכולים לסגור את הכסף לתקופות ארוכות ושהבנקים המשווקים מבטיחים לכם את הרצפה הנומינלית.