תוכן ממומן    

פשיטת רגל- כל מה שצריך לדעת

FREEPIK

הליך פשיטת רגל רלוונטי כיום לכל אדם או חברה שלא מצליחים לעמוד בהחזרי חובות שנקלעו אליהם. מטרתו של ההליך היא להביא לניצול של כל המשאבים שבידי החייב וזאת בכדי להשיב לנושים שלו את החלק הגדול ביותר שניתן מהכסף שמגיע להם מבלי לגרום לכך שהחייב יהפוך בסופו של דבר לנטל כלשהו על החברה. מדובר על תהליך חשוב מאוד שיכול לסייע ללא מעט אנשים פרטיים וחברות לפתוח דף חדש ולהתחיל לחיות את חייהם בצורה הטובה ביותר. בתום התהליך יקבל פושט הרגל הפטר מיתרת החובות שלו שאותם הוא לא יכול להסדיר והחובות הללו ימחקו. אם אתם חושבים על תהליך פשיטת רגל, חשוב שלא תעברו את התהליך לבד ותבחרו את אנשי המקצוע הטובים ביותר בתחום שילוו אתכם ויסייעו לכם להפיק את המקסימום מהמצב.

הליך פשיטת רגל- כיצד הוא מתחיל?

עורך הדין גלעד נרקיס מסביר: הליך פשיטת רגל יכול להיפתח על ידי אחד או יותר מהנושים או על ידי החייב עצמו. החייב שהגיש בקשה לפתיחת הליכי פשיטת רגל לבית המשפט המחוזי, ישיג קודם כל את הקפאת כל ההליכים המתנהלים על ידי הנושים שלו כנגדו על ידי כינוס כלל התהליכים שמתנהלים נגדו להליך אחד שיסדיר את כינוס כלל הנכסים שלו והחלוקה שלהם לנושים תחת הפיקוח של בית המשפט, באמצעות כונס נכסים רשמי שימונה מטעמו. כאשר הנאמן יערוך את המאזן של כלל הנכסים שעומדים לרשות החייב לעומת כלל החובות שלו, יהיו נכסים שהוא לא יכלול בצד של הזכות. כך לדוגמא: אם מדובר על כלי עבודה שדרושים לבעל מקצוע לצורך הפרנסה שלו, אם דירת המגורים של החייב משמשת את המשפחה שלו לצורך מגורים, אם יש לו רכב שמשמש לצורך הפרנסה שלו, הרי שהם לא יחשבו בחלוקת הרכוש של האדם לנושים שלו.

מה היתרונות של הליך פשיטת רגל

הליך פשיטת רגל מתאים מאוד לכל אדם שנקלע לקשיים כלכליים לאחר שכבר ניתנו נגדו פסקי דין או שהוגשו נגדו שיקים לגבייה ונפתחו נגדו תיקי הוצאה לפועל בסכום שעולה על 17 אלף ₪. כמו כן, עליו לענות לנדרש על פי התנאים של סעיף 17 לפקודת פשיטת רגל. אם יתברר שהאדם עשה זאת מתוך כוונה להשיג מחיקת חובות שאותם הוא יכול להחזיר, הוא יכול להימצא אשם בביצוע עבירה פלילית שהעונש הצפוי בגינה יכול להיות אפילו מאסר בפועל.

להליך פשיטת רגל כאמור יש יתרונות רבים. על אף שמדובר על הליך מורכב יחסית שידרוש מהחייב עמידה במאמץ גדול יותר, היתרון המרכזי של ההליך הוא לאפשר לחייב לקבל בסופו של דבר הפטר מיתרת החובות שלו שהוא לא הצליח להסדיר. בהליך הוצאה לפועל, ראשי ההוצאה יוכלו ראשי ההוצאה לפועל לבצע מחיקת חובות דומה רק אם הם יקבלו את ההסכמה של הנושים. יתרון נוסף להליך פשיטת רגל הוא שהליכי הוצאה לפועל עלולים להיגרר במשך שנים, בעוד שהליך פשיטת רגל המחוקק הקנה לבית המשפט כלים שיאפשרו להגיע להסדר עם הנושים ולקבלת צו הפטר תוך פרק זמן קצר יחסית.

הליך פשיטת רגל מספק הגנה לחייב מפני הנושים שכן, בית המשפט לרוב יורה על עיכוב ההליכים שנפתחו נגד החייב. יחד עם זאת לא פעם יוטלו על החייב הגבלות קשות הרלוונטיות בכדי למנוע ממנו להבריח נכסים שונים. האפשרויות של החייב להשתמש בכלים פיננסיים כגון: משיכת המחאות או שימוש בכרטיסי אשראי יוגבלו ולא פעם, יהיה כנגדו צו איסור יציאה מהארץ. כמו כן, הוא ידרש להגיש דוח חודשי שמפרט את כל ההכנסות וההוצאות שלו.